Hej, på brandskyddskontroll fick vi anmärkning på att murstocken invändigt var inbyggd. Först ville han att vi skulle ta bort tapeter och skiva för att få den helt synlig, sen sa han att det räckte det med ett inspektionshål. Jag hade väntat mig en luftspalt, men skivan sitter direkt på murstocken. Första tanken var att detta är en gipsskiva, konsistensen är som en gipsskiva, men den är grå...det är en skiva och inte själva bruket på murstocken, det syns, men kan det vara asbest? Huset är från 1928, antagligen är detta gjort senare, men längre sen än 40 år tillbaka med tanke på tapetlagren.
Inspektionshål visar en grå skiva fastsatt direkt på en murstock med tapetresidue runt kanterna, misstänkt för asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Treetex-skiva?
 
Nej, har rivit bort tretex i andra delar av huset, den här skivan är inte träbaserad, den är hårdare än tretex och grå/mörkgrå
 
F Freelin skrev:
Nej, har rivit bort tretex i andra delar av huset, den här skivan är inte träbaserad, den är hårdare än tretex och grå/mörkgrå
Ok.
 
Staffans2000
Bryt av en bit och tänd på. Brinner den?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bryt av en bit och tänd på. Brinner den?

Staffan
Men om det är någon typ av cementskiva, gips eller likande utan asbest så brinner den väl inte heller?
 
Man bli kanske lurad av det beige-bruna fnaset som ser ut som Treetex? Jag antar att det kommer från nån papp på utsidan och inte är själva skivan?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man bli kanske lurad av det beige-bruna fnaset som ser ut som Treetex? Jag antar att det kommer från nån papp på utsidan och inte är själva skivan?
Du har rätt, jag var otydlig där. Det yttersta är någon tunn masonit, jag menar den gråa i mitten som också är en skiva, kanske 7-8 mm tjock.
 
K
Ser ut som en helt vanlig putsad murstock i mina ögon.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Förstår att det ser ut så utifrån bilden, men i centrumhålet som blivit av borren så ser jag att det är en skiva, det är ett mellanrum på 1 mm till murstock med papp på baksidan som på en gipsskiva
 
Prova att elda på en bit.
Vi hade asbestpapp limmad på murstocken längs rökkanalen. Utanpå var den inklädd med råspont och sedan masonit med tapet på. Eftersom jag inte är lika modig som vissa andra tog jag in Ocab som fick plocka bort asbesten. Men är du osäker på vad det är så behöver du lämna en bit på analys, så sparar du eventuellt in extra arbete och kostnader. Asbestpapp är lätt att känna igen.

Och är det den cementliknande ytan som menas och det är en skiva så är det troligen eternit, om den inte är ditsatt i modern tid...
 
Om den är klädd med papp så är det troligen gips. Jag har iallafall inte sett eternitskivor med papp, men det kanske finns?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.