Jag bor i en bostadsrättsföreningen, husen byggdes på 70-talet som studentbostäder och totalrenoverades för 4 år sen och gjordes om till fina bostadsrätter. Man byggde bla till en våning på den lägenhet jag bor i, så min ovanvåning är helt ny. Två av mina rum samt min granne har endast ett våningsplan, och ett av mina rum har samma tak/vind som hen. Jag har bott här i ett år och det har varit väldigt tyst, vi bor på landet, men jag kunde ibland höra höga skrapljud mot ett golv när hon dammsög golvet. Ljudet kom från mitt tak, jag hörde aldrig något genom väggarna.

Nu har en ny trevlig granne flyttat in och de första två veckorna har det sågats, spikat och flyttats möbler såklart. Det har blivit väldigt påtagligt att jag hör de ljudet ganska högt och att det kommer från taket. Jag har dubbelkollat med grannen och hen sa att hen sågat på en bock som stod på golvet 10 meter bort. Jag hör inget genom väggen i det rum som ligger bredvid grannen utan från alla tak på min nedervåning, fastän det är 1-2 rum bort. Jag hör även när de pratar högt och spelar musik, men då mycket lägre.

Vad kan detta bero på, kan ljud gå från golv till takstomme? Och vad kan jag göra för att ljudisolera mer?
Jag vet att det är möjligt att gå upp på vinden, som man kan krypa på över alla våra tak som bara har en våning.

Tacksam för svar! :)
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Har du varit i kontakt med styrelsen/förvaltaren?
 
Ljudet kanske går via nån ventilationskanal?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.