Och nånstans måste man värma tappvarmvatten.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men alla duschar väl varje dag? Må vara att tonåringar gärna duschar längre och flera gånger varje dag.
Jag skrev att hon badar och duschar.
Alltså badar först sen duschar och det är inga korta duschar.
 
  • Gilla
kacklarn
  • Laddar…
Tänk på att det där är ett övergående fenomen, hon är flygfärdig och lämnar boet snart. Det går alldeles för snabbt.

Säger jag, nu har vi visserligen fått hem vår dotter igen några månader, har just börjat arbeta i Stockholm. Men hon lär skaffa sig boende senast i sommar igen.
 
H hempularen skrev:
Tänk på att det där är ett övergående fenomen, hon är flygfärdig och lämnar boet snart. Det går alldeles för snabbt.

Säger jag, nu har vi visserligen fått hem vår dotter igen några månader, har just börjat arbeta i Stockholm. Men hon lär skaffa sig boende senast i sommar igen.
Jo, det går ingen nöd på oss som tur är :)
Lite sur blir jag ibland om varm vattnet är slut när jag ska duscha :/
 
Pumpen är e
useless useless skrev:
"Huset värms med vattenburen elpanna samt en 2 år gammal luftvatten-värmepump."

Exakt vilken sorts värmepump är det?

Polar heat 15,9 kw

Har läst en del, men förstår inte allt. Men läste ngt om att man inte ska köpa en pump med för mkt kapacitet än man behöver. Läste att för 200kvm så är det typ 11kw man behöver som mest? Och arean på huset var felaktiga uppgifter, nya uppgifter är 90kvm uppe o samma nere alltså 180kvm.

Då har dom en pump med kapacitet på 15,9kwh på 180kvm. Dom hade haft 21 grader inne, men vet tyvärr inte om det är båda våningarna elr endast uppe.

Vad säger ni?
 
Om det finns tillräckligt mycket vatten för den att jobba med så är inte storleken något problem. Vad jag förstod fanns det en ackumulatortank och då gissar jag att det är minst 300 liter i den?
Dock kan systemet vara dåligt byggt så att man t ex alltid värmer tanken till en hög temperatur. Då får värmepumpen lite sämre verkningsgrad än ett optimalt system.
 
Idén är egentligen inte så dum, men lite okonventionell och därmed inte ”fool proof” på samma sätt som ett vanligt konsumentsystem bestående av en utedel med tillhörande innedel.

Den bild jag fick se visar en ca 2 m hög, rund tank som jag skulle uppskatta till minst 500, antagligen 750 L. Tack vare att vattenvolymen är så stor så är ”batteriet” som värmepumpen jobbar mot större, vilket ger färre körningar med längre ”laddtid”. Allt detta är dock avhängigt att regleringen fungerar som den ska. Måltemperaturen i acktanken bör inte vada högre än vad värmepumpen bekvämt kan producera, deltat för start/stopp av pumpen bör vara rimligt stort etc etc.

Med andra ord - förutsatt korrekt reglering bör systemet kunna fungera någorlunda effektivt, men man bör nog fundera på varför man från första början installerat ett så överdimensionerat system. Blåser det rakt genom huset, finns det en pool eller liknande som värms härifrån, eller försöker man desperat kräma någon liten besparing ur en LVVP belägen i kyliga Arvidsjaur?

Tillägg: Min 60-talskåk på 117+117 kvm, med nya treglasfönster och isodrän utvändigt på källarväggarna, värms av en 9 kW-pump som dimensionerades innan fönsterbyte och dränering. Den är nu för stor och värmer mina knappa 300L vattenvolym för fort under delar av säsongen, med en herrans massa starter som följd.
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Installationen ser prydlig och någorlunda genomtänkt ut (förutom stickproppsanslutningen av elpatronen...)
Jag gissar att det funkar så här:
Värmepumpen värmer nedre 2/3 av tanken, elpatronen övre 1/3. Värmevattnet shuntas via en bivalent shunt som primärt tar vatten från nedre delen. Övre delen används som spets vid behov.
Tappvattnet förvärms i en slinga i nedre delen och slutvärms i övre delen.
Det viktiga är att värmepumpen inte värmer till onödigt hög temperatur. Helst ska den styras flytande utifrån utetemperaturen och en värmekurva.

Jag ser inga direkta fel här som skulle kunna förklara den höga förbrukningen så länge prylarna är konfigurerade rätt och funkar som dom ska. Kolla upp aktuell förbrukning från den här vintern.

Anledningen till dimensioneringen skulle kunna vara att man har valt ett lite billigare fabrikat som inte presterar på topp när det är som kallast och kompenserat det med en större modell. Rent tekniskt är det, som sagt var, inga problem så länge det finns tillräckligt mycket vatten i systemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wigert och 1 till
  • Laddar…
G Gargamella skrev:
Hej! Jag och min sambo har hittat ett intressant hus, förutom driftkostnaden som känns väldigt hög. Vi har tänkt oss cirka 40.000kr per år i driftkostnad som mest.

