KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här skall det väl se ut :) :
[bild]
Och för januari i år blev det 607 kWh. Senaste årsförbrukning 5045 kWh.
Men jag undrar hur elmätaren snurrar för er med riktiga s.k. passivhus?
Jösses. Ni måste ju leva väldigt sparsamt. Duschar ni ens? :)
Hade nog bara en hushållsel-post på 5000 kWh förra året. 10860 kWh med värme och varmvatten.
Dock 240 m2
 
Olyckligt att trådstartaren inte noggrant beskrivit sitt hus i sitt första inlägg, utan i stort endast säger han har hög elräkning. Man börjar lämpligen i sitt första inlägg att beskriva sitt hus. Det enda man vet efter denna väääldigt långa tråd, är att trådstartaren har:
- ett hus på 230 m2.
- direktverkande el-element.
- en värmepump luft-luft.
- ventilation av självdragsprincip.

Husets byggår har inte nämnts, tror jag, men är intressant för bedömning av hur välisolerat det kan vara. Oljekrisen var 1974, och ca 2 år därefter byggdes husen i fortsättningen med bättre värmeisolering.
 
  • Gilla
-Fredde- och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Olyckligt att trådstartaren inte noggrant beskrivit sitt hus i sitt första inlägg, utan i stort endast säger han har hög elräkning. Man börjar lämpligen i sitt första inlägg att beskriva sitt hus. Det enda man vet efter denna väääldigt långa tråd, är att trådstartaren har:
- ett hus på 230 m2.
- direktverkande el-element.
- en värmepump luft-luft.
- ventilation av självdragsprincip.

Husets byggår har inte nämnts, tror jag, men är intressant för bedömning av hur välisolerat det kan vara. Oljekrisen var 1974, och ca 2 år därefter byggdes husen i fortsättningen med bättre värmeisolering.
Ja det är korrekt, trodde inte på ett sådant här mycket diskussion om detta
Skall allt tänka på detta nästa gång ... om jag vågar att lägga ut en fråga då det lätt avviker ifrån första frågan
Men har försökt i senare svar uppdaterat om information men håller fullständigt med om att mer info ifrån början så kanske många frågor hade kunnat besvarats Istället för nya frågor :)
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Det blir lika mycket spekulationer och utsvävningar oavsett hur tydlig man är från början...

Sen förstår jag inte riktigt varför det alltid dyker upp folk i såna här trådar som slår sig för bröstet över hur låg årlig förbrukning dom själva har trots att det är helt omöjligt att jämföra två olika hus på olika platser med olika många människor med olika levnadsvanor.
Den typen av inlägg borde vara förbjudna...
 
  • Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K
useless useless skrev:
Jag tycker du ligger lite högt.
[bild]

Julbelysningen drog upp decemberförbrukningen...
Med sån där pytteförbrukning blir du ju rånad av fasta avgiften. Föreslår en enkel offgridlösning till kommande sommar och julbelysning med stearinljus nästa vinter.
 
  • Gilla
  • Haha
jayal1972 och 2 till
  • Laddar…
@TS: Har du lyckats isolera några nya förbrukningssiffror?

@useless: Vad redovisar du förbrukningen för? Ett hyrt kontorsrum? (Klockrent inspel :))

@KoW: Det är trots allt väldigt intressant att se hur låg förbrukning man kan uppnå utan massa dyra hightech-lösningar. T ex genom att inte bygga så stort.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den typen av inlägg borde vara förbjudna...
Absolut! :p:rofl::crysmile:
useless useless skrev:
Jag tycker du ligger lite högt. Julbelysningen drog upp decemberförbrukningen...
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vad redovisar du förbrukningen för? Ett hyrt kontorsrum? (Klockrent inspel :))
Ja, jag ville visa hur poänglöst det är att tala om hur mycket man själv förbrukar som svar på TS fråga.

Förbrukningen är från mitt 'projekt' där elen för närvarande bara används för byggel och belysning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Ja det är korrekt, trodde inte på ett sådant här mycket diskussion om detta
Skall allt tänka på detta nästa gång ... om jag vågar att lägga ut en fråga då det lätt avviker ifrån första frågan
Men har försökt i senare svar uppdaterat om information men håller fullständigt med om att mer info ifrån början så kanske många frågor hade kunnat besvarats Istället för nya frågor :)
Fast från ritningen så ser man att det är ungefär 200 m2 yttervägg och med (2x) 200m2 tak och golv på det kan man, t ex med ett U-värde för yttervägg är (<)1 och för tak och golv (<)0,25, räkna ut ett ungefärligt energibehov. 200*1 + 200*0,25 + 200*0,25 = 300W/K. Även om ni skulle ha det varmt inomhus (25'C) så är tempdiffen inte mer än 20K i november och december vilket ger 6kW.

6kW * 24h * 31 = 4500 kWh.

