Låter som ett fantastiskt kul projekt som kommer bli mycket snyggt om jag förstått konceptet rätt.
 
Intressant projekt! Jag har grävt grop och håller på att ta bort lite berg som sticker upp på fel ställe, sedan skall det bli pool! :)

Tittade du något på andra alternativ än Leca-block? Ex termoblock?
 
R Robert-san01 skrev:
Intressant projekt! Jag har grävt grop och håller på att ta bort lite berg som sticker upp på fel ställe, sedan skall det bli pool! :)

Tittade du något på andra alternativ än Leca-block? Ex termoblock?
Jag frågade vår poolguru, Tage, han rekommenderade en gjuten platta och lättklinker.
"Det kommer att hålla i alla tider" sa han.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Paerh Paerh skrev:
Jag frågade vår poolguru, Tage, han rekommenderade en gjuten platta och lättklinker.
"Det kommer att hålla i alla tider" sa han.
OK!

Jag tänkte också gjuta platta men har inte riktigt bestämt mig för vad jag skall bygga väggarna med.
 
P Pappa1986 skrev:
Låter fantastiskt. Vi har alltid velat "bli med pool" men har i slutändan blivit för dyrt eller rättare sagt att man investerar i något man inte får igen i slutändan.
Vi ser det som ett projekt, det får ta lite tid och man finner lösningar efterhand för ritningar finns inte!
Att få igen något i slutändan ska man tänka på om man bygger i spekulation.
Man måste njuta nu!
 
  • Gilla
Riggen och 3 till
  • Laddar…
Paerh Paerh skrev:
Gjutbilen har anlänt!
Det krävdes 40 m rör och slang för att nå hela vägen runt huset.
[bild]
Eftersom jag glömde fixa gjutare och slodare fick man ta tag i detta själv!
På med stövlarna å håll andan.[bild]

[bild]
Ett gammalt pvc-rör fick fungera som sloda, fint som snus!
Grymt projekt! Ser ut som självkompakterande betong, är det så?
 
V vectrex skrev:
Grymt projekt! Ser ut som självkompakterande betong, är det så?
Yes, det är "vibbfritt" som folk i branschen säger!
 
Paerh Paerh skrev:
Vi ser det som ett projekt, det får ta lite tid och man finner lösningar efterhand för ritningar finns inte!
Att få igen något i slutändan ska man tänka på om man bygger i spekulation.
Man måste njuta nu!
Förstår men då vi räkna på det så ligger det runt 500tkr.
Och vi räknar med att det kanske höjer huset 200tkr. Sen räknar vi att bo i huset i kanske 5 år till, just därför vi dragit oss ur.:D
 
P Pappa1986 skrev:
Förstår men då vi räkna på det så ligger det runt 500tkr.
Och vi räknar med att det kanske höjer huset 200tkr. Sen räknar vi att bo i huset i kanske 5 år till, just därför vi dragit oss ur.:D
Ok, då förstår jag.
Det beror också på om man har barn som bor hemma och uppskattar en pool.
 
Paerh Paerh skrev:
Ok, då förstår jag.
Det beror också på om man har barn som bor hemma och uppskattar en pool.
Ja det är sant, vi har 3 men vi få hoppas barnbarnen får nytta av det längre fram :crysmile:
Men ska bli roligt att följa erat projekt
 
R Robert-san01 skrev:
Intressant projekt! Jag har grävt grop och håller på att ta bort lite berg som sticker upp på fel ställe, sedan skall det bli pool! :)

Tittade du något på andra alternativ än Leca-block? Ex termoblock?
Av alla möjliga alternativ så är väl leca ett av de sämre eftersom väggarna inte står emot varken vattentryck eller marktryck speciellt bra. Vill man bygga permanent är hållfastheten ungefär i följande ordning:

1. Helgjutna väggar, isolering på utsidan. Bäst om man vill kakla.
2. Thermoblock, frigolitlego som fylls med betong och armering. Håller till nästa istid. Ej för kakel.
3. Skalblock + betong
4. Lättklinker? Inte speciellt vanligt att bygga med detta.....
5. Tjälldens thermopool ska man slå ett öga på också. Listigt koncept även om jag personligen föredrar betong...
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
MathiasS, kolla på Leca Swimmingpool!
I helgen fortsätter arbetet med vår pool, då kommer du se varför vi har valt lättklinker.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Paerh Paerh skrev:
MathiasS, kolla på Leca Swimmingpool!
I helgen fortsätter arbetet med vår pool, då kommer du se varför vi har valt lättklinker.
Tack, men jag kollade noga innan jag själv byggde. Framförallt ville jag veta vad prisskillnaden egentligen var. För den som ändå vill bygga en LECA pool finns en rätt bra byggeskrivning hos Weber. Googla "Leca pool weber" så hittar man. Notera speciellt instruktionen för hur poolen ska fyllas med vatten innan man återfyller helt samt dimensionen på blocken för en 8m pool.

Ös på med bilder, alltid kul att se hur andra gör!
 
Undrar också över hållfastheten med lecablock faktiskt.
 
För en 8m pool använder man bredare block. Man kan ju bygga kontreforer mitt på också. Tycker det är ett större problem att man inte kan återfylla jord eller vstten som man vill....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.