G
mexitegel mexitegel skrev:
Nackdelen bara om den stannar när man är halvvägs upp, förvisso inte värre än att man får åka ner o trycka på knappen igen - eller ta för vana att trycka på knappen varje gång man passerar.
Jo. eller så sätter man timern så att den går kanske en minut efter man är uppe.
Alt. en riktig trådlös grej som man har med sig (funkar kanske med fåtal åkare)
 
Borde det inte vara görbart att bara ha en -stor- pulka/släde som dras upp av ett rep som rullas upp på en kabeltrumma längst upp i backen? Med en (två) givare som pausar och vänder rotationen vid lämpliga ytor. Kräver att backen är såpass brant att pulkan glider ner på egen hand... Tanken var att det inte finns någon lina som halsdukar fastnar i.
 
Väcker liv i min tråd - igen...

Råkade snubbla över svärfars fantastiska hemgjorda winch och kom på att man kanske kan göra något av den:

Just nu sitter det en liten moppemotor på som nog är bortom räddning. Men jag vill ändå ha en elmotor istället.

Men eftersom jag ”har otur när jag tänker” och inte räknat på utväxling sedan jag körde alldeles för fort med epatraktorn så hoppas jag på lite hjälp...

Hur ska jag komma fram till vad jag behöver för att uppnå en lagom lifthastighet?
 
  • Hemgjord winch med blå ram och en defekt moppemotor monterad på, står på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
En släplift i en skidanläggning går typiskt ungefär mellan knappt 1 och 3 m/s som referens. Dessa har ju stora vändhjul som gör att det blir tillräcklig friktion för vajern för att orka dra åkarna. Hastigheten och motorstyrkan påverkar också varandra så klart.

Så, det är lite svårt att svara på din fråga innan du har gett lite fler parametrar :)
 
mexitegel mexitegel skrev:
En släplift i en skidanläggning går typiskt ungefär mellan knappt 1 och 3 m/s som referens. Dessa har ju stora vändhjul som gör att det blir tillräcklig friktion för vajern för att orka dra åkarna. Hastigheten och motorstyrkan påverkar också varandra så klart.

Så, det är lite svårt att svara på din fråga innan du har gett lite fler parametrar :)

Jag vill bygga nåt enklare som exemplen tidigare i tråden. Nåt som kan dra ett par ungar upp för en backe som är runt 110 meter och inte så brant: Helst en ”portabel” variant utan massa stora hjul osv.
 
Gör du en Reptrumma med en meters omkrets så vill du ha en motor som går att köra 60-120 varv/minut. Tycker vinschen ser ut att vara en bra start. Stadig botten platta där man kan fästa jordspjut eller en talja för att spänna upp snöret
 
Men varför köra med stor trumma osv? Jag tänkte jag skulle köra med vinschen direkt och sedan ett enkelt löphjul med någon form av spännare i andra änden.
 
Kraftöverföring till linan. Friktionen mellan trumma och lina är väl i princip proportionell mot hur mycket av linan som ligger mot trumman.

Har trumman en omkrets på 1 meter (d.v.s. ungefär 30 cm i diameter) så ligger kanske 75 cm av linan mot trumman.

Är trumman 1 meter i diameter istället så är omkretsen ungefär 3 meter och du har över 2 meter lina mot trumman. Mindre risk att det slirar.

Du behöver såklart fundera över hur mycket friktion du behöver, och typen av lina och trummans yta påverkar ju. Räfflad yta grepper väl bättre, men kanske också sliter mer på linan?

För löphjulet handlar det mer om hur snabbt lagret snurrar. Litet hjul snurrar snabbare med samma linhastighet.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Men varför köra med stor trumma osv? Jag tänkte jag skulle köra med vinschen direkt och sedan ett enkelt löphjul med någon form av spännare i andra änden.
Tyckte 1 meter i omkrets va rätt lite och ungefär vad som fick plats i din ”rigg” Slirande rep behöver inte vara fel, väldigt enkelt överbelastnings skydd (går det för tungt, slirar repet istället för att nått går sönder)
 
Det är ju sant förstås. Får fundera. Men tanken är ju att kunna dra en unge eller två som sitter på en pulka eller liknande. Inte mycket värre än så.
Jag var mest inne på att klä "trumman" på vinchen med gummi och kanske låta repet gå ett dubbelvarv på det.

Men det återstår ändå att räkna på utväxlingen och val av elmotor.
 
Dubbelvarv tror jag inte på, särskilt inte om den är gummiklädd. Det gör ju att linan ligger i en spiral och kommer att "klättra" i sidled, sen när linan dras in mot mitten kommer den att rulla i sidled och tvinnas.
 
Lite små-gammal tråd men jag byggde en egen lift hemma med hjälp av vår gräsklippartraktor..
Traktorn är ju bara att starta så smidigt på så sätt att allt redan är klart

Där gräsuppsamlaren sitter byggde jag en träram med några vinch-hjul från Jula styr linan
Ett punkterat bakdäck "säckade" ihop på mitten o bildade en bra form så att inte snöret glider av

Se you-tube klipp här
 
  • Gilla
  • Älska
arneri68 och 30 till
  • Laddar…
Kan vara den mysigaste filmen jag sett på 10-år minst! Bra jobbat!
 
  • Gilla
  • Älska
hattkatt och 5 till
  • Laddar…
M mynameisMicke skrev:
Lite små-gammal tråd men jag byggde en egen lift hemma med hjälp av vår gräsklippartraktor..
Traktorn är ju bara att starta så smidigt på så sätt att allt redan är klart

Där gräsuppsamlaren sitter byggde jag en träram med några vinch-hjul från Jula styr linan
Ett punkterat bakdäck "säckade" ihop på mitten o bildade en bra form så att inte snöret glider av

Se you-tube klipp här
[media]

Vilken inspiration jag fick nu! Det är ju nåt sånt där jag vill komma till skott med - men inget har hänt. Har också haft tanken på att använda en gräsklippare. Måste ju vara rätt smidigt att kunna ställa in hastigheten.
Eftersom jag har el där den ska stå så känns det trevligast - men å andra sidan så har det inte blivit av heller...

Du har inte lust att bjuda på lite fler bilder mer i detalj på löphjulen osv? Hur lång är själva liften?
 
Blir man inte störd av ljudet från maskinen?

Hur är ställningarna byggda/förankrade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.