Hej, jag har skaffat en sommarstuga på västkusten med väldigt stort renoveringsbehov. Det första jag vill åtgärda är taket, som är av korrugerad plåt, och till synes helt OK om än någon buckla här och där. Jag har satt vindskiveplåtar (fanns ej) och lagt taknocksplåt (var takpannor på nocken, trots plåttak).
Plåten är skruvad i "vågtopparna" istället för i dalen, så jag funderar på att skruva om plåten (för att det ska skruvas i dalarna) men måste då täta de gamla hålen. Vad är bäst:
1. Bara byta skruvarna (de gamla farmarskruvarnas packning har torkat och spruckit här och där) och ha kvar dem på vågtopparna på den korrugerade plåten, eller
2. Sätta ny skruv i vågdalen och täta de gamla, men med vad?
En annan fråga: Taket är svagt lutande (ca fem grader) och är skarvat mellan nock och takfot (dvs horisontell skarv). Risken känns ganska stor att det ska blåsa upp vatten in i skarven eftersom huset ligger vid havet, vad bör man täta med? Silikon? Asfaltsmassa? TEC7/liknande?
Plåten är skruvad i "vågtopparna" istället för i dalen, så jag funderar på att skruva om plåten (för att det ska skruvas i dalarna) men måste då täta de gamla hålen. Vad är bäst:
1. Bara byta skruvarna (de gamla farmarskruvarnas packning har torkat och spruckit här och där) och ha kvar dem på vågtopparna på den korrugerade plåten, eller
2. Sätta ny skruv i vågdalen och täta de gamla, men med vad?
En annan fråga: Taket är svagt lutande (ca fem grader) och är skarvat mellan nock och takfot (dvs horisontell skarv). Risken känns ganska stor att det ska blåsa upp vatten in i skarven eftersom huset ligger vid havet, vad bör man täta med? Silikon? Asfaltsmassa? TEC7/liknande?
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv aluminium FAST
För montage av aluminiumplåt i trä
386 kr inkl moms
Läs mer
På husvagnar tätar man allt med butyl. Det är det som håller längst, torkar inte helt, det håller sig alltid klibbigt.
Men det finns säkert nått takproffs här som vet vad som är bäst.
Men det finns säkert nått takproffs här som vet vad som är bäst.
Varför är det fel att skruva i topparna?
Risken att det rinner in vatten blir definitivt mindre om man skruvar i topparna.
Är det verkligen ett problem med läckage? Visst packningen kan vara sprucken, mwn om man inte rört skruven kan det vara tätt ändå. I vilket fall som helst hade jag bara bytt farmarskruvarna, om jag bedömt det som nödvändigt.
Risken att det rinner in vatten blir definitivt mindre om man skruvar i topparna.
Är det verkligen ett problem med läckage? Visst packningen kan vara sprucken, mwn om man inte rört skruven kan det vara tätt ändå. I vilket fall som helst hade jag bara bytt farmarskruvarna, om jag bedömt det som nödvändigt.
Håller med om att ur fuktperspektiv borde det vara bäst att skruva i topparna. Som jag förstått det är det väl viss risk att buckla taket om man skruvar i toparna?
Orsaken är att råsponten är väldigt fuktig (ca 20% fuktkvot) när jag mäter från krypvinden, så tänkte mest att om jag ändå ska byta skruvarna (pga. spruckna packningar) så kan jag lika gärna göra "rätt" på en gång.
Orsaken är att råsponten är väldigt fuktig (ca 20% fuktkvot) när jag mäter från krypvinden, så tänkte mest att om jag ändå ska byta skruvarna (pga. spruckna packningar) så kan jag lika gärna göra "rätt" på en gång.
Korrugerad plåt fästes alltid i topparna med antingen klockspik eller annan skruv, dom har en bricka som är välvd och anpassar sig efter kurvan på toppen. Farmarskruv är inte bra, då dom ska dras mot plant underlag och täta med packningen. Plåten är hård och en skruv deformerar inte den så det blir en plan yta, utan gängorna i underlaget dra ut, klart har du plåt/stål går det nog. Så en farmarskruv i botten kommer inte att täta.