Detta hus vi är intresserade av har en driftkostnad på 56.000kr per år, och det är elen som drar iväg. Den landar på 38.000kr per år. KWh vet jag inte ännu då energideklarationen inte är klar. Men det bör ju vara över 30.000kwh för den pengen.

Huset värms med vattenburen elpanna samt en 2 år gammal luftvatten-värmepump. Det bor 2 vuxna och 3 ungdomar i huset.

Vi är 2 vuxna och inga barn som ska bo där.

Min fråga är, får man ner elförbrukningen mycket endast genom att vara färre personer i hushållet? Dvs mindre duschande varmt och mindre grejer igång så som lampor, tv, datorer osv? Eller är det marginell skillnad?

Mvh Gargamella
Du kan nog räkna med att er förbrukning landar på ca 35% mot idag.
Tonåringar är ingen lek, noll förståelse vad gäller förbrukning, allt ska vara "uppkopplat" hela tiden...:)
 
  • Gilla
kacklarn och 1 till
  • Laddar…
G Gargamella skrev:
Hej! Jag och min sambo har hittat ett intressant hus, förutom driftkostnaden som känns väldigt hög. Vi har tänkt oss cirka 40.000kr per år i driftkostnad som mest.

Detta hus vi är intresserade av har en driftkostnad på 56.000kr per år, och det är elen som drar iväg. Den landar på 38.000kr per år. KWh vet jag inte ännu då energideklarationen inte är klar. Men det bör ju vara över 30.000kwh för den pengen.

Huset värms med vattenburen elpanna samt en 2 år gammal luftvatten-värmepump. Det bor 2 vuxna och 3 ungdomar i huset.

Vi är 2 vuxna och inga barn som ska bo där.

Min fråga är, får man ner elförbrukningen mycket endast genom att vara färre personer i hushållet? Dvs mindre duschande varmt och mindre grejer igång så som lampor, tv, datorer osv? Eller är det marginell skillnad?

Mvh Gargamella
Om det finns möjlighet skulle jag borra efter bergvärme. En stor kostnad EN gång. Sen blir det mycket billigare. Skulle tro att du tjänat in det på ca 4-5 år!
 
Vad baserar du den kalkylen på?
 
R RapidSledge skrev:
Fårskinnstofflor, mössa, nattmössa, 15 grader i sovrum och 18 i resten av huset så borde ni kunna spara en del.
Värmen är det som drar mest.
Kamin?
Har inte läst hela tråden men i detta fall ät jag ganska övertygad om att varmvattnet
drar mest.
 
Har en Luft Vatten Värmepump.
Jag "bröt upp" varmvattnet från ackumulatortanken och monterade en elektrisk varmvattenberedare där.
Detta gör att jag kan köra LVVP på en lägre temperatur som är anpassad för uppvärmning, inte för tappvatten.
Nu har jag alltid riktigt varmt vatten för disk etc. utan att belasta värmepumpen.
Så mitt varmvatten förvärms som normalt via värmepumpen men sluttemperaturen fås i varmvattenberedaren.
Detta gör att jag inte behöver köra med min värmepump under hela sommaren.
Sen kan det även vara bra att anlita en termograf för att kolla om det kommer in uteluft där det inte ska.
Råkade ut för en villa med trossbotten där kall luft sögs upp i undervåningen, dom lyckades inte få högre temperatur än 16 grader, övervåningen hade dock bra temperatur.
Bilden visar kall luft som kommer in via en tröskel mellan två rum.
 
  • Termografibild som visar kall luftinflöde vid en tröskel mellan två rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Tre ungdomar - datorer mm Det drar också faktiskt!
 
fotohasse fotohasse skrev:
Har en Luft Vatten Värmepump.
Jag "bröt upp" varmvattnet från ackumulatortanken och monterade en elektrisk varmvattenberedare där.
Detta gör att jag kan köra LVVP på en lägre temperatur som är anpassad för uppvärmning, inte för tappvatten.
Nu har jag alltid riktigt varmt vatten för disk etc. utan att belasta värmepumpen.
Så mitt varmvatten förvärms som normalt via värmepumpen men sluttemperaturen fås i varmvattenberedaren.
Detta gör att jag inte behöver köra med min värmepump under hela sommaren.
Sen kan det även vara bra att anlita en termograf för att kolla om det kommer in uteluft där det inte ska.
Råkade ut för en villa med trossbotten där kall luft sögs upp i undervåningen, dom lyckades inte få högre temperatur än 16 grader, övervåningen hade dock bra temperatur.
Bilden visar kall luft som kommer in via en tröskel mellan två rum.
Men är det verkligen lönt att göra så?

Värmepumpen är visserligen mindre effektiv när den tillverkar varmvatten pga. den högre temperaturen. Men den lär ju ha en verkningsgrad som ligger över ett iallafall (troligen minst 2 i verkningsgrad, på sommaren). Din eldrivna varmvattenberedare kan ju aldrig ha högre verkningsgrad än ett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.