B
skrev om mina erfarenheter här:
Stubborttagning billigt | Byggahus.se hoppas länken fungerar.

Har inte erfarenhet av exakt denna produkt, men jag körde på metoden med oljefat och fläkt som beskrevs ovan. Typ en 20cm stubbe försvinner på en kväll, om den är uttorkad ordentligt (>1år). Beror väl även på trädslag. Lite spår med motorsåg hjälper en hel del.

Det har varit perfekt att göra en sådan här sak, när man pysslar med något annat i trädgården, så man tittar till det periodiskt och tillför mer bränsle om det behövs, samtidigt som man håller på med något annat typ rensar land. Det tar lång tid, men kräver inte att man står och vaktar på allt hela tiden.

Ska man köra 10 stubbar så skulle jag anlita en stubbfräs. Känns som denna metod slår stubbfräsen om det bara är ett eller 2 stubbar som ska bort (med tanke på etableringskostnaden för stubbfräsen). Hade jag inte haft allt material hemma för en diy-lösning till nära 0kr i kostnad, så hade jag nog också anlitat stubbfräsfirma.

Som övriga nämner så får man ju beakta brandfaran, men det gäller ju all eldning.

För övrigt kan man väl nämna att kemisk stubborttagning (säljs div kemikalier på byggvaruhus för detta ändamål) tycks fungera väldigt dåligt. Tog en titt på lite youtubevideos, men det händer nästan ingenting trots stora mängder kemikalier och månader av tid.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
Stort tack!
 
B
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
MoaBrittis MoaBrittis skrev:
Har ni sett den här: [länk]. Kan man inte lika gärna sätta upp några stålplåtar runt stubben lika gärna? Eller är detta en bra uppfinning tror ni? Jag kommer behöva ta bort typ tio stubbar inom kort.
Hej, jag har haft några irriterande stubbar som vi inte vetat vad vi skulle göra med under allt för lång tid. När jag hörde om stubbskorstenen så tyckte jag det verkade jättesmart och beställde en. Jag gjorde som instruktionerna sa på nätet och idag är stubbarna borta - äntligen. Det fungerar mycket bra kan jag säga, viktigt bara tror jag att man följer alla tipsen. Jag hade en jättejobbig stubbe som jag var tvungen att ha rätt mycket grillbricketter men boret kom stubben. Köp den funkar!
 
Första inlägget från en ny medlem pratar upp en produkt till skyarna..... Det luktar reklam långväg.

Personligen skulle jag inte betala det priset.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Första inlägget från en ny medlem pratar upp en produkt till skyarna..... Det luktar reklam långväg.

Personligen skulle jag inte betala det priset.

OK, visst ny medlem, men min uppfattning av stubbskorstenen har jag om du tycker att en rekommendation är reklam så får det stå för dig. Lite "bessenwisser" mentalitet från din sida tycker jag.
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
Just fenomenet att registrera sig på ett forum för att prata upp ett företag eller produkt är väldigt ofta förtäckt reklam. Jag vet ju inte helt säkert att det är det i det hör fallet. Men väldigt ofta är beteendet kopplat till det. Då är det rimligt att varna andra läsare för risken. Personligen skulle jag inte ge de pengarna för produkten. Det går att uppnå samma resultat klart billigare. Men för vissa är inte ekonomin en trång faktor, då kan det vara ett vettigt köp. Den funkar sannolikt.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 3 till
  • Laddar…
B Beat skrev:
om du tycker att en rekommendation är reklam så får det stå för dig. Lite "bessenwisser" mentalitet från din sida tycker jag.
Jag vet inte, och ingen annan heller, om du har någon koppling till produkten eller bara är en nöjd användare. Dock bryter du mot reglerna som säger "Det är inte heller tillåtet att hylla, tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år. Denna regel har vi för att undvika dold reklam."

Om man som helt ny börjar med ett uppenbart regelbrott är det kanske inte konstigt om man får lite "mothugg".

Trots min besserwisserattityd hälsar jag dig naturligtvis välkommen hit!
 
  • Gilla
Eriksgatan och 2 till
  • Laddar…
Det jag inte förstår med den produkten är vad för nytt den tillför? Varför kan jag inte bara köpa valfri plåt på valfri bygghandel och sätta runt min stubbe?

Plåten ser dessutom lite tunn och vass ut?


Sen undrar jag också över det där med att branden skulle sprida sig under mark. Hur stor risk är det egentligen om man låter bli att elda under en knalltorr sommar?
 
tensiden tensiden skrev:
Sen undrar jag också över det där med att branden skulle sprida sig under mark. Hur stor risk är det egentligen om man låter bli att elda under en knalltorr sommar?
Det är ju helt beroende av markförhållandena.
Torvmosse : Extremt stor om den inte är helt dränkt i vatten.
Sandjord med rötter : Ganska stor.
Styv lerjord : Mindre risk.
 
I en sandjord ska det vara riktigt torrt för att det ska vara en risk.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.