Allt utom SIN 26 är plana i botten, sen SIN 26 respektive s.k. korrugerat , det framgår inte vilka mått som är i dalen, det kan skilja rätt bra och då tätar inte en farmarskruv, så det blir till att mäta ordentligt. Det minsta som det inte drar till ordentligt blir det en läcka i dalen då 90 % av vatten på taket rinner där.
Jag skulle satt blindnit (popnit) i hålen i nock som "stöd" för butylmassa.
Eventuellt kan man ju lyxa med
https://www.24mx.se/crosstillbehor/...Hf6NdzUqdi3Emmtz3KRoCMLEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Eventuellt kan man ju lyxa med
https://www.24mx.se/crosstillbehor/...Hf6NdzUqdi3Emmtz3KRoCMLEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Klockspik och annat bjäfs hade man tidigare då skruven inte var uppfunnen
Självfallet är det absolut tätast att skruva i botten på plåten där den ligger an mot underlaget. Klockspik eller skruv i toppen kommer med tiden att läcka på grund av plåtens egna temperaturrörelser, samt vid belastning kommer plåten inte med säkerhet att återta sin form och därmed läckagerisk vid penetreringen. Men annars så finns det trycktät popnit (4,8 mm.) med gummibricka som kanske går att sätta istället för skruven i toppen. Alternativt ifall hålet inte är alltför stort överlappsskruv.
Vidare med skarven, Där ska du nog försöka få dit en remsa av självhäftande tätband, men då ska plåten vara torr och väl rengjord och därefter skruvad med överlappsskruv även där. Men då förstås enbart på topparna.
Självfallet är det absolut tätast att skruva i botten på plåten där den ligger an mot underlaget. Klockspik eller skruv i toppen kommer med tiden att läcka på grund av plåtens egna temperaturrörelser, samt vid belastning kommer plåten inte med säkerhet att återta sin form och därmed läckagerisk vid penetreringen. Men annars så finns det trycktät popnit (4,8 mm.) med gummibricka som kanske går att sätta istället för skruven i toppen. Alternativt ifall hålet inte är alltför stort överlappsskruv.
Vidare med skarven, Där ska du nog försöka få dit en remsa av självhäftande tätband, men då ska plåten vara torr och väl rengjord och därefter skruvad med överlappsskruv även där. Men då förstås enbart på topparna.
Fast pannplåt skruvar man väl med lite spänn i topparna, då håller de sig täta o fina. Framförallt är ju fukbelastningen obefintlig jämfört med i dalen. Långt ner på en plåt där man skruvar i dalen, när den där skruven släpper lite, för det gör den, då forsar det in vatten där. Idag så är samtliga tak, gamla som nya, jag sett med pannplåt skruvade på detta sätt, förutom några slaffs arbeten. Trapets kan dock vara annorlunda då man knappast spänner dem på samma sätt.Noramasen skrev:Klockspik och annat bjäfs hade man tidigare då skruven inte var uppfunnen
Självfallet är det absolut tätast att skruva i botten på plåten där den ligger an mot underlaget. Klockspik eller skruv i toppen kommer med tiden att läcka på grund av plåtens egna temperaturrörelser, samt vid belastning kommer plåten inte med säkerhet att återta sin form och därmed läckagerisk vid penetreringen. Men annars så finns det trycktät popnit (4,8 mm.) med gummibricka som kanske går att sätta istället för skruven i toppen. Alternativt ifall hålet inte är alltför stort överlappsskruv.
Vidare med skarven, Där ska du nog försöka få dit en remsa av självhäftande tätband, men då ska plåten vara torr och väl rengjord och därefter skruvad med överlappsskruv även där. Men då förstås enbart på topparna.
Undrar om vi bor i olika delar av landet?
Alla plåt tak jag sett har (precis som ni skriver) varit spikade i nockarna. Och sampliga har haft 90% lösa spikar. Min uppfattning är att när man fäster i nocken så ger snölasten sån skjuvkraft att spiken böjer sig och börjar glappa?
Jag hade personligen skruvat i dalen så att packningen och plåten drar mot något stumt.
Alla plåt tak jag sett har (precis som ni skriver) varit spikade i nockarna. Och sampliga har haft 90% lösa spikar. Min uppfattning är att när man fäster i nocken så ger snölasten sån skjuvkraft att spiken böjer sig och börjar glappa?
Jag hade personligen skruvat i dalen så att packningen och plåten drar mot något stumt.