Vi är igång med en penselrenovering av vårt kök och jag har då lagt märke till att vi har för få av denna lilla pryl. Den sitter på hyllbäraren i framkant och tillser att inte hyllplanet kan åka framåt och sedan rasa ned i bakkant. Men vad heter prylen?! Jag har googlat så gott jag kunnat men inte lyckats hitta något.

Köket är ett Puustelli från sekelskiftet.

Transparent hyllpinne-stopp i plast med en metallstift på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transparent hyllplansstopp med skruv på en träyta, används för att förhindra att hyllplan glider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Fråga Puustelli dom måste väl ha som reservdelar eller vet mer , kolla in om
dom har andra skåp med liknande prylar
 
P Paxman skrev:
Vi är igång med en penselrenovering av vårt kök och jag har då lagt märke till att vi har för få av denna lilla pryl. Den sitter på hyllbäraren i framkant och tillser att inte hyllplanet kan åka framåt och sedan rasa ned i bakkant. Men vad heter prylen?! Jag har googlat så gott jag kunnat men inte lyckats hitta något.

Köket är ett Puustelli från sekelskiftet.

[bild] [bild]
Hyllbärare heter de...

Mvh P-A
 
R rävlyan skrev:
Fråga Puustelli dom måste väl ha som reservdelar eller vet mer , kolla in om
dom har andra skåp med liknande prylar
Jo, det är givetvis tanken, men det skulle ju vara bra att ha ett namn på grejerna jag ska fråga efter...det är därför jag frågar här om någon vet vad just den delen heter.

P Pagno skrev:
Hyllbärare heter de...

Mvh P-A
Hyllbärare är metalldelen, det har jag koll på...det är den extra plastbiten jag undrar över.
 
P Paxman skrev:
…vad just den delen heter..
Det finns ju en viss risk att tillverkaren kallar hela kombinationen för hyllbärare och inte gör skillnad på de båda ingående delarna.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Det finns ju en viss risk att tillverkaren kallar hela kombinationen för hyllbärare och inte gör skillnad på de båda ingående delarna.
Det har jag rätt svårt att tro...vad skulle de då kalla de "nakna" metallpinnarna, som alla andra kallar hyllbärare? Som jag skrev i början sitter det endast plastbitar på hyllbärarna i framkant av hyllorna, de bakre stöden är enbart metallpinne.
 
P Paxman skrev:
Det har jag rätt svårt att tro...vad skulle de då kalla de "nakna" metallpinnarna, som alla andra kallar hyllbärare? Som jag skrev i början sitter det endast plastbitar på hyllbärarna i framkant av hyllorna, de bakre stöden är enbart metallpinne.
Troligtvis så heter båda delarna hyllbärare men dom har olika artikelnummer efter namnet (Inget ovanligt)
 
Hade inte Ikeas funkat likabra,

Transparent plastbeslag på träyta som jämförs med Ikeas motsvarande produkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, tanken är väl att den skall förhindra att hyllan åker med ut när man drar ut en tallrikstrave t.ex.

Men det löser ju IKEA (och alla andra?) genom att fräsa ett litet spår i hyllan för hyllbäraren/metallpinnen.
 
Vad jag kommer ihåg används den inte i kök från Ikea,

Mycket riktigt, är till Lillången spegelskåp och har nr 113950, hållare glashyllplan.

Illustration av monteringsanvisning för Lillången spegelskåp med fokus på del nr 113950.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Vad jag kommer ihåg används den inte i kök från Ikea,
Mycket riktigt, är till Lillången spegelskåp och har nr 113950, hållare glashyllplan.
Lustigt, i mina IKEA-köksskåp från 2010 ligger glasskivorna på en vanlig hyllbärarpinne med en bit plastslag påträdd för att skona glaset och hålla det på plats:
Detail av en glasskiva som ligger på en hyllbärarpinne med plastskydd i ett IKEA-köksskåp från 2010.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Lustigt, i mina IKEA-köksskåp från 2010 ligger glasskivorna på en vanlig hyllbärarpinne med en bit plastslag påträdd för att skona glaset och hålla det på plats:
[bild]
Precis vad jag skrev, inte Ikea kök varken nya eller gamla,
Är till badrumsskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.