Hej har för en kortare tid sen köpt ett hus från 74- där det på sina ställen börjar vittra och släppa puts, mesta dels längst ner mot golvet och där stuprör är i nära anslutning till utrymmen. Har nu dragit bort puts och färg på ett ställe nere i källaren på det ser ut att tidigare ägare gjort något typ av lagning och målat med vad det verkar som någon typ av plastfärg. Där jag börjat att dra bort puts lossnar det även delar av lättbetong eller äldre lagningsbruk?
Är det någon som har en bra rekommendation av lagningsbruk/putsbruk till mina källarväggar. Är även medveten att jag borde måla om dessa ytor med silikatfärg. Bifogar bild på väggen
 
  • Källarvägg med vittrande och lossnad puts och färg, exponerar underliggande grå betong och murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med vittrande och avfallande puts samt synliga lagningsförsök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett bit puts som lossnat från källarväggen, visar lagning och vittrande ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Vatten eller fuktgemomslag , böja med att se till så allt dagvatten kommer bort från huset framför allt stuprör , det är många m3 som kommer där och letar sig ner till grunden och avvakta , väggen måste torka upp innan åtgärd
 
Det är torrt nu, har dragit bort vattnet på utsidan och fixat det