3 575 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Hur mycket får ett bygglov avvika från förhandsbesked utanför DP?
Hej!
Ny på forumet här, tänkte se om det är någon som kan hjälpa mig.
Följande är läget: bor på en fastighet om 3945 kvm med 4st byggnader för tillfället, utanför detaljplanerat område. Inga områdesbestämmelser finns. En byggnad, ett bostadshus med egen adress om ca 55 kvm skulle jag vilja riva och ersätta med ett annat, större hus. Sökte förhandsbesked för detta i somras som blev beviljat.
I förhandsbeskedet har jag skrivit att BYA förväntas bli ca 95 kvm. Hade ju ingen aning då egentligen om det skulle bli lösvirke, husmodell från tillverkare osv men tyckte att en area om, i runda slängar, 100 kvm kändes rimligt.
Nu har jag mer eller mindre bestämt mig för ett hus från Kontio. BOA 107, BYA 113. Har förklarat hela situationen för handläggaren, dvs. att det går inte att hitta ett hus som är på pricken 95 (skrev ju ca) som dessutom uppfyller de kraven jag har på huset vad gäller material, planlösning, utformning mm. Handläggaren, som tar i snitt 11 dagar på sig att svara oavsett vad frågan gäller, säger att det inte går. Varför det inte går redovisas inte, utan det är som vanligt total godtycklighet som styr. Dvs. det blir ju helt ologiskt i mitt fall att ens söka ett förhandsbesked, iom. att jag måste betala husleverantören för ritningarna och finns ju tydligen ingen säkerhet i att bygglovet blir beviljat.
Så, till min fråga: finns det något dokumenterat om hur mycket BYA i bygglov får avvika från förhandsbeskedet? Hittar ingenting i PBL eller hos Boverket och får inget svar från kommunen.
Tack på förhand!
Ny på forumet här, tänkte se om det är någon som kan hjälpa mig.
Följande är läget: bor på en fastighet om 3945 kvm med 4st byggnader för tillfället, utanför detaljplanerat område. Inga områdesbestämmelser finns. En byggnad, ett bostadshus med egen adress om ca 55 kvm skulle jag vilja riva och ersätta med ett annat, större hus. Sökte förhandsbesked för detta i somras som blev beviljat.
I förhandsbeskedet har jag skrivit att BYA förväntas bli ca 95 kvm. Hade ju ingen aning då egentligen om det skulle bli lösvirke, husmodell från tillverkare osv men tyckte att en area om, i runda slängar, 100 kvm kändes rimligt.
Nu har jag mer eller mindre bestämt mig för ett hus från Kontio. BOA 107, BYA 113. Har förklarat hela situationen för handläggaren, dvs. att det går inte att hitta ett hus som är på pricken 95 (skrev ju ca) som dessutom uppfyller de kraven jag har på huset vad gäller material, planlösning, utformning mm. Handläggaren, som tar i snitt 11 dagar på sig att svara oavsett vad frågan gäller, säger att det inte går. Varför det inte går redovisas inte, utan det är som vanligt total godtycklighet som styr. Dvs. det blir ju helt ologiskt i mitt fall att ens söka ett förhandsbesked, iom. att jag måste betala husleverantören för ritningarna och finns ju tydligen ingen säkerhet i att bygglovet blir beviljat.
Så, till min fråga: finns det något dokumenterat om hur mycket BYA i bygglov får avvika från förhandsbeskedet? Hittar ingenting i PBL eller hos Boverket och får inget svar från kommunen.
Tack på förhand!
Tanken med ett förhandsbesked är väl primärt att reda ut om platsen är lämplig att byggas på, inte nödvändigtvis exakt vad som ska byggas.
I vårt beslut om förhandsbesked hade vi en punkt med "Villkor" detta var den viktiga punkten, det som stod där var tvunget att uppfyllas i bygglovet. Övrigt som stod i förhandsbeskedet var mer upplysningar och bra saker att göra samt lagrum och likande.
Så har du någon sådan punkt eller vad står det i förhandsbeskedet kring villkor?
