J
Hej,

Bor i äldre bostadsrätt och har problem med att matdoft sipprar upp genom golvet(trägolv) från lägenheten under. Det kommer inte utifrån utan verkligen direkt från mellanrum i golv och lister. Det lustiga är att det inte sipprar ut i rummet direkt ovanför deras kök utan i närliggande rum. Det här är ett relativt nytt fenomen och jag vet att de gjort om sitt kök. Jag har påtalat detta för dom men inte fått någon respons. Är det jag som ska behöva täta golvet, lister osv eller är de dom under som ska åtgärda? Har föreningen något ansvar?

Mat kan ju dofta ljuvligt men kanske inte i alla lägen..

MVH
 
Min spontana tanke, iom. att detta börjat efter en köksrenovering, är att de kanske monterat en köksfläkt utan tillstånd. Om det finns en otäthet i ventilationskanalerna (kanaler är "alltid" otäta i äldre fastigheter) så pressar fläkten ut matos.

Ta upp problemet med föreningen.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J JoggiB skrev:
Hej,

Bor i äldre bostadsrätt och har problem med att matdoft sipprar upp genom golvet(trägolv) från lägenheten under. Det kommer inte utifrån utan verkligen direkt från mellanrum i golv och lister. Det lustiga är att det inte sipprar ut i rummet direkt ovanför deras kök utan i närliggande rum. Det här är ett relativt nytt fenomen och jag vet att de gjort om sitt kök. Jag har påtalat detta för dom men inte fått någon respons. Är det jag som ska behöva täta golvet, lister osv eller är de dom under som ska åtgärda? Har föreningen något ansvar?

Mat kan ju dofta ljuvligt men kanske inte i alla lägen..

MVH
Vi hade ett liknande problem. Vi kontaktade hyres orden som gick in i lägenheten under.
Där hade dem rivit ut hela badrummet och haft risodling på hela golvet.
Som "tur" väl va så bodde de på bottenvåningen.
Kanske blivit något problem med fläkten? Konstigt
 
Om problemet uppstått efter att grannen har byggt om köke så är det inte osannolikt att dom har gjort något fel. Flyttat eller satt igen ventilationen t ex .
Prata med föreningen och be dom kolla upp hur det är gjort.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Troligen har de satt in en vanlig fläkt, vilket normalt sett inte fungerar i lägenhet. De ska ha fläktkåpa eller kolfilterfläkt av typen som recirkulerar luften.
 
Tror inte på fläkten de borde bli tvärtom. Möjligen har TS satt in en badrumsfläkt. Skulle säga att de är ett vanligt problem speciellt om man bor i en lägenhet där man plockat fram trägolven. Sågspånet i bjälklaget har sjunkit samman så är det fritt blås mellan planen.
 
Det ska inte vara nått fritt blås mellan lägenheterna, det ska vara tätt ur bla brandsynpunkt.

Det kan vara flera orsaker. Grannen han ha tagit upp hål i taket för tex lampor.
De kan ha satt igen en ventil för att den satt ivägen eller inte var snygg i nya köket.
Problemet kan också delvis ligga hos den som får in oset, det är ett ganska vanligt problem som jag stötte på ofta när jag jobbade med fastigheter. Man har satt igen sina tilluftventiler för man tycker det drar kallt, och då drar det nån annan stans, tex från grannen om det är otätt, genom ytterdörren, brevinkastet mm
Mins ett fall där en fick in cigarrettrök från grannen, och när vi sniffat runt kunde vi konstatera ett hörn vid golvet i vardagsrummet. Under golven som låg på sand, låg värmerören, och i det hörnet gick rören mellan lägenheterna, det var inte tätat där (byggt på 60 talet) utan var bara sand som sjunkit ihop lite. Men huvudproblemet var inte där, utan att hyresgästen stoppat alla ventiler fulla med tidningspapper, så frånluften sög in grannens rök.
När ventilerna öppnats upphörde problemet.
Jag gjorde OVK på 4 hyreshus, uppskattar att 60-70% av ventilerna var igensatta, eller övertapetserade. När alla ventiler öppnats blev det balans, och det drog betydligt mindre hos dom som tidigare inte haft ventilerna igensatta.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.