Nissens Nissens skrev:
Häng inte upp dig på detta nu, utan ta dig ett välförtänt dopp i poolen!
Tack, men jag är inte mycket för att bada. Ska åka och hämta en minigrävare istället.
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Tack, men jag är inte mycket för att bada. Ska åka och hämta en minigrävare istället.
Då har du roligare än jag, jag målar fasad...
 
Nissens
P Paxman skrev:
Argumentet kostnad per dopp är i mina ögon en smula enfaldig. Räknar man så är det ju bara att avstå från alla glädjekällor i livet som kostar pengar. Att ha en fritidsbåt större än en eka i Sverige är bara att glömma, att köpa en splitt ny bil kommer inte på tal, öppna en flaska vin är otänkbart osv osv i all evighet. Varje människa måste göra sin egen avvägning: kostnad kontra utdelning.


Miljöaspekten är viktigt för många, men om en pool gör en lyckligare så kanske man väljer att tillbringa semestern hemma istället för att resa till Mallorca och så är det argumentet punkterat.
Alltså, klart att saker får kosta pengar, det mesta av det du räknar upp har jag haft och det har varit värt det. Jag hade en segelbåt i 15 år och sålde den för nästan samma summa jag köpte den för. Så det var en bra investering, betydligt bättre än en bil. :)
Poängen var att man vill skaffa sig en bild av vad kostnaden är för att känna om man tycker att det är värt det. Det kan ju varanågot som är rätt dyrt, men ändå värt priset...
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Massa skit, du menar vad det kostar?
Otrevlig attityd och tjafs. Nej tack.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det är inte att värma poolen som kostar. Det är all öl....
 
  • Gilla
carlsson206 och 5 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag tänker beställa ett Walu från Tyskland. Det jag behöver kostar ca 22 i Sverige och 15 i Tyskland. Skall även beställa pump, filter, robot mm från Tyskland så jag frakten blir dyr oavsett.

Skall man räkna på kr/bad misstänker jag att vi kommer att få betalt då jag tror marknadsvärdet på huset kommer att öka mer än de 150k jag budgeterat med. :D(y)
Jag beställer ofta utomlands till det mesta. Fattar inte varför det måste vara dyrare i Sverige.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Jag beställer ofta utomlands till det mesta. Fattar inte varför det måste vara dyrare i Sverige.
Utbud och efterfrågan...
 
P Paxman skrev:
Utbud och efterfrågan...
Eller skatt...
 
P Paxman skrev:
Utbud och efterfrågan...
Kanske, men dom borde ju tänka lite på att överleva också. Fler och fler handlar ju från alla möjliga länder.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Eller skatt...
Vi måste i så fall Europa anpassa våra skatter, annars dör ju all handel.
 
De har skatt i Tyskland också, rätt rejäl sådan också. Men har man en inhemsk marknad på ca 80-90 miljoner så har man också fler butiker/importörer/grossister intresserade av den marknaden, ergo större konkurrens = lägre priser. De klarar sig ändå pga högre volymer. Högst förenklat och innan den globala postorderderkonkurrensen från bortre Asien kom och förstärkte den effekten. Automatiseringen och globalisering skapar deflationstrycket vi sett sista 10 åren, ingen penningpolitik i världen kan hindra den utvecklingen.

Åter till pool på budget ) Jag gillar bygget, mycket snyggt, särskilt frisen runt sargen.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
P
Jag skulle inte vara så säker på att poolen ökar marknadsvärdet på huset då det är en väldigt stor andel av befolkningen som inte alls uppskattar att ligga i blöt. De som genast tar ut badkaret till förmån för mer golvyta när de flyttar in, och bara ser en pool som ett jobbigt hål att skotta igen. Bättre att tänka på om investeringen är värd för ökad livskvalitet under den tid man planerar att bo kvar. Just därför är den här tråden väldigt bra, men framförallt för att alla pooler blir så orimligt dyra främst p.g.a. ockerpriser.

Något alla som ska bygga borde tänka på är om poolen verkligen behöver vara så stor. Priset per dopp är väldigt irrelevant, men priset per liter tål att tänkas på. Hur liten pool kan man göra med bibehållen upplevelse? Är dimensionerna på grund av skryt, konventioner etc. eller p.g.a. att de verkligen behövs för att poolen ska fylla sitt syfte? Ska man simma längder och behöver längd (om inte ett gummiband är acceptabelt) så kanske man kan göra den smal, osv. osv. Min egen pool tycker jag är tillräckligt stor men lite onödigt djup. Har aldrig nuddat botten av misstag.
 
