Hejsan! Jag skulle behöva kapa mina innerdörrar ca 3cm i underkant för att få dessa att passa till gammal standard!

Det är formpressade dörrar från Bauhaus!

Vem bör man kontakta för att få detta gjort på ett korrekt sätt?

Jag bor i Solna!
 
Rickard.
Dörren måste vara byggd för att kunna kapas tillräckligt. Om den är det så kan vem som helst med lite vana och en bra cirkelsåg/sänksåg kapa den åt dig, händig granne, snickare osv.
 
Går de öht att kapa med vettigt resultat?
Billiga och halvbilliga innerdörrar brukar bestå av pressad papp, se bild till höger.
images
 
Fotografen Fotografen skrev:
Går de öht att kapa med vettigt resultat?
Billiga och halvbilliga innerdörrar brukar bestå av pressad papp, se bild till höger.
[bild]
Sant. Kapa går bra men sen måste de förstärkas med en trälist motsvarande den man ser och som sågas bort. Lite pill men med en bra bordssåg kan man anpassa lister lätt.
 
Rickard.
Dom "kartong" innerdörrar jag monterade i min förra lägenhet var byggda med ett par cm kapmöjlighet uppe och nere och var inget problem att få det bra, klart det kanske inte är supersnyggt för dom som är över 210cm men för oss lite mer jordnära funkade det.
 
A
Har du möjlighet, så ta med dom till ett snickeri som kan dra dom genom justersågen. Be dom samtidigt att såga till ett par remsor som passar i dörren, då den kommer att bli tom. Sen får du krafsa ur lite well och limma i remsan med vanligt vitlim. Blir kanon. Medtag en kartong semlor eller två till snickeriet:coffee:
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Vi har Safco Finland och han som byggde badrum behövde kapa 10-15 mm i nederkant av badrumsdörren: https://www.bauhaus.se/finland-formpr-basic-s-8x21 Gick utmärkt med en Festtool sänksåg, skena och bra klinga.

Man ser inte minsta fnas eller liknande utan helt perfekt snitt. 30 mm kanske börjar bli på gränsen dock...

4355151A_3.jpg
 
Vanligtvis så kan man kapa några cm uppe och nere på formpressade dörrar. Det ska stå i informationen om dörren.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har nyligen kapat två stycken formpressade dörrar ner till källaren, kapade så mycket som det behövdes i nederkant, tog regeln som suttit längst ned och monterade i på nytt, bara att ”klä av” den sen hamra in lite lätt, sen spika med några dyckert från sidan. Fungerade hur bra som helst, tog ca 10 min per dörr. :D

använde sticksåg i brist på annat.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tack alla som tagit sig tid att svara!
 
Vad gäller Finland innerdörr på Bauhaus så kan jag meddela att det finns en träbit/träregel längst ned som är drygt 2cm i höjd. Jag kapade dock ca 3,1 cm i höjdled nerifrån sett. Var lite orolig att det skulle svajja med "bara" formpressad papper som mothåll. Men det gick bra med vanlig kapsåg. Jag tvingade fast en träbit som jag använde som guide för kapsågen.

Sen så som nämnts, jag gröpte ut lite av det formpressade, och tryckte tillbaka regeln med lite trälim. Fick sitta i press ett tag. Blev bra. Tejpade också innan sågning så eventuell flisning blev minimalt. Enklare än jag trodde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.