I vårt beslut om förhandsbesked hade vi en punkt med "Villkor" detta var den viktiga punkten, det som stod där var tvunget att uppfyllas i bygglovet. Övrigt som stod i förhandsbeskedet var mer upplysningar och bra saker att göra samt lagrum och likande.
Så har du någon sådan punkt eller vad står det i förhandsbeskedet kring villkor?
Tackar för svaret. Det står ingenting om storleken på huset i villkoren. Däremot står det ju att huset skall byggas med "erfordelig bullerisolering" samt "som uppfyller krav på tillgänglighet". Detta är ju inte möjligt på exakt BYA 95 kvm, eftersom att en husmodell från tillverkare ska användas. Otroligt kantig tolkning från SBK i mitt tycke, att de inte förstår att det finns en verklighet att förhålla sig till - dvs. att det inte finns någon passande husmodell om exakt 95 kvm BYA.coconut skrev:
Tanken med ett förhandsbesked är väl primärt att reda ut om platsen är lämplig att byggas på, inte nödvändigtvis exakt vad som ska byggas.
Följande är med i förhandsbeskedet:
Utformningsbedömning
Utformningen uppfyller kraven på färg, form och materialverkan.
Villkor
Som villkor enligt 9 kap. 39 § plan- och bygglagen (2010:900; PBL) gäller följande:
Byggnader ska anpassas till miljö- och kulturvärdena på platsen med fasader och kulör i
samklang med de befintliga byggnader.
För att kunna erhålla slutbesked för enbostadshuset ska rivning av befintligt hus idag vara
påbörjat.
Stadsbyggnadskontorets samlade bedömning och motivering
Prövningen av förhandsbeskedet avser markens lämplighet för den avsedda åtgärden.
Prövningen görs mot kraven i 2 kap. PBL 1 kap. 11 §.
Byggnader ska lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till
människors hälsa och säkerhet (2 kap. 5 § PBL).
Bostadsbyggnaden ska ersätta en befintlig byggnad som idag används som bostad med
tillhörande adress. En ny bostadsbyggnad som uppfyller krav på bland annat tillgänglighet
och bullerisolering bedöms i detta fall vara lämpligare än den befintliga byggnaden.
Byggnadernas placering bedöms uppfylla krav på lämplighet enligt 2 kap. 4-5 §§ PBL samt
8 kap. 9 § PBL. Stadsbyggnadskontorets samlade bedömning är att förhandsbesked kan medges med stöd
av 9 kap. 17 § PBL.
Som det står på Boverket om förhandsbesked ska inte utformning eller placering avgöras i förhandsbesked. Jag tror inte att du har nått att förlora på att ansöka bygglov med det du tänkt, inte minst om handläggaren inte kan motivera mot en paragraf varför du inte ska få bygga större.
Det viktiga är att du uppfyller kraven i villkoren. Resten blir som sagt en bedömning vid bygglovet. Det kan behövas ändras men då får du reda på i det skedet vad som behöver ändras och det behöver inte bli särskilt kostsamt.
Det viktiga är att du uppfyller kraven i villkoren. Resten blir som sagt en bedömning vid bygglovet. Det kan behövas ändras men då får du reda på i det skedet vad som behöver ändras och det behöver inte bli särskilt kostsamt.
Frågan är vad du skrev i ansökan du lämnade in? Angav du någon storlek där? Dessa handlingarna ligger till grund för beslutet. SBK har prövat de uppgifter du lämnade in.G groetmann skrev:Tackar för svaret. Det står ingenting om storleken på huset i villkoren. Däremot står det ju att huset skall byggas med "erfordelig bullerisolering" samt "som uppfyller krav på tillgänglighet". Detta är ju inte möjligt på exakt BYA 95 kvm, eftersom att en husmodell från tillverkare ska användas. Otroligt kantig tolkning från SBK i mitt tycke, att de inte förstår att det finns en verklighet att förhålla sig till - dvs. att det inte finns någon passande husmodell om exakt 95 kvm BYA.
Följande är med i förhandsbeskedet:
Utformningsbedömning
Utformningen uppfyller kraven på färg, form och materialverkan.
Villkor
Som villkor enligt 9 kap. 39 § plan- och bygglagen (2010:900; PBL) gäller följande:
Byggnader ska anpassas till miljö- och kulturvärdena på platsen med fasader och kulör i
samklang med de befintliga byggnader.
