Lägenheten var tidigare ett dagis och tomten var ungarnas utemiljö, inramat av häck som jag även fick tillstånd att sätta staket runt. Frågade man gubbarna om göra något(planteringar eller trall) som satt i styrelsen förr sa dom alltid " gör vad du vill de är din tomt. Vi har sagt att vi tar 90 m2 men jag anser fortfarande att arrende med 10 800 /år för 90 m2 är lite mycket.
 
I ditt fall är det väl egentligen inte ett arrende, utan snarare en hyra. Ge ett förslag på vilken del av ytan som du vill ha ensam rätt till och ge ett bud på vad du anser rimligt, så får ni väl förhandla. Den tidigare styrelsen gjorde nog fel som gav dig ensam användning av ytan utan kostnad, föreningen bör se till alla medlemmars intresse.
 
  • Gilla
imagine78
  • Laddar…
Arrendeavtal ska skrivas. Avgiften prutar dom inte på. vi fick säga hur mycket vi ville arrendera.270m2+ blev 90. Som sagt, inte emot en avgift bara storlek på avgift. Har inte hittat ett arrende som kostar så mycket. Arrendenämnden får väl avgöra. Tack för alla synpunkter I alla fall.
 
M mickemack skrev:
Arrendeavtal ska skrivas. Avgiften prutar dom inte på. vi fick säga hur mycket vi ville arrendera.270m2+ blev 90. Som sagt, inte emot en avgift bara storlek på avgift. Har inte hittat ett arrende som kostar så mycket. Arrendenämnden får väl avgöra. Tack för alla synpunkter I alla fall.
Det finns inget för arrendenämnden att avgöra. Eftersom du inte har ett befintligt arrendeavtal kan föreningen helt diktera villkoren. Passar det inte får du snällt tacka nej.
 
Kontrakt ska snart skrivas så arrendenämnden kontaktas direkt efter det
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Och när dom förstår hur du "spelar" tror jag inte att du har så stor chans, hoppas jag i alla fall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M mickemack skrev:
Kontrakt ska snart skrivas så arrendenämnden kontaktas direkt efter det
Du ska teckna ett frivilligt avtal och sen gå i tvist om samma avtal?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Och det torde inte funka för "arrendenämnden" är inte korkade utan genomskådar försöket på en gång.
 
Nivån är rätt vansinnig.

En tomträttsavgälld som föreningen har betalat tidigare, är för hela fastigheten, även ytan där husen står. Den är kopplad (på något vis) till värdet av marken. Men värde på mark består i huvudsak av byggrätt. Värdet av mark du inte kan bygga på är nära noll.

Så om tomträttsavgälden tidigare var 3 kr / kvm/ månad. Så borde hyran av den här icke byggbara delen av marken snarare ligga på 50 öre till en krona.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och när dom förstår hur du "spelar" tror jag inte att du har så stor chans, hoppas jag i alla fall.
Hur jag spelar? Jag betalar gärna men inte mer än skäligt. Arrende nämnden avgör inget utan ett skrivet kontrakt.
 
Det bästa vore väl att vägra helt och hållet? Vad ska föreningen göra med marken liksom?

Om föreningens kostnader inte ökat något vansinnigt pga av markköpet, ser jag inget syfte med att betala alls?
 
Vi vii ha lite tomt annars blir säkert spring precis utanför våran altan när folk genar för häck o staket försvinner . det blir bara gräsmatta. våran plätt får vi sätta staket runt.
 
Tycker en tusing i månaden för en privat trädgård om 100m2 låter väldigt rimligt, iaf om det är i ett attraktivt område. Skriver du avtalet så att det hör till lägenheten och inte dig som person lär du ju öka värdet på din bostadsrätt något fantastiskt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
J
Eller gör parkeringsplatser och hyr ut för 500 i månaden per plats så bor du gratis.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Utsikt mot väg och parkeringar, ett höghus 50 m bort. Attraktivt? Tveksamt. Kommer inte att höra till lgh, ev köpare kommer att få skriva eget kontrakt om dom vill. Tack för alla svar. Jag lägger in en rapport om arrendenämndens beslut senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.