Allt över den förbrukningen (borträknat hushållsel som INTE slutar som värme inne i huset, t ex dusch) borde vara onormalt högt, och det är alltså utan värmepump. Om värmepumpen fungerar någorlunda ok borde den åtminstone bidra med 2-3kW värme och den borde ha en COP på 3-4 vid 5'C, vilket i så fall resultera i 4kW -> 3000 kWh (om inte mina överslag blir helt fel).

Vad andra har för förbrukning spelar däremot mindre roll för dig, oavsett hur stora hus de har.

En möjlig teori som kommit upp är att en elradiator värmer temperatursensorn för värmepumpen så att den går in och kyler istället i autoläget (fast det borde kanske märkas om den blåser kallt istället för varmt). Har du kunnat avfärda den möligheten efter att du kopplat om till heat?

Det andra jag kan tänka mig att du har något som tjuvdrar el (utan att generera värme inomhus), men det borde vara åtminstone 5kW -> 4 kWh/månad om din isolering inte är usel, (och är huset byggt -72 och man har brytt sig om att sätta in treglasfönster borde den väl inte vara sämre än vad jag räknat på?)

Sista alternativet som jag kommer på är om du har en fläkt eller skorsten som drar ut väldigt mycket värme ur huset, (Köksfläkt, badrumsfläkt eller annan PAX-fläkt (fast en enda borde inte kunna göra så mycket?), kanske en skorsten till öppen spis där man missat spjället, eller en oturligt effektiv skorstenssug (t ex sådan som snurrar när det blåser)

Eller är det någon annan här som inser var jag tänker fel, eller som kan komma på någon annan rimlig förklaring?
 
  • Gilla
jayal1972 och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hade nog bara en hushållsel-post på 5000 kWh förra året. 10860 kWh med värme och varmvatten.
Dock 240 m2
Hur vet du att hushållselen var just 5000 kWh? Det är väl bara ett uppskattat värde.
Kanske en gammal tumregel som står sig från innan LED-tekniken slog igenom i belysning, TV-apparater, telefoner och allt annat.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jösses. Ni måste ju leva väldigt sparsamt. Duschar ni ens? :)
Japp, varje år till jul och midsommar.
Annars badar vi i vårt ute-SPA (som kossorna dricker ur ibland):
Tre kor dricker ur en vit badtunna på ett grönt fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Finnpucko och 10 till
  • Laddar…
A
M miklof skrev:
Fast från ritningen så ser man att det är ungefär 200 m2 yttervägg och med (2x) 200m2 tak och golv på det kan man, t ex med ett U-värde för yttervägg är (<)1 och för tak och golv (<)0,25, räkna ut ett ungefärligt energibehov. 200*1 + 200*0,25 + 200*0,25 = 300W/K. Även om ni skulle ha det varmt inomhus (25'C) så är tempdiffen inte mer än 20K i november och december vilket ger 6kW.

6kW * 24h * 31 = 4500 kWh.

Allt över den förbrukningen (borträknat hushållsel som INTE slutar som värme inne i huset, t ex dusch) borde vara onormalt högt, och det är alltså utan värmepump. Om värmepumpen fungerar någorlunda ok borde den åtminstone bidra med 2-3kW värme och den borde ha en COP på 3-4 vid 5'C, vilket i så fall resultera i 4kW -> 3000 kWh (om inte mina överslag blir helt fel).

Vad andra har för förbrukning spelar däremot mindre roll för dig, oavsett hur stora hus de har.

En möjlig teori som kommit upp är att en elradiator värmer temperatursensorn för värmepumpen så att den går in och kyler istället i autoläget (fast det borde kanske märkas om den blåser kallt istället för varmt). Har du kunnat avfärda den möligheten efter att du kopplat om till heat?

Det andra jag kan tänka mig att du har något som tjuvdrar el (utan att generera värme inomhus), men det borde vara åtminstone 5kW -> 4 kWh/månad om din isolering inte är usel, (och är huset byggt -72 och man har brytt sig om att sätta in treglasfönster borde den väl inte vara sämre än vad jag räknat på?)

Sista alternativet som jag kommer på är om du har en fläkt eller skorsten som drar ut väldigt mycket värme ur huset, (Köksfläkt, badrumsfläkt eller annan PAX-fläkt (fast en enda borde inte kunna göra så mycket?), kanske en skorsten till öppen spis där man missat spjället, eller en oturligt effektiv skorstenssug (t ex sådan som snurrar när det blåser)

Eller är det någon annan här som inser var jag tänker fel, eller som kan komma på någon annan rimlig förklaring?
Elbilen som laddas.
 
Som många nämnt innan så är det inte någon extremt hög förbrukning med tanke på husets utformning och de parametrar som nämnts.

Bor med i Kungälv och har sedan värmepumpen gick sönder i slutet på november haft 3000kWh både i december och januari nu när allt gått på el-patron. Och det är på ca 240kvm fördelat på 3 våningar varav källare/garage är ca 90kvm där det bara är 13-15 grader samt 19-21 på resten. Bor själv med och tar ju inga långduschar direkt heller för den delen.
 
Hade inte huset en källare också ?? Det var ju en trappa på ritningen.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.