S
Hej.

Har fått beviljat bygglov på fritidshus på 80 kvadratmeter BOA, med en fasadlösning liknande Västkuststugans Effekt 88, dvs rätt mycket vinklar. Vi bygger i egen regi, varför vi valt ”villastandard” på fönster och isolering.
Vi kommer att ha gjuten platta med golvvärme och just nu är planen att driva detta med en frånluftsvärmepump.

Men..... det kanske finns smartare lösningar. Jag tänker solel och möjligen sjövärme då vi har en insjö väldigt nära.
Huset ligger i väst läge, så mest paneler kan man ha i öst-väst. Men jag tvekar kring om solpaneler är vettigt då taket är brutet.

Vi är sällan eller aldrig i huset vintertid varför endast underhållsvärme behövs under vintern.

Solpaneler är ju ”hett” just nu. Är det ens att fundera på med ovanstående förutsättningar?
Vi börjar bygga våren 19 så än finns det lite tid att klura ut en bra lösning.
 
Då stugan inte är åretrunt eller så stor blir det bra med flvp, kanske komplettera med en kamin som komplement för lite extra värme och mys på vintern eller kalla höstdagar?
 
S
Vi drar in ett tilluftsrör i betongplattan till en tänkt placering för kamin. Så det alternativet kommer, även om det inte blir första året.
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Ett enkelt och billigt alternativ:
Skippa golvvärmen, den gör knappast någon nytta i ett fritidshus, där man vill ha varmt snabbt varannan helg eller kanske bara en gång i månaden.

Litet hus, troligen rätt modernt med öppen planlösning?
Sätt in en luft-luft-värmepump samt FTX-ventilation, + en liten elektrisk varmvattenberedare.

Så har vi det i vårt 110 kvm åretrunt-hus, och det fungerar utmärkt med låga driftkostnader.
Även i vårt fritidshus, som släkten använder då och då.
Då är det bara att skicka ett SMS till värmepumpen när man åker hemifrån, så är det varmt och skönt när man kommer fram.
 
S
Jag gillar iden att kunna slå på värmepumpen på distans. Hoppas det funkar även med en frånluftsvärmepump.
FTX är nice, men får man inte lite sån effekt med FLVP. Golvvärme är nästan ett krav. Mina två senaste hus jag bott i har golvvärme, och det är fantastiskt behagligt med varma golv och att slippa radiatorer. Har funderat mycket på en luft/luft, då det kan vara gott med kyla på somrarna, men så var det ju det där med golvvärme.

Tanken med huset är att kunna bo där åtminstone mars-september på sikt. Skall bara bli pensionär först.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.