Hej,

Bytte förra året till att elda med Ved.
Jag har en Atmos DC30s och tre 500l acktankar och Laddomat 21.

Nu är det så att det tar 5-7timmar att ladda tankarna så både botten och toppen ligger på 80 grader. Behöver fylla på 3-4 gånger i pannan. sedan räcker de i ca 24timmar vid 0 grader ute. Känns som att jag kommer att få elda dygnet runt i vinter för att hålla värmen i huset.

Jag har läst en massa och många säger att det ska gå att ladda alla tankar på en eldning...för min del är det inte så på långa vägar.

Trodde det var för högt drag i skorstenen så jag slade en sten i rökröret för att få ner draget, men det hjälper inte.
Laddomaten går på högsta hastighet. (Blå lampa lyser)

Huset är 300kvm och det är en VVB kopplat till Tank 1 som slavvärmare så det alltid finns varmvatten i kranarna

Några tips på vad som kan vara fel.

På min hemsida kan ni se hur det ser ut när jag eldar: http://hakansta.com
 
H
1500 liter tankar är lite för så stort hus.
Hur många grader var det inne i huset när du började elda samt när du har eldat klart?
Temperaturen inne i huset stiger kanske även under tiden du eldar vilket det gör att din eldning tar lång tid.
Energi kan ALDRIG försvinna.
 
  • Gilla
lben_64
  • Laddar…
S
1500 liter i tankar + 100 liter i panna innehåller vid 80° c:a 110 kWh.
Fördelar man dom över 24 timmar blir husets effektbehov c:a 4,6 kW vid beräkningstillfällets utetemperatur.
Eldar du i snitt 6 timmar, tar husets behov under den tiden 27,5 kWh.
Du behöver alltså producera 137,5 kWh vid varje eldningstillfälle.
Medeleffekt för pannan blir c:a 28,6 kW vid 80% verkningsgrad, vilket verkar ganska rimligt för en 30 kW´s panna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Har du en shuntautomat och isolering runt allt?
 
  • Gilla
Riggson
  • Laddar…
Det blir för dåligt flöde att elda dom i serie, pannan får kallt vatten i sig hela tiden tills returen börjar stiga, inte många liter som kommer till tankarna då, kan du på något vis stänga av mellan dom och ladda en i taget så går det fortare, att laddomaten går för full innebär inte att allt som värms i pannan går till 100% dit.. Vad är tempen på returen från tankarna dom första 3 - 4 timmarna, samt tempen in i botten på pannan
 
Jag har ett likadant system och ett stort gammalt hus.
På natten innan läggdags sänker jag värmen på shuntautomaten. Onödig att ha huset som en bastu när man sover.
Sedan kom jag hem från jobbet i em och skruvar upp värmen igen och det finns tillräckligt kvar för att värma huset ett tag.
Eldar man sedan så ta det inte så långt tid att kommer upp i temp eftersom nåt värme finns kvar.
På dina ritningar visas att du laddar tankarna till drygt 70c. Finns plats för mer om du vill. Upp till 85c funkar bra för mig.
Sedan undrar jag när din Laddomat lägger av?
Jag hade problemet att min stängdes av först under 70c pga den befintliga inbyggda vattentermostat. Allt värme över 70c cirkulerade runt pannan och försvann upp i skorstenen.
Jag satt in en rökgastermostat och sparar på mycket mer värme nu.
 
L lostinsweden skrev:
Allt värme över 70c cirkulerade runt pannan
Är det inte bättre då att ha termostat på topp i pannan som startar och stoppar laddpumpen, den reglerar då på eftervärmen i pannan om glöden finns kvar, jag gjorde så och ställer den på 60 C vid uppstart för att genomvärma pannan, vid ca 75 C vrids den upp till 70 C. Då kan man även ställa upp tempen om returen är 70 C och däröver och ingen kylning på tankar blir.
Sen det med laddomat, gillar dom inte då det endast är en fast konstant i dom, kör själv med en 4-ventil och 0 - 10 Volts
styrning, kan ställa in exakt den temp som ska laddas som är bäst för laddningen. En panna kan inte ta åt sig mer än den är stämplad för, så att ev sprängelda gillar kråkorna på skorstenen, allt överflöd på brasan åker ut i den.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Har du en shuntautomat och isolering runt allt?
Ja jag har shuntautomatik och isolering runt allt
 
L lostinsweden skrev:
Jag har ett likadant system och ett stort gammalt hus.
På natten innan läggdags sänker jag värmen på shuntautomaten. Onödig att ha huset som en bastu när man sover.
Sedan kom jag hem från jobbet i em och skruvar upp värmen igen och det finns tillräckligt kvar för att värma huset ett tag.
Eldar man sedan så ta det inte så långt tid att kommer upp i temp eftersom nåt värme finns kvar.
På dina ritningar visas att du laddar tankarna till drygt 70c. Finns plats för mer om du vill. Upp till 85c funkar bra för mig.
Sedan undrar jag när din Laddomat lägger av?
Jag hade problemet att min stängdes av först under 70c pga den befintliga inbyggda vattentermostat. Allt värme över 70c cirkulerade runt pannan och försvann upp i skorstenen.
Jag satt in en rökgastermostat och sparar på mycket mer värme nu.
Jag har en rökgastermostat. Frågan är bara vad man ska ställa den på... min driftstermostat ligger på 100 grader.Om den är över det stänger den pannan
 
Din värme försvinner mellan 04:00-07:00. Har du fullt värme i huset övernatt?
 
L lostinsweden skrev:
Din värme försvinner mellan 04:00-07:00. Har du fullt värme i huset övernatt?
ja det är fullvärme i hela huset... samma dygnet runt. Har en gammal shuntautomatik som inte riktigt fungerar att ställa natt och dag temp... skall byta ut den inom kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.