Jag ska lägga plattor till en liten uteplats utanför huset där det just nu är en grop och jag har en mängd makadam 8-16 som jag behöver bli av med. Kan jag utan problem fylla gropen med makadamet och ha det som huvudsakligt bärlager? Jag tänkte sedam toppa med lite extra sand och/eller stenmjöl som får rinna ner i makadamet och "låsa" bärlagret.
 
Makadamen låser sig själv så det går bra att fylla med. Sätt sedan plattorna i stenflis 2-5mm max 5cm tjockt.
 
  • Gilla
johanlund77
  • Laddar…
Hyr en lagom stor padda och kör över 8-16 så den sätter sig, använd en al-stege att avjämna med.
 
  • Gilla
johanlund77
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Makadamen låser sig själv så det går bra att fylla med. Sätt sedan plattorna i stenflis 2-5mm för åz z
Ok! Tycker du att jag ska skippa sand och/eller stenmjöl och bara köra stenflis? Ska jag ha markduk mellan stenfliset och makadamet, eller ska jag låta stenfliset "rinna ner" lite i makadamet? I vilket skede packar jag med padda?
 
L Leif i Skåne skrev:
Hyr en lagom stor padda och kör över 8-16 så den sätter sig, använd en al-stege att avjämna med.
Ok! Al-stege=aluminiumstege?
 
J johanlund77 skrev:
Ok! Tycker du att jag ska skippa sand och/eller stenmjöl och bara köra stenflis? Ska jag ha markduk mellan stenfliset och makadamet, eller ska jag låta stenfliset "rinna ner" lite i makadamet? I vilket skede packar jag med padda?
Ska du padda räcker den med en liten 50kg rundpadda, det är bara för att jämna till det översta lagret av makadam. Sedan lägger du stenflien uppe på det, du behöver ingen markduk emellan stenflis och makadam.

Sanden och stenmjölet kan du hoppa.
 
  • Gilla
johanlund77
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Ska du padda räcker den med en liten 50kg rundpadda, det är bara för att jämna till det översta lagret av makadam. Sedan lägger du stenflien uppe på det, du behöver ingen markduk emellan stenflis och makadam.

Sanden och stenmjölet kan du hoppa.
Låter klokt, tack!
 
N NoOne2k skrev:
Ska du padda räcker den med en liten 50kg rundpadda, det är bara för att jämna till det översta lagret av makadam. Sedan lägger du stenflien uppe på det, du behöver ingen markduk emellan stenflis och makadam.

Sanden och stenmjölet kan du hoppa.
Hej igen. En kompletterande fråga. På ett ställe fyller jag igen en stor sänka med makadam, vilket gör att makadamlagret blir kanske 50 cm. Möjligen blir makadamlagret här något högre än kringliggande gräsmatta + rabatt. Finns det en risk att makadamet skjutsar ut mot sidorna eller förhindras det av stenflisen + om jag avjämnar med jord mot gräset/rabatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.