Hej,

Finns det någon konsensus kring hur bra kvalitén på hus byggda på 40-talet (efter andra världskriget) är? Hur brukar dessa hus hålla sig idag jämfört med hus byggda under andra perioder?

Vi tittar på ett hus som är byggd efter andra världskriget och undrar lite om vilka vanliga problem som brukar finnas med dessa hus från den tiden och är tacksam för generella synpunkter.
 
Beror lite på hur du menar? 40-talshus brukar vara rejält byggda, men dåligt isolerade. Det finns få riskkonstruktioner, förutom allt som kommer med källare och byte från oljepanna till kall skorsten.

Många 40-talshus byggda för medelklass upplevs som rätt trånga, jämfört med nyare hus.
 
  • Gilla
Simmeman och 1 till
  • Laddar…
Har bott i ett hus från 1946 det var ett tidigt modulhus från svenska trähus.
1plan med källare, murstock i tegel. mellanbjälklag i trä.
Badrum, pannrum, tvättstuga i källare,
tunna ytterväggar bestående av från utsidan sett 1" stående panel med smala lock.
Luftspalt, asfapapp, 3"plank. 2 lager 1/2" tretex. sedan tapet.

Järnledningar för kallvatten,
avloppsrör av gjutjärn, samt keramik (de under källargolven).
elledningar av typen ovir.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Vårat hus är från 20-talet en byggdes ut och om på 40-talet. Det är rejäla plankväggar i utbyggnaden som håller hur länge som helst om inte fukten kryper in. Det var ett "överbleck" av trä på ett utsatt ställe som inte setts över så det var en del röta där.
Annars var det troligen viss materialbrist under krigsåren. Mycket var lappat av mindre bitar. Rör som skarvats på många ställen osv.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
H HSP skrev:
Har bott i ett hus från 1946 det var ett tidigt modulhus från svenska trähus.
1plan med källare, murstock i tegel. mellanbjälklag i trä.
Badrum, pannrum, tvättstuga i källare,
tunna ytterväggar bestående av från utsidan sett 1" stående panel med smala lock.
Luftspalt, asfapapp, 3"plank. 2 lager 1/2" tretex. sedan tapet.

Järnledningar för kallvatten,
avloppsrör av gjutjärn, samt keramik (de under källargolven).
elledningar av typen ovir.
Ursäkta min okunskap (detta kommer bli vårt första husköp) men är dessa saker som du radar upp bra eller dåligt?
 
Jag har ett 40tals hus. När jag letade hus ville jag ha hus byggt 1920-1960 eller 1990-2020.

Jag är nöjd. Rejält bra virke i stomme och konstruktion som är lätt att förstå utan konstiga material.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Beror lite på hur du menar? 40-talshus brukar vara rejält byggda, men dåligt isolerade. Det finns få riskkonstruktioner, förutom allt som kommer med källare och byte från oljepanna till kall skorsten.

Många 40-talshus byggda för medelklass upplevs som rätt trånga, jämfört med nyare hus.
Vet du hur den sämre isoleringen påverkar huset (förutom ökad kostnad för uppvärmning då)? Går det att förbättra isoleringen lätt eller kommer det kosta stora pengar att förbättra?
 
V Villa1949 skrev:
Jag har ett 40tals hus. När jag letade hus ville jag ha hus byggt 1920-1960 eller 1990-2020.

Jag är nöjd. Rejält bra virke i stomme och konstruktion som är lätt att förstå utan konstiga material.
Tack för svar!
 
P Prophet85 skrev:
Vet du hur den sämre isoleringen påverkar huset (förutom ökad kostnad för uppvärmning då)? Går det att förbättra isoleringen lätt eller kommer det kosta stora pengar att förbättra?
Räkna med att tilläggsisolera på utsidan, dvs regla upp och lägg på ny panel. Vill man behålla utsidan får man räkna med kalla väggar. Men förutom miljöaspekten är det en ekonomisk fråga att "elda för kråkorna ".
Vi har hittills behållit utsidan. Bytte luftspalt och tretex mot vindpapp, 5 cm linull och råspont på insidan. Fortfarande kalla väggar när det är riktigt kallt ute.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.