Byggahus.se

Pool är inte så dyrt - allmän diskussion

1. R
    Medlem Nivå 14
    Känns ju inte riktigt miljömässigt i tiden att anlägga pool som drar massa mängder ström för att värmas..

• Laddar…
  2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    när du slutar använda energi som du inte absolut måste så lovar jag att stänga av värmen.

3. R
    Medlem Nivå 14
    Oj jäklar, drar den 2500w dygnet runt?!

4. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 18
    2500W är som en vattenkokare och en brödrost.

Nej, pumpar och värmare går inte dygnet runt.

Man brukar räkna med att en normalstor pool drar ca 2000kWh/år

5. J
    Medlem Nivå 8
    Nej givetvis inte.
    Kan vi stoppa miljödiskussionen nu? Det kommer bara balla ur.
    Jag åker inte utomlands, jag köper nästan bara begagnat, odlar min egen mat och köper resten svenskt, så om jag pumpar vatten från min egen brunn och värmer med sol och lite el så skäms jag inte för det.

Redigerat 1 aug 12:51
  6. B
    Byggnadsvårdare Nivå 5
    2000kw/år trodde det drog mer än så. Men vilka månader räknar man då med att den är på? Eller vilken medeltemperatur räknar man med?

Skulle jag ha en pol så ska det vara inomhus för på sommaren går det att bada ute utan pol.

• Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 8
    Men då får man ju köra till en sjö och det kostar mer energi än att värma upp min pool.
    Solen i sig gör vattnet varmare än man tror. Jag vet inte förbrukning än. Håller runt 29grader.

8. J
    Medlem Nivå 8
    Jag väntar på din tråd nästa år med titeln "pool inomhus, lättare än man tror!"

9. B
    Byggnadsvårdare Nivå 5
    Här inte vatten så det räcker till en pol. Har inte ens vatten inne förutom i en hink. Annars skulle jag nog bygga en liten pol inne eller i en inglasade och isolersd altan. Nu får jag nöja mig med att det tar 1 minut till en sjö eller 5 min med cykel. Men är inte 29°c lite för varmt? 22-23°c brukar jag tycka är bra värme i vattnet.

Redigerat 1 aug 13:36
  10. J
    Medlem Nivå 8
    Det är rätt skönt att gå ut på natten och ta ett 29 graders dopp innan man lägger sig.

• Laddar…
  11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    det är lite hur-långt-är-snöret över detta. Förbrukningen beror förstås på var man bor, hur varmt man vill ha det, vilken utrustning man har. Jag gör av med uppskattningsvis 5kkWh en säsong från maj till en bit in i oktober. Hälften, ungefär, är vattenpumpen som jag kör 24x7 resten är värme (i början och slutet på säsongen primärt). Håller 31-32 under ett pooltak, 40kubik, Stockholm.

det går garanterat att reducera detta utan nämnvärd komfortförlust om man vill, men för mig skulle det ha konsekvenser på skötseln av poolen.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    jag väljer att lämna den frågan obesvarad och låter dig därmed lida i evighet för att du öht ställt en 109-fråga.

13. L
    Husägare · Nivå 15
    Herre Gud. Jag har 38˚ året runt och 35˚C mitt på sommaren i min minipool men så badar jag varje dag året runt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-8-1_18-7-11.jpeg

14. B
    Byggnadsvårdare Nivå 5
    Jag badar mest för att svalka av mig. Tycket inte om när det är varmt för då rinner bara svetten hela tiden och då hoppa i ett varmt bad låter hemskt. Men ett varmt bad på vintern det låter bättre :D för då finns snö att svalka av sig i.

15. N
    Medlem Nivå 5
    Ja, men det är dyra minuter, lägger hellre de pengarna på något annat. Men det är ju en smaksak. :)