E
Lyfter en mkt gammal tråd pga 1 timmas googlande utan resultat. Håller på att sätta rockwoll västkustskiva 50 mm och var helt säker på att den mer glasullsliknande sidan skulle vara innåt. Således den mer strukturerade stenullssidan utåt.
Kan någon bekräfta eller dementera vad som är rätt och någon som kan detta med 100 procent säkerhet och inte bara tror? :crysmile::crysmile:
 
E epw skrev:
Kan någon bekräfta eller dementera vad som är rätt och någon som kan detta med 100 procent säkerhet och inte bara tror? :crysmile::crysmile:
Det är svårt det här, för tillverkarna ändrar sina produkter då och då, och ändrar deras namn, troligen i marknadsföringssyfte.
Rockwool är svårt att hitta info om, men huvudkonkurrenten Gullfiber, numera Isover, är lite enklare:
"Arbetsanvisningar
ISOVER Easy Fasadskiva 32
placeras på en vindtät yttervägg.
Finns det inte ett fullgott
vindskydd monteras först
ett vindskydd på träregelstommen,
t. ex. ISOVER VEMPROTM
Vindskydd och därefter
ISOVER Easy Fasadskiva 32
heltäckande på ytterväggen.
" och
"Genom att placera ISOVER Easy Fasadskiva
heltäckande på en vindtät yttervägg, kommer
den bakomliggande konstruktionen att hamna i
ett torrare och varmare klimat. I jämförelse med
traditionell uppregling där man har isolering
mellan träreglarna.
"
Där verkar alltså inte vara något inbyggt "vindskydd", utan det skall sättas innanför "västkustskivan".

Citaten från Arbetsanvisning och Produktblad so man når via
https://www.isover.se/products/isover-easy-fasadskiva
 
  • Gilla
Albin Ymsjö
  • Laddar…
E
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är svårt det här, för tillverkarna ändrar sina produkter då och då, och ändrar deras namn, troligen i marknadsföringssyfte.
Rockwool är svårt att hitta info om, men huvudkonkurrenten Gullfiber, numera Isover, är lite enklare:
"Arbetsanvisningar
ISOVER Easy Fasadskiva 32
placeras på en vindtät yttervägg.
Finns det inte ett fullgott
vindskydd monteras först
ett vindskydd på träregelstommen,
t. ex. ISOVER VEMPROTM
Vindskydd och därefter
ISOVER Easy Fasadskiva 32
heltäckande på ytterväggen.
" och
"Genom att placera ISOVER Easy Fasadskiva
heltäckande på en vindtät yttervägg, kommer
den bakomliggande konstruktionen att hamna i
ett torrare och varmare klimat. I jämförelse med
traditionell uppregling där man har isolering
mellan träreglarna.
"
Där verkar alltså inte vara något inbyggt "vindskydd", utan det skall sättas innanför "västkustskivan".

Citaten från Arbetsanvisning och Produktblad so man når via
[länk]

Såhär står det på rockwools hemsida.

"Västkustskiva är en isoleringsskiva som är perfekt för såväl befintliga som nya ventilerade ytterväggar. Västkustskivan är tillverkad av obrännbar, fukt- och vattenavvisande ROCKWOOL stenull. Skivans densitet gör att inget vindskydd behövs. Västkustskivans ena sida är försedd med en flis"
Jag kan inte utläsa annat än att vindduk i detta fall ska vara helt överflödigt.

Tittar man dock på monteringsanvisningen så framgår det inte på något ställe om det finns ett rätt eller ett fel håll.
 
K
readimage.aspx

Råder mycket förvirring kring desss produkter. Själv har jag satt gips bakom skivorna. Jag upplevde att skivorna kunde kännas rejält blöta i nederkant om det kom minsta lilla regn på väggen innan fasaden var klar, det torkar dock upp snabbt och jag hittade inga spår av fukt på gipset bakom.

Jag har här på forumet sett deltagare som dessutom satt dem direkt på reglarna som på bilden ovan.

Rockwool skriver: "
Genom att isolera den yttre delen av väggen med ROCKWOOL Västkustskiva fås en heltäckande isolering som bryter alla köldbryggor. Det betyder att U-värdet på väggen totalt blir bättre. Västkustskivans bättre isoleringsegenskaper gör väggen slankare.

Västkustskivan ger också den vindtäthet som krävs, inget ytterligare utvändigt vindskydd behövs. Västkustskiva levereras i full våningshöjd tillsammans med tillbehör för infästning."
 
K
100% säker på att glasfibersidan ska vara in mot byggnaden
 
Glasfibersidan skall vara mot väggen. Från Rockwwols websida. "Starta med att fästa skivorna på plats med hjälp av spik/skruv och plastbricka cirka 6 st/m2. Sidan med vindskyddet skall monteras mot den befintliga väggen och skarvarna ska läggas kant i kant så att inga springor uppstår. Vid regelstomme sker skarvning på regel."
 
E
Tack för svar allihop. Här är bekräftelse på det ni precis pratar om. Fick detta skickar till mig av leverantören. Sjukt dålig info på deras hemsida.
 
  • Schematisk bild av en byggkonstruktion med en detaljerad beskrivning av isolering och materiallager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nicklas_json
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.