Nissens
P Patmark skrev:
Jag skulle inte vara så säker på att poolen ökar marknadsvärdet på huset då det är en väldigt stor andel av befolkningen som inte alls uppskattar att ligga i blöt. De som genast tar ut badkaret till förmån för mer golvyta när de flyttar in, och bara ser en pool som ett jobbigt hål att skotta igen. Bättre att tänka på om investeringen är värd för ökad livskvalitet under den tid man planerar att bo kvar. Just därför är den här tråden väldigt bra, men framförallt för att alla pooler blir så orimligt dyra främst p.g.a. ockerpriser.

Något alla som ska bygga borde tänka på är om poolen verkligen behöver vara så stor. Priset per dopp är väldigt irrelevant, men priset per liter tål att tänkas på. Hur liten pool kan man göra med bibehållen upplevelse? Är dimensionerna på grund av skryt, konventioner etc. eller p.g.a. att de verkligen behövs för att poolen ska fylla sitt syfte? Ska man simma längder och behöver längd (om inte ett gummiband är acceptabelt) så kanske man kan göra den smal, osv. osv. Min egen pool tycker jag är tillräckligt stor men lite onödigt djup. Har aldrig nuddat botten av misstag.
tycker du beskriver det bra, men det är ändå lite lustigt att ingen som har pool vill räkna på vad varje dopp kostar.. Det påverkar ju absolut inte kostnader förstås, men det ger en känsla för om man tycker att det är värt att betala en viss summa för varje dopp. För vissa kan det vara värdefullt, för andra mindre värdefullt.
Jag håller med om att det är tveksamt om det höjer marknadsvärdet med att installera pool, för majoriteten av husköparna är det en fördyring av driften och merarbete. Vilket gör att man sannolikt begränsar mängden intressenter vid en försäljning. En granne stängde av och fyllde igen sin pool för ett tag sedan, och det var en hel del jobb och kostnader med det också... nu är det en fin gräsmatta där.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
M
P Patmark skrev:
Jag skulle inte vara så säker på att poolen ökar marknadsvärdet på huset då det är en väldigt stor andel av befolkningen som inte alls uppskattar att ligga i blöt.
Då kontrar jag med att fråga vilka fakta du stöder detta med?
Jag kan stödja min teori om att dom flesta hemnetknarkare har våta drömmar om en egen pool!
https://www.hemnet.se/artiklar/bost...e-mest-populara-sokorden-pa-hemnet-under-2018
https://www.svd.se/svenskarnas-hetaste-sokord--pa-hemnet
https://www.mynewsdesk.com/se/svens...stadssoekningarna-bland-stockholmarna-2933283

Mitt hus ökade i värde med 6-700.000 efter att jag byggde pool.
Undersökning som stödjer fakta om värdeökning för hus med pool.
https://www.poolkungen.se/oka-vardet-pa-huset-med-en-pool-n28-144

Sedan är det naturligtvis så att om man bygger en pool till ett hus på ett ställe där köparna inte direkt budar över varandra så är det naturligtvis av mindre betydelse. Ett nybyggt hus i norra Långträsk är ju svårt att räkna hem redan från start, poolen gör nog inte mycket på andrahandsvärdet heller. Men i större städer, där majoriteten bor så är pool en helt klart en investering för marknadsvärdet.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M Markarbetaren skrev:
Då kontrar jag med att fråga vilka fakta du stöder detta med?
Jag kan stödja min teori om att dom flesta hemnetknarkare har våta drömmar om en egen pool!
[länk]
[länk]
[länk]

Mitt hus ökade i värde med 6-700.000 efter att jag byggde pool.
Undersökning som stödjer fakta om värdeökning för hus med pool.
[länk]

Sedan är det naturligtvis så att om man bygger en pool till ett hus på ett ställe där köparna inte direkt budar över varandra så är det naturligtvis av mindre betydelse. Ett nybyggt hus i norra Långträsk är ju svårt att räkna hem redan från start, poolen gör nog inte mycket på andrahandsvärdet heller. Men i större städer, där majoriteten bor så är pool en helt klart en investering för marknadsvärdet.
Bara för att det är poppis i Stockholm så behöver det inte vara det i resten av landet, i Gbg upplever jag inte det tex.
Endast drygt 10% av Sveriges befolkning bor i Sthlm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.