Köpte impregnerade 70x70 stolpar för att bygga staket, när jag väl kapar första biten så ser jag att impregneringen är ej tryckt genom hela virket. Ska det vara såhär eller är det bara yttern som är impregnerad?
 
  • Hand håller en nyligen kapat trästolpe med synlig impregnering endast på ytan och obehandlat trä i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att det kan ske misstag men allt tryckt jag sågat upp visar varierande inträngning... där det inte tränger in behövs det inte.

Generellt kan man säga att det måste vara riktigt dåligt virke om man ska få 100% inträngning och är det bra så får man väldigt lite...

Det yttre är nog ytved och det innre är nog kärnved som inte tar/behöver impregnering...

/ATW
 
  • Gilla
Rebecka Hillbertz
  • Laddar…
Som Arne TW skriver.

Impregneringsvätskan tränger in där den kan (=där det behövs). I den tätare och mer kåd/hartsrika kärnan behövs det inte.
 
Jag är definitivt ingen expert på detta men jag tycker det ser konstigt ut. På det virke som jag hanterat har det alltid trängt in lite på alla sidor, i kärnvirke väldigt lite men ändå fullt synbart.
 
Redigerat:
Ok, kommer den överleva i en stolpspjut i detta skick då?
 
Hade området där impregneringen inte nått in haft extremt täta årsringar och varit mörkt av kåda hade jag förstått om vätskan inte nått fram dit av innan nämnda skäl. Nu är skillnaden i årsringar och färg så liten så jag tycker det ser galet ut. Speciellt när det inte är någon inträngning alls i princip två sidor. Ser i princip ut som virket duschats med impregneringsvätska utan tryck
 
  • Gilla
kitco och 1 till
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Ok, kommer den överleva i en stolpspjut i detta skick då?
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.