Halloj allesammans!

Jag äger lite skogsmark där jag avverkat skog och nu har tänkt bygga ett hus.
Jag har sökt förhandsbesked på det tänkta huset för jag vill veta om jag ens får bygga där innan jag betalar lantmäteriet 40 lax för avstyckning av tomt.

Nu till min fråga, hur lång tid är rimligt att behöva vänta på svar på mitt förhandsbesked?
Jag har läst att ifrån det att ärendet tilldelas en handläggare så får det ta 10 veckor och kommunen har rätt till att förlänga tiden ytterligare 10 veckor om ansökan behöver kompletteras. Jag ringde och pratade med kommunen idag. Dom har alltså inte ens tittat på mitt ärende, när jag nämnde att det ska väl ta max 20 veckor om ärendet måste kompletteras, fick jag till svar, "ja ifrån det att ditt ärende tilldelats en handläggare. Vi har ärenden från 2017 som vi inte tittat på ännu". Är jag helt maktlös eller finns det något jag kan göra för att skynda på? Vi hade ju inte tänkt bygga hus om 5 år utan detta året. Tacksam för svar.

Mvh Rasmus
 
Hemmakatten
Du kan JO-anmäla kommunen. De blir då granskade av JO och får en reprimand och åläggs att förändra/förbättra ledtiderna för bygglov.

Problemet här är väl att det inte gått 10 veckor så du har ännu inget att klaga på. 20 veckor ska du inte behöva vänta om inte kommunen begär in komplementerande underlag.

Lantmäteriet har också en kö. Det kan vara smart att redan nu ställa sig i den kön.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du kan JO-anmäla kommunen. De blir då granskade av JO och får en reprimand och åläggs att förändra/förbättra ledtiderna för bygglov.

Problemet här är väl att det inte gått 10 veckor så du har ännu inget att klaga på. 20 veckor ska du inte behöva vänta om inte kommunen begär in komplementerande underlag.

Lantmäteriet har också en kö. Det kan vara smart att redan nu ställa sig i den kön.
Hur vet du hur länge jag väntat? Japp jag vet, har redan anmält hos lantmäteriet. Men den ansökan kommer ej bli komplett förens ett förhandsbesked alternativt bygglov finns. Men just det att dom här 10 veckorna inte börjar gälla förens mitt ärende har fått en handläggare betyder ju att kommunen kan dröja hur länge som hellst sålänge det inte finns en handläggare på ärendet.
 
Hemmakatten
Det är fel, tiden ska börja räknas från den dag ansökan kommit kommunen tillhanda. Kommunen tolkar lagen fel, medvetet eller omedvetet. Bara det synsättet är underlag nog för en JO-anmälan. Kommunen behöver helt uppenbart en uppstramning.

Jag fick, felaktigt, för mig att du ännu inte väntat 10 veckor. Ursäkta.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är fel, tiden ska börja räknas från den dag ansökan kommit kommunen tillhanda. Kommunen tolkar lagen fel, medvetet eller omedvetet. Bara det synsättet är underlag nog för en JO-anmälan. Kommunen behöver helt uppenbart en uppstramning.

Jag fick, felaktigt, för mig att du ännu inte väntat 10 veckor. Ursäkta.


Okej! Då kanske jag skall kolla med jo och se om det kan hjälpa till så de går fortare. För min erfarenhet och även vänner som bygg och försökt bygga i kommunen så sköter dom allt bedrövligt dåligt. Framförallt om du inte vill bygga mitt inne i stan. Vill du bo på landet så är du lågprioriterad. Min kompis fick vänta på förhandsbesked totalt 3 år, fick bakslag flera gånger helt utan skälig anledning. Sedan kom det fram, kommunen hade några tomter i staden dom ville få sålt och önskade hellre att dom byggde där..
 

