Hade tänkt påpeka att placeringen av toan var riktigt usel, men så kom ju en uppdatering.

Vad är det för mått på bastun? Min åsikt är att den behöver vara lång nog att ligga i när man bastar ensam. Vår bastu var 170 cm, och jag är 173, så den är numera serverrum.

Vad gäller fönster vid badkar ser jag inget problem med det om man ser till att tätskiktet ansluter ordentligt, ingen kommer ju att stå och duscha där eftersom ni har separat dusch.
 
Ja tanken har slagit mig med angående dom inaxlade balkarna. så bra att du tog upp det!

Min tanke var ju att lägga en 2tum 9a på plasken mot väggen där dom befintliga balkarna är inaxlade idag sen regla upp 2tum9or cc30 med balkskor åt samma riktning som dom befintliga.
I min tanke så håller dom fast väggen lika bra som dom inaxlade men jag vet inte?
Kanske får ta in en konstruktör eller en kunnig snickare som får kolla för säkerhets skull.
 
Balkskor med ankarskruv fäster ju rätt bra, men är lite osäker på hur mycket dragkraft man kan räkna med från dem. En inlaxad stock kan ta upp rejäla krafter. Kanske är väldigt svårt att beräkna?

Jag jobbar med försäljning av infästning och vet att vi har programvara för beräkningar av enskilda fästpunkter, beslag och så men det sköter ingenjörerna på den tekniska avdelningen.

OM du måste ta bort dem för att få till konstruktionen hade jag försökt letat upp en timmerman som kan ge dig ett svar hur du ska göra.

Jag tog ut en till vårt timmerhus för att få lite hjälp, det ligger i Västerås så kan ge dig hans kontaktuppgifter om ert hus är där i närheten.

Får du tag i nån med bra erfarenhet så kan du få bra svar, :)
 
  • Gilla
Martin321 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hade tänkt påpeka att placeringen av toan var riktigt usel, men så kom ju en uppdatering.

Vad är det för mått på bastun? Min åsikt är att den behöver vara lång nog att ligga i när man bastar ensam. Vår bastu var 170 cm, och jag är 173, så den är numera serverrum.

Vad gäller fönster vid badkar ser jag inget problem med det om man ser till att tätskiktet ansluter ordentligt, ingen kommer ju att stå och duscha där eftersom ni har separat dusch.
Ja det andra upplägget vart ju bra mycket bättre:)
Tror bastun blir runt 2320mm lång och runt 1450bred så ligga blir inga problem, mest orolig för bredden. men dom man köper färdiga är ju inge större så förhoppningsvis blir det bra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kastar upp en bild på dom tänkta måtten också!
Inte direkt skalenlig ritning med tror ni förstår ändå:)
 
  • Handritad skiss av badrumsplanering med måttangivelser för dusch, bad, toalett och tvättställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R ramafred skrev:
Balkskor med ankarskruv fäster ju rätt bra, men är lite osäker på hur mycket dragkraft man kan räkna med från dem. En inlaxad stock kan ta upp rejäla krafter. Kanske är väldigt svårt att beräkna?

Jag jobbar med försäljning av infästning och vet att vi har programvara för beräkningar av enskilda fästpunkter, beslag och så men det sköter ingenjörerna på den tekniska avdelningen.

OM du måste ta bort dem för att få till konstruktionen hade jag försökt letat upp en timmerman som kan ge dig ett svar hur du ska göra.

Jag tog ut en till vårt timmerhus för att få lite hjälp, det ligger i Västerås så kan ge dig hans kontaktuppgifter om ert hus är där i närheten.

Får du tag i nån med bra erfarenhet så kan du få bra svar, :)
R ramafred skrev:
Balkskor med ankarskruv fäster ju rätt bra, men är lite osäker på hur mycket dragkraft man kan räkna med från dem. En inlaxad stock kan ta upp rejäla krafter. Kanske är väldigt svårt att beräkna?

Jag jobbar med försäljning av infästning och vet att vi har programvara för beräkningar av enskilda fästpunkter, beslag och så men det sköter ingenjörerna på den tekniska avdelningen.

OM du måste ta bort dem för att få till konstruktionen hade jag försökt letat upp en timmerman som kan ge dig ett svar hur du ska göra.

Jag tog ut en till vårt timmerhus för att få lite hjälp, det ligger i Västerås så kan ge dig hans kontaktuppgifter om ert hus är där i närheten.

Får du tag i nån med bra erfarenhet så kan du få bra svar, :)
Vi bor i Sandviken så det är ju inte allt för långt ifrån!
pratade med en bekants farsa som är konstruktör idag så han skulle komma förbi i veckan och titta.
Men tar gärna uppgifter till din timmerman om det inte löser sig:)
 
  • Gilla
Jalle81
  • Laddar…
Dåså. :) Skickar via PM.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Åsa Lund
När det finns en gammal skorsten efter kakelugn i rummet, ska du då ha vedeldad bastu?
Sedan finns risken att man inte räknar med att kakel bygger på måttet på väggen och rummet blir för litet för badkaret. Ställ det utmed andra väggen istället, vinkla 90°?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
När det finns en gammal skorsten efter kakelugn i rummet, ska du då ha vedeldad bastu?
Sedan finns risken att man inte räknar med att kakel bygger på måttet på väggen och rummet blir för litet för badkaret. Ställ det utmed andra väggen istället, vinkla 90°?
Då både kakelugnen och pipa var otäta vid besiktning innan jag flyttade in så blir det ett el aggregat.

Kan tänka mig att man lätt glömmer att kakel bygger några cm, lär tänka på det när jag bygger mellanväggen:)
 
Tänkte jag skulle hinna gjuta platta i helgen men tidsoptimist man är när man ska till att bygga nått..
Han iallafall lägga ut duken och ett dräneringsrör utifall jag har radon i marken, Skottade även i 2 kubik makadam!
En byggarbetsplats med en utlagd duk och ett svart dräneringsrör på marken i ett rum med stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Ett par kubik makadam nedkastat och paddat.
Nypaddat lager av makadam i ett byggprojekt med stenmur bakgrund och spade i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har lagt in 200mm cellplast i 2 lager 100mm vardera.
Då inga väggar är raka nere i källaren så fick jag på vissa ställen ganska breda glipor mellan cellplasten och vägg och där tätade jag med fogskum.
Kanske var dumt gjort? Cellplast är ju kapillärbrytande men hur är det med fogskum?

Första lagret cellplast
Första lagret av 100mm cellplast isolering lagt i ett ojämnt källarutrymme med stenväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra laget cellplast
Isolering med cellplast i lager på källargolv, fogskum vid ojämna väggar, verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vart en del gjort i helgen också.
Installation av golvvärme i ett stenförråd, med rör och förankringar på isolerplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyutgjuten betong på isolerad golvyta i en byggarbetsplats med stenmur och träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte blivit så mycket gjort den senaste veckan. mest bestämt och beställt saker vilket är svårt nog tycker jag.
Men nu är allt planerat och klart förutom det svåraste.. Klinkers!
Fick iallafall hem ett par provbitar.

Vad tror ni?
Tre klinkerprovbitar märkta "Alamosa Light Grey", "Aurora Perla" och "Napoli Deep Grey" på textilunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Vänster tycker jag
INTE den i mitten
 
  • Gilla
Kalvmarken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.