94 737 läst · 1 471 svar
95k läst
1,5k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kashieda
Besserwisser
- Örebro län
- Medlem aug 2011
- 2 850 inlägg
- 6 818 gillningar
- 573 bilder och filmer
Jag menar att du har rätt; väjningsplikten borde gälla för bilisten för alla fordon efter hajtänderna.
Allvetare
· The Great North
· 498 inlägg
Manganbangan
Allvetare
- The Great North
- Medlem aug 2015
- 498 inlägg
- 423 gillningar
- 96 bilder och filmer
Du är väl lika mycket trafikant som damen? Hon hade ju väjningsplikt.
Cyklade du på vägen, trottoaren eller nån cykelväg eller liknande?
Det är svårt att se på bilden men jag cyklade på trotoaren som är i anslutning till korsningen. Trotoaren är nedsänkt just vid övergången jämfört med ordinarie höjd så det blir naturligt att man följer den sträckan. Så jag cyklade precis bortanför strecken för övergångsstället så att säga.
Tycker nog du ska överklaga, borde inte väjningsplikten gälla efter hajtänderna? Spelar det då någon roll vart du cyklar?
Så du cyklade på övergångsstället? Om du gjorde det så var det du som hade väjningsplikt som nämnts.
Bilen har ju väjningsplikt enligt målnig på vägen...
Ser ut som cykelpassage, dvs du har normalt sett väjningsplikt, men kanske skiljer sig eftersom bilen har väjningsplikt också. Hade du kört på den vanliga vägen hade du definitivt haft företräde eftersom bilen då har väjningsplikt.
https://www.umea.se/trafikochgator/...edvajningsplikt.4.7d7d901172bb372c5d3106.html
känns som bilen borde haft väjningsplikt
https://www.umea.se/trafikochgator/...edvajningsplikt.4.7d7d901172bb372c5d3106.html
känns som bilen borde haft väjningsplikt
Är det en trottoar så har du normalt inte där o göra med en cykel tyvärr... Men är det en kombinerad gång och cykelbana så är det ju ok.
Korsningen har ju väjningsplikt mot all trafik efter hajtänderna. Fick lära mig en gång i tiden att man har väjningsplikt mot ALL trafik, oavsett om de kör lagligt eller ej. Bilen ska alltså låta dig cykla före. Framförallt om trottoaren är cykelbana.
Men om den inte är det så blir det lite klurigare, båda gör ju fel så frågan är vem som gör mest fel
Men jag skulle tippa på bilen. Om du inte har erkänt högt och tydligt att du cyklade på trottoaren så kanske du åtminstone ska låta bli att nämna det själv. Du kom från vänster på xxx-vägen, punkt slut. Bilen kom från väg med väjningsplikt. Bilens fel.
Korsningen har ju väjningsplikt mot all trafik efter hajtänderna. Fick lära mig en gång i tiden att man har väjningsplikt mot ALL trafik, oavsett om de kör lagligt eller ej. Bilen ska alltså låta dig cykla före. Framförallt om trottoaren är cykelbana.
Men om den inte är det så blir det lite klurigare, båda gör ju fel så frågan är vem som gör mest fel
Men jag skulle tippa på bilen. Om du inte har erkänt högt och tydligt att du cyklade på trottoaren så kanske du åtminstone ska låta bli att nämna det själv. Du kom från vänster på xxx-vägen, punkt slut. Bilen kom från väg med väjningsplikt. Bilens fel.
Lugn! Försäkringar gäller! De fall när försäkringar inte gäller är om du har varit vårdslös, ordentligt vårdslös oftast dessutom, men det här är en helt vanlig olycka.
Bilistens trafikförsäkring ska täcka dina skador, även om du anses vållande. Däremot kan cyklisten eventuellt kräva dig på skadestånd för skador på sin bil.
Bilistens trafikförsäkring ska täcka dina skador, även om du anses vållande. Däremot kan cyklisten eventuellt kräva dig på skadestånd för skador på sin bil.
Det är cykelöverfart och cykelpassage man ska hålla isär. Men exempelvis i cirkulationsplatser brukar det se ut så här, väjningsplikt före cykelpassagen innebär att bilen på väg in i cirkulationsplats ska stanna för cykel.
mexitegel
Allvetare
- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 18 029 inlägg
- 18 428 gillningar
- 1 019 bilder och filmer
Den här guiden är bra och går igenom bla denna frågeställning; https://www.cyklistbloggen.se/2020/06/den-uppdaterade-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/
Allvetare
· The Great North
· 498 inlägg
Manganbangan
Allvetare
- The Great North
- Medlem aug 2015
- 498 inlägg
- 423 gillningar
- 96 bilder och filmer
Cyklar man på ett övergångsställegällwr väl inte heller väjningsplikt?
Cyklar man på gångbana/övergångsställe så har man väjningsplikt mot allt och alla. Väjningsplikt en framför övergångsstället är för att tydliggöra att man måste vänta före detta på bilister