Bästa svaret

Enligt 9 kap PBL gäller följande tidigare och nu:
27 § /Upphör att gälla U:2019-01-01/ Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och meddela sitt beslut om lov eller förhandsbesked inom tio veckor från det att den fullständiga ansökningen kom in till nämnden. Om det är nödvändigt på grund av utredningen i ärendet, får tiden förlängas en gång med högst tio veckor utöver de ursprungliga tio veckorna. Sökanden ska informeras om förlängningen och skälen för den innan den ursprungliga tidsfristen har gått ut.

Bestämmelser om att ett mottagningsbevis ska skickas till sökanden när en fullständig ansökan har kommit in och om innehållet i ett sådant bevis finns i 8 § lagen (2009:1079) om tjänster på den inre marknaden.

27 § /Träder i kraft I:2019-01-01/ Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt. Nämnden ska meddela sitt beslut om lov eller förhandsbesked inom tio veckor från
1. den dag ansökan kom in till nämnden, eller
2. den senare dag då ytterligare underlag kom in till nämnden från sökanden på hans eller hennes initiativ.

Om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i första stycket 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 22 § första stycket att avhjälpa en brist i ansökan, räknas tidsfristen i första stycket från den dag då bristen avhjälptes.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får den tidsfrist som anges i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor.
Lag (2018:1136).

27 a § /Träder i kraft I:2019-01-01/ När en ansökan om lov eller förhandsbesked har kommit in till byggnadsnämnden, ska nämnden skriftligen informera sökanden om
1. vilka tidsfrister som gäller för beslut om ansökan,
2. att den avgift som nämnden får ta ut reduceras om tidsfristen för beslut överskrids, och
3. möjligheterna att överklaga nämndens beslut.

Om tidsfristen för beslut börjar löpa vid en annan tidpunkt än när ansökan kom in till nämnden, ska skriftlig information lämnas om ändringen.

Om tidsfristen förlängs enligt 27 § tredje stycket, ska skriftlig information om förlängningen och skälen för den lämnas innan den ursprungliga tidsfristen har gått ut.
Lag (2018:1136).

27 b § /Träder i kraft I:2019-01-01/ Om ett ärende har återförvisats till byggnadsnämnden för förnyad handläggning, tillämpas bestämmelserna i 27 och 27 a §§. Lag (2018:1136).

Jag kanske är naiv, men för mig låter det helt otroligt att en kommun skulle hävda att tiden räknas från att de tilldelat ärendet en handläggare, har du fått det svaret i skrift? Långa handläggningstider kan det vara, men att hävda att man inte behöver fördela ärenden på fem år låter helt sjukt.

Hänvisa till lagstiftningen och sköt konversationen via mail så du har alla uppgifter på papper.
 
  • Gilla
Sotiris Tokos och 2 till
  • Laddar…
Det har ju faktiskt hänt att kommuner som inte sköter sig i enlighet med lagen blivit av med sin rätt att handlägga bygglovsärenden, länsstyrelsen går in och tvångsförvaltar kommunen på den delen (tror att kommunen får betala timarvode). Ekerö kommun drabbades av det för några år sedan, då berodde det på att alltför många bygglovsbeslut ändrades efter överklagande till länsstyrelsen. Tvångsförvaltningen avslutades efter att chefen för bygglovsavdelningen fick sparken.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Enligt 9 kap PBL gäller följande tidigare och nu:
27 § /Upphör att gälla U:2019-01-01/ Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och meddela sitt beslut om lov eller förhandsbesked inom tio veckor från det att den fullständiga ansökningen kom in till nämnden. Om det är nödvändigt på grund av utredningen i ärendet, får tiden förlängas en gång med högst tio veckor utöver de ursprungliga tio veckorna. Sökanden ska informeras om förlängningen och skälen för den innan den ursprungliga tidsfristen har gått ut.

Bestämmelser om att ett mottagningsbevis ska skickas till sökanden när en fullständig ansökan har kommit in och om innehållet i ett sådant bevis finns i 8 § lagen (2009:1079) om tjänster på den inre marknaden.

