L
Hej,

En sak som jag irriterar mig lite på är att när jag söker på ett ämne, tex "vindpapp", så dyker det upp en lång lista på träffar, kanske på totalt tio sidor. Det är ju utmärkt, så jag börjar gå igenom artiklarna, ingen relevant för just det jag vill veta om vindpapp kanske på sidan ett, men på sidan två hittar jag en juvel som jag klickar mig in på och läser igenom. När jag är klar vill jag försöka hitta fler och backar ut med backknappen på webbläsaren. Finner mig då vara tillbaka på sidan ett av min första sökning och måste åter klicka mig till sidan två för att bläddra vidare. När man har hållit på så här några gånger är det lätt hänt att man glömmer vilken sida man senast befann sig på och vilka man redan har gått igenom - och tappar sugen.

Finns det ett sätt att backa utan att backa längre än till den aktuella sidan?

Tack
 
En variant som inte löser problemet men åtminstone kringgår det är att högerklicka och välja att öppna länken i en ny flik. Då är det bara att stänga fliken när du är klar och sökningen är kvar på samma ställe.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Så gör jag i princip alltid när jag öppnar länkar i en lista. På datorn mittenklickar man och på mobilen håller man in fingret på länken nån sekund och väljer att öppna i ny flik.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
L
Tack för tipsen - hittade till slut hur ni menar - ja det gör ju det hela mer överskådligt! Tycker inte att det här problemet är särskilt vanligt annars - det är kanske en inställning som BH kan justera i sin forumplattform?
 
Grundproblemet har med forumprogramvaran att göra (Det är väl samma bakomvarande logik som infinite-scroll-funktionen).
De olika sidorna med sökresultat är inte är 'riktiga' sidor, utan ett javascript laddar in en lagom portion nytt innehåll när man trycker på 'Nästa'. Det är hela tiden samma adress i adressfältet, och det är ju bara den webläsaren känner till och kan backa tillbaks till...
 
L
Ah, jag förstår. Tack för förklaringen. Om man då går till nästa steg borde plattformsutvecklarna väl kunna ta höjd också för detta, och då per automatik låta öppnad länk öppnas i externt fönster precis som ni föreslog? Eller ännu bättre bygga ett script som tar en tillbaka från inlägg 12 i sökresultatlistan till sidan två istället för sidan ett (det är tio träffar per sida). Eller är detta kanske en teknisk omöjlighet då det ligger helt i browsern? I så fall tillbaka till förslag nummer ett :)
 
Problemet är att vi idag använder Googles Site Search och den har inte stöd för "getparametrar" som &p=2 eller &start=10 vilket gör att urlen aldrig uppdateras. Vi hoppas kunna förbättra sökfunktionen inom kort så att det blir lättare att hitta det man söker efter. Bland annat så vill vi att man enkelt ska kunna söka i långa forumtrådar. När vi gör om sökfunktionen så hoppas jag att kommer att få bättre kontroll över hur sökverktyget agerar.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Tack Per för förklaringen! Det låter utmärkt.
 

Bästa svaret

L Lärospånet skrev:
Hej,

En sak som jag irriterar mig lite på är att när jag söker på ett ämne, tex "vindpapp", så dyker det upp en lång lista på träffar, kanske på totalt tio sidor. Det är ju utmärkt, så jag börjar gå igenom artiklarna, ingen relevant för just det jag vill veta om vindpapp kanske på sidan ett, men på sidan två hittar jag en juvel som jag klickar mig in på och läser igenom. När jag är klar vill jag försöka hitta fler och backar ut med backknappen på webbläsaren. Finner mig då vara tillbaka på sidan ett av min första sökning och måste åter klicka mig till sidan två för att bläddra vidare. När man har hållit på så här några gånger är det lätt hänt att man glömmer vilken sida man senast befann sig på och vilka man redan har gått igenom - och tappar sugen.

Finns det ett sätt att backa utan att backa längre än till den aktuella sidan?

Tack
Idag har vi fixat så att man backar tillbaka till rätt sida när man gjort en sökning, även när man klickar på ett sökresultat på på sidan två.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
L
Fantasiskt bra!
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
På Mac går det även att hålla ner ”fornlämnings” knappen när man trycker, plockar lite ram men har alltid en 10-20 flikar öppna, tror det är Ctrl på PC och samma knapp+w när/om det är färdig läst, men starkt av support att lösa det så fort! Imponerad!
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.