Bronken
...nja, så farligt är det kanske inte men tänkte att det var en bra rubrik så man får lite bra svar :).

Vi har tagit över ett släkt-torp. Ena delen är timmerstomme (~1850-talet) och andra är uppreglat nån gång tidigt 1900-tal kanske.

(Timmer-delens golv grävdes ut på 70-talet och fylldes med grus och betong. Trä-tiljor som innergolv.)

Regel-delen hade en läcka (åtgärdad för länge sen) som har för-klenat en "bärande" träbalk (brun på bilden).
Denna balk är nu torr och "fin" men helt av och lutar mot en sten i torpargrunden. Dessutom är golvet ganska svajigt och lutar friskt och behöver därmed bytas helt. Det har varit så senaste 10 åren och har inte känts akut, men nu vill vi fixa till det.

Behöver riva innergolv och förmodligen byta alla golvreglar eller kanske fylla med betong även i denna del.
Jag har lite olika idéer men vill höra era spontana tips/råd tack.

Tacksam för svar.

PS: Det känns inte som balken är bärande mer än för de tvärgående golvreglarna. Längs med balken går en vägg, men ovanför på vinden finns inget. Yttertaket bärs upp av längstgående stockar.


Schematisk planritning över en byggnad, med betongmarkerat i timmerstomme och en brun balk i regelstommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Är det en sommarstuga som kallställs på vintern?
Eftersom det inte nämns något om isolering i grunden.
 
harry73
Var är den bruna balken försvagad och var gick den av?
 
Bronken
Jag var lite knapphändig med info...

Jo det är en stuga som bara används nån vecka då och då - oftast sommartid, men vi är där under vintern ibland.
I det nuvarande golvet finns det isolering, dock mer svart än gul sedan läckan. Vi öppnade upp en del förra året för att se.

Kan även lägga till att det inte finns något rinnande vatten heller.
Pumphus finns dock, med utkastare, i en isolerad uppvärmd skrubb i den reglade delen av huset. Det blir ett eget litet projekt med den men det behöver vi inte ta just här och nu.
 
Redigerat:
Bronken
harry73 harry73 skrev:
Var är den bruna balken försvagad och var gick den av?
Vatten har runnit längs med skorstenen ner till den bruna balken och blött upp den under åratal.
Den är porös (är nu torr = läckan åtgärdad) och har gått av ungefär på mitten. Uppskattat med ett rött streck.

Ritad planlösning med rum, kök, hall, kakelugn och vedspis. En bruten brun balk markerad med ett rött streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Kan man inte förstärka genom att sätta en lika hög balk på båda sidor av den gamla och bulta fast dom ordentligt?
 
  • Gilla
Bronken och 1 till
  • Laddar…
Bronken
harry73 harry73 skrev:
Kan man inte förstärka
Nu har jag bara känt på balkens skick där jag kommit åt och jag anser nog att den är för porös och "bäst-före" för att ha kvar. Behöver nog riva golvet i allla fall så det är nog bäst att byta hela balken.

Men absolut. Är den bättre längre ut åt sidorna kan det vara ett alternativ, det minskar antalet jobbtimmar.
 
Bronken
Hej, och tack så långt.
Nu har jag ju inte öppnat upp helt utan bara gluttat lite genom ett hål i golvet, men om vi ANTAR att det ser ut något i denna stil:

Schematisk bild av två guldfärgade balkar märkta A och B, stödda av stolpar och en grå grund.

Om man då går på tex harry73s förslag - hur gör vi detta bäst?
1. Fäster en ny lika lång balk/regel i högra delen av B och sen kör upp hela paketet (ny och gammal balk) mha av domkraft?
(Allt blir ju enklare om man tar ner väggen som går parallellt med balken men tänkte ev göra denna husräddning i omgångar och behålla innerväggen i första fasen.)
2. Därefter bultar fast när allt är i våg?

Eller borde man göra på annat sätt?
 
Palla upp alla golvreglarna på var sida om balken.
Ta bort den ruttna.
Gör hål i grunden och skjut in en ny.
Limträ är bra, gärna lite högre än den gamla.

Protte
 
harry73
Jag skulle ta en lika hög och ca 4m lång balk på var sin sida av balken. Då kan man spänna fast långa bultar genom alla tre balkar, och då sitter muttern i friskt virke (de nya balkar) och går det bra att spänna de, så att man får bra friktion
 
Bronken
Tack, jag tar med era förslag upp till stugan och ser vad som kan passa sig bäst.
Mitt eget antagande om hur det ser ut under kan ju vara helt fel också...

En undran @prototypen: Jag förstod inte vitsen med "gärna lite högre än den gamla", men upplys gärna tack.
 
dubbel höjd på balken ger en 4 ggr styvare balk.
Nu behöver du inte dubbla höjden men det gör ganska mycket för styvheten med en ökning av höjden.

Protte
 
  • Gilla
Bronken
  • Laddar…
Bronken
Om det går så långt så att allt golvvrike behöver tas bort för att kunna jobba vidare - är det då något man ska passa på att göra? Just nu verkar det vara "stampat jordgolv" någon decimeter under balkens underkant.

Dock behöver vi i detta läge inte bry oss om detta - som man kan tycka är mer akut:
Huset ligger sankt (hög grundvattennivå) och rör på sig men ser inga direkta problem med det egentligen, eventuellt blir det ny dränering vad det lider. Man byggde ju på den sämsta marken förr, den bra marken odlade man på.
 
Bronken
OK tack - då förstår jag vad du menar.
Som jag skrev i något tidigare inlägg så tror jag inte att den är direkt bärande i den meningen så det kanske är mindre viktigt.
Den som ligger där nu är sisådär 15x30cm (taget ur mitt fotografiska minne ;-).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.