Huddingebo Huddingebo skrev:
Sant.
Dock så kom just detaljplaner till för att din egen fastighet är din grannes utsikt.
För att skapa förutsägbarhet och trivsamma områden.

Som sagt, tillåter detaljplanen höga hus så har man inte mycket att säga till om.
Men ändringar i detaljplan ska ut på granskning för godkännande och berörda fastighetsägare har lite att säga till om.[/QUOT

Om jag ägde en lägenhet och det fanns planer på att bygga ett höghus som skulle förstöra min utsikt vilket skulle minska värdet på min lägenhet skulle jag INTE sitta still i båten. Det är ofta som detaljplanen i Stockholm ändras och ditt yttrande kommer stå emot kanske 60 nya lägenheter i Stockholm med en skatteintäkt på på kanske 40-50 miljoner extra per år kommer dessvärre du att förlora. Stockholm city kan inte växa mer på bredden och vi kommer därför se mer och mer hus som växer på höjden. Dumt att chansa.
 
P Paragrafryttaren skrev:
Att bygga fler våningar än vad detaljplanen tillåter är inte en liten avvikelse
paragrafryttaren: Har du någon referens för detta uttalande?

Har överklagande hos Mark o Miljödomstolen nu och är intresserad av allt som bygger ovanstående citat. Grannen vill bygga flera våningar än vad detaljplan tillåter och kommunen verkar inte kunna läsa ritningen...
 
Unikt namn
Har varit med och förlorat en sådan strid. Kommunen ville at det skulle byggas, och så var det.

Det argumenterades både mot att husen stred mot detaljplan (höjd, färg etc), inte hade tillräckligt med parkeringsplatser, skuggade närliggande hus m.m.
Men inget spelade någon roll i slutändan

Jag skulle förbereda mig på flytt.

Den som köper din lägenhet kommer dessutom vara medveten om bygget och därför inte värdera försämringen av läget på samma vis som du.
 
Var liknande situation i vår brf för 10-talet år sedan. De som sålde direkt fick i mitt tycke dåligt betalt, för att båda parter räknade med en stor försämring. När sen bygget var klart lyftes hela kvarterets värde, även de lgh som var mest berörda. Men det är klart, det gick kanske två år däremellan och på den tiden steg det mesta, såklart svårt att veta vad som bidrog mest.
 
Dp som bara tillåter 4 våningar. Då får man inte bygga 8 vån. Enkelt.
Det är mer än dubbelt så många. Det går inte godkänna.
Visst kan kommunen göra om dp. Men det är inget man gör bara så.
 
B Byggdjuret skrev:
Dp som bara tillåter 4 våningar. Då får man inte bygga 8 vån. Enkelt.
Det är mer än dubbelt så många. Det går inte godkänna.
Visst kan kommunen göra om dp. Men det är inget man gör bara så.
Då ändrar man detalj planen. Finns det ett mål i kommunen att förtäta centrala delen av stan så är min erfarenhet att den gamla detaljplanen och grannars åsikter är ointressanta.
 
Självklart kan kommunen ändra dp. Men det är ingen enkel process. Inget man gör bara för att nån vill bygga då kan man förvisso frimärksplan. Men det kostar pengar
 
B Byggdjuret skrev:
Självklart kan kommunen ändra dp. Men det är ingen enkel process. Inget man gör bara för att nån vill bygga då kan man förvisso frimärksplan. Men det kostar pengar
I min kommun är tillväxt det viktigaste och förtätning en del av planen. Förändring av detaljplanen i centrala delar görs till synes rutinmässigt. I vårat fall ändrade de detaljplanen på två fastigheter i ett gammalt kvarter, för att bygga 2x4 små lägenheter.

Att stadens musseum, kulturbyggnadsföreningen, och samtliga grannar var emot var inte relevant. Jag minns att planchefen på ett smaråd inledde med att berätta att ändringen var i linje med kommunens strategi för att nå målet för att öka befolkningen och att ändringen därmed skulle gå igenom oavsett hur mycket vi protesterade. Han hade helt rätt och det tog väl kanske ett år innan alla instanser avslagit våran överklaganden.

Nu kanske det fungerar annorlunda i TS kommunen men så är det här.
 
Vill kommuner urholka folks förtroende för myndigheter så agerar de på rätt sätt.

Ingen kan ju motsäga sig förtätning men bygg då enligt detaljplanen!
Vet också att kommuner går emot sin egen detaljplan, bara ändrar efter eget tycke.
Man borde ersätta de som blir lidande med sänkta priser på sina bostäder.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vill kommuner urholka folks förtroende för myndigheter så agerar de på rätt sätt.

Ingen kan ju motsäga sig förtätning men bygg då enligt detaljplanen!
Vet också att kommuner går emot sin egen detaljplan, bara ändrar efter eget tycke.
Man borde ersätta de som blir lidande med sänkta priser på sina bostäder.
Håller helt med dig. I vårat fall, kan nämna att det handlar om Umeå, antog styrande politiker mål om att öka befolkningen till ett visst antal fram till ett visst år. Exakt varför och hur det beslutet fattades vet jag inte men jag kan inte minnas att det varit en del av någon valrörelse.

För att nå målet gjordes en plan som innebar att en visst antal av de nya invånarna skulle bo i de centrala delarna av stadeden. För att det ska vara möjligt så blev aggressiv förtätning nödvändig. Där med får alla andra intressen stå tillbaka. I vårat fall att bevara ett av centrala stadens äldsta bevarade kvarter.

Man kan ju hoppas att detaljplaner är lite mer vädra i andra kommuner. Dock är det nog inte dumt att ha i åtanke när man väljer bostad att du bara äger din egen tomt, inte utsikten eller solinstrålningen som passerar över andras mark.
 
  • Gilla
wisteria
  • Laddar…
G Gesh skrev:
paragrafryttaren: Har du någon referens för detta uttalande?

Har överklagande hos Mark o Miljödomstolen nu och är intresserad av allt som bygger ovanstående citat. Grannen vill bygga flera våningar än vad detaljplan tillåter och kommunen verkar inte kunna läsa ritningen...
Är det någon speciell dom du vill ha? Enligt rättspraxis är ytterligare våningsantal ingen liten avvikelse. Om du söker på vägledande domar kommer det att framgå. Däremot kan det finnas fall där det är svårt att avgöra om det är fråga om en våning eller tex vind/källare.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Du är rökt. Flytta fort som fan.
 
P Paragrafryttaren skrev:
Är det någon speciell dom du vill ha? Enligt rättspraxis är ytterligare våningsantal ingen liten avvikelse. Om du söker på vägledande domar kommer det att framgå. Däremot kan det finnas fall där det är svårt att avgöra om det är fråga om en våning eller tex vind/källare.
Jag tänkte om det finns ngt i PBL eller ngt beslut i miljööverdomstolen som man kan referera till där det framgår att det aldrig kan vara en liten avvikelse.
 
R
  • Gilla
Jonasqvitslund och 1 till
  • Laddar…
För min del är inte ytterligare ett våningsplan en liten avvikelse.
Liten avvikelse brukar handla om att man byggt några % för stort. Eller lite för nära någonting.
Inget som man tänker på normalt.

Men ytterligare en våning? varför har vi ens den diskussionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.