27 § /Träder i kraft I:2019-01-01/ Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt. Nämnden ska meddela sitt beslut om lov eller förhandsbesked inom tio veckor från
1. den dag ansökan kom in till nämnden, eller
2. den senare dag då ytterligare underlag kom in till nämnden från sökanden på hans eller hennes initiativ.

Om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i första stycket 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 22 § första stycket att avhjälpa en brist i ansökan, räknas tidsfristen i första stycket från den dag då bristen avhjälptes.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får den tidsfrist som anges i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor.
Lag (2018:1136).

27 a § /Träder i kraft I:2019-01-01/ När en ansökan om lov eller förhandsbesked har kommit in till byggnadsnämnden, ska nämnden skriftligen informera sökanden om
1. vilka tidsfrister som gäller för beslut om ansökan,
2. att den avgift som nämnden får ta ut reduceras om tidsfristen för beslut överskrids, och
3. möjligheterna att överklaga nämndens beslut.

Om tidsfristen för beslut börjar löpa vid en annan tidpunkt än när ansökan kom in till nämnden, ska skriftlig information lämnas om ändringen.

Om tidsfristen förlängs enligt 27 § tredje stycket, ska skriftlig information om förlängningen och skälen för den lämnas innan den ursprungliga tidsfristen har gått ut.
Lag (2018:1136).

27 b § /Träder i kraft I:2019-01-01/ Om ett ärende har återförvisats till byggnadsnämnden för förnyad handläggning, tillämpas bestämmelserna i 27 och 27 a §§. Lag (2018:1136).

Jag kanske är naiv, men för mig låter det helt otroligt att en kommun skulle hävda att tiden räknas från att de tilldelat ärendet en handläggare, har du fått det svaret i skrift? Långa handläggningstider kan det vara, men att hävda att man inte behöver fördela ärenden på fem år låter helt sjukt.

Hänvisa till lagstiftningen och sköt konversationen via mail så du har alla uppgifter på papper.

Hej! Nej tyvärr var detta över telefon. Men jag för en dialog med kommunen nu via mail.
Så alla svar jag får finns hädanefter kvar på min mail och alltså något som kan komma behöva stå till svars för om dom fortsätter strula.
Jag tycker själv det låter helt sjukt, därför jag ville ta upp ämnet här där det förmodligen finns mer erfarenhet inom ämnet.
Tyvärr är det vida kännt att komunen jag bor i är katastrofalt dåliga att ha å göra med.

Tack för ett faktarikt svar
 
Hej Rasmus! Hur har det gått för er? Jag o min sambo har väntat 17 veckor hittills och vi har en handläggare som ignorerar oss både i mail tele och i person..:sweat:
 
H_kan@88 H_kan@88 skrev:
Hej Rasmus! Hur har det gått för er? Jag o min sambo har väntat 17 veckor hittills och vi har en handläggare som ignorerar oss både i mail tele och i person..:sweat:
Hej, nu har det börjat hända lite grejer. Det krävdes en första sida i tidningen och att jag kontaktade en politiker som är kommunfullmäktige här i Alingsås kommun innan jag till sist efter 11 månaders väntan fick en handläggare. Idag vann förhandsbeskedet laga kraft och vi ska nu stycka av tomten. Bygglov sökte jag för 1 månad sedan och har inte fått någon handläggare där ännu. Det enda positiva med om bygglovet drar ut på tiden är att för varje påbörjad vecka dom är försenade med bygglovet så skall slutpriset på bygglovet reduceras med 20%. Men jag hoppas att det inte tar så lång tid nu då husleverantören vi valt höjt byggkostnaderna med 70 000...

Mitt enda tips jag kan ge är logg på dom och skaffa dig så mycket kött på bena som möjligt så dom inte kan prata omkull dig.

Lycka till
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.