För att kunna erhålla slutbesked för enbostadshuset ska rivning av befintligt hus idag vara
påbörjat.
Stadsbyggnadskontorets samlade bedömning och motivering
Prövningen av förhandsbeskedet avser markens lämplighet för den avsedda åtgärden.
Prövningen görs mot kraven i 2 kap. PBL 1 kap. 11 §.
Byggnader ska lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till
människors hälsa och säkerhet (2 kap. 5 § PBL).
Bostadsbyggnaden ska ersätta en befintlig byggnad som idag används som bostad med
tillhörande adress. En ny bostadsbyggnad som uppfyller krav på bland annat tillgänglighet
och bullerisolering bedöms i detta fall vara lämpligare än den befintliga byggnaden.
Byggnadernas placering bedöms uppfylla krav på lämplighet enligt 2 kap. 4-5 §§ PBL samt
8 kap. 9 § PBL. Stadsbyggnadskontorets samlade bedömning är att förhandsbesked kan medges med stöd
av 9 kap. 17 § PBL.
I min kommun används ibland formuleringen ”Villkor enligt ansökan”, dvs FB har beviljats för det du ansökt om. Jag tolkar att det som står under ”Utformningsbedömning” i ditt beslut avser samma sak.
Du kan begära att få bygglovet prövat i byggnadsnämnden med avvikelsen, och om det där blir avslag har du rätt att överklaga.
Bifogar två klipp Boverket som rör granskningen av bygglov när ett beviljat förhandsbesked finns.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Yes, tänker lite i den banan också att eftersom att handläggaren inte kan motivera varför det inte går, borde det ju vara lugnt på den fronten.coconut skrev:
Som det står på Boverket om förhandsbesked ska inte utformning eller placering avgöras i förhandsbesked. Jag tror inte att du har nått att förlora på att ansöka bygglov med det du tänkt, inte minst om handläggaren inte kan motivera mot en paragraf varför du inte ska få bygga större.
Ja, jag skrev att BYA förväntades bli ca 95 kvm. Anledningen till att jag skrev så var att jag inte hade valt någon husmodell (eller om det skulle vara lösvirke), utan tänkte att däromkring är rimligt. Nu blev BYA 113 istället för 95 pga utbudet från hustillverkare, väldigt snålt med hus runt 100 kvm har jag fått erfara. Särskilt om de ska se bra ut också.M MetteKson skrev:Frågan är vad du skrev i ansökan du lämnade in? Angav du någon storlek där? Dessa handlingarna ligger till grund för beslutet. SBK har prövat de uppgifter du lämnade in.
I min kommun används ibland formuleringen ”Villkor enligt ansökan”, dvs FB har beviljats för det du ansökt om. Jag tolkar att det som står under ”Utformningsbedömning” i ditt beslut avser samma sak.
Du kan begära att få bygglovet prövat i byggnadsnämnden med avvikelsen, och om det där blir avslag har du rätt att överklaga.
Bifogar två klipp Boverket som rör granskningen av bygglov när ett beviljat förhandsbesked finns.
Som jag förstått det är inte tanken med ett förhandsbesked att speca exakt vad man vill bygga eller hur stort. Det ska redas ut att man faktikst får bygga på platsen. Gator, infart, VA, lämplighet med mark och liknade. I bygglovsskedet ska det sen avhandlas kring vad man faktikst bygger på platsen.G groetmann skrev:
Står det då inte utryckligen i ditt förhandsbesked, i beslutet från kommunnen inte din ansökan, att det är BYA på 95 kvm som gäller så kan du med all sannolikhet bygga både större och mindre. Står det däremot att det är beviljat med 95 kvm så kan det bli ett bekymmer. Enligt de villkor som du skrev med här så ser jag inte att det ska vara något hinder, eftersom det är villkoren som är kraven för att bygglov ska kunna beviljas.
Då är det cirka 95 kvm du fått förhandsbesked för. Jag bedömer att ”cirka” i sammanhanget kan innebära ett par kvadrat hit eller dit. Inte en avvikelse på 18 kvm (16 %). Utbudet av hus i storleken ca 95 kvm är något du skulle undersökt innan du lämnade in förhandsbeskedet. Det är inget SBK tar hänsyn till vid granskningen.G groetmann skrev:Ja, jag skrev att BYA förväntades bli ca 95 kvm. Anledningen till att jag skrev så var att jag inte hade valt någon husmodell (eller om det skulle vara lösvirke), utan tänkte att däromkring är rimligt. Nu blev BYA 113 istället för 95 pga utbudet från hustillverkare, väldigt snålt med hus runt 100 kvm har jag fått erfara. Särskilt om de ska se bra ut också.
Begära att få ärendet prövat i byggnadsnämnden så får de ta beslutet.
Ansökan med areauppgifter antar jag är med i de stämplade beslutshandlingarna?coconut skrev:
Som jag förstått det är inte tanken med ett förhandsbesked att speca exakt vad man vill bygga eller hur stort. Det ska redas ut att man faktikst får bygga på platsen. Gator, infart, VA, lämplighet med mark och liknade. I bygglovsskedet ska det sen avhandlas kring vad man faktikst bygger på platsen.
Står det då inte utryckligen i ditt förhandsbesked, i beslutet från kommunnen inte din ansökan, att det är BYA på 95 kvm som gäller så kan du med all sannolikhet bygga både större och mindre. Står det däremot att det är beviljat med 95 kvm så kan det bli ett bekymmer. Enligt de villkor som du skrev med här så ser jag inte att det ska vara något hinder, eftersom det är villkoren som är kraven för att bygglov ska kunna beviljas.
Så tolkar inte jag ett förhandsbesked, jag tolkar det som att det är det som står i beslutet som är det bindande. Det som är uppställt som villkor för att det positiva förhandsbeskedet har beviljats. Står det då inte med i beslutet att byggnad t.ex får max uppföras med 95 kvm BYA så bör det var en fråga för bygglovsprocessen att utreda om det är lämpligt med 95 kvm eller 113 kvm eller något helt annat. Förhandsbeskedet ska avgöra om platsen är lämplig att bebygga men inte exakt vad man vill bebygga med.M MetteKson skrev:
Men det kan underlätta för handläggningen och minska risken för bakslag vid bygglovsprocessen om man har med så mycket info som möjligt, då det kan finnas områdesbestämmelser som träder in och säger att man max får bygga XX kvm eller X våningar eller likande, som då kan prövas redan i förhandsbeskedet. Så om områdesbestämmelser skulle ändras under de 2 år som förhandsbeskedet är giltigt har man ändå rätt att bygga enligt beslutet.
Då har vi olika syn på saken helt enkelt.coconut skrev:
Så tolkar inte jag ett förhandsbesked, jag tolkar det som att det är det som står i beslutet som är det bindande. Det som är uppställt som villkor för att det positiva förhandsbeskedet har beviljats. Står det då inte med i beslutet att byggnad t.ex får max uppföras med 95 kvm BYA så bör det var en fråga för bygglovsprocessen att utreda om det är lämpligt med 95 kvm eller 113 kvm eller något helt annat. Förhandsbeskedet ska avgöra om platsen är lämplig att bebygga men inte exakt vad man vill bebygga med.
Men det kan underlätta för handläggningen och minska risken för bakslag vid bygglovsprocessen om man har med så mycket info som möjligt, då det kan finnas områdesbestämmelser som träder in och säger att man max får bygga XX kvm eller X våningar eller likande, som då kan prövas redan i förhandsbeskedet. Så om områdesbestämmelser skulle ändras under de 2 år som förhandsbeskedet är giltigt har man ändå rätt att bygga enligt beslutet.
TS får rapportera hur det går i hens ärende.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Erfarenhet om hyresgäst överklagar positivt förhandsbesked/bygglov
Bygglov -
Får ej bygglov pga. för nära tomtgräns
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur detaljerat får bygglovshandläggaren avgöra om vad som är snyggt?
Bygglov -
Behövs bygglov för farstukvist som redan finns, men är riven?
Bygglov -
Hur mycket får läget avvika från bygglovet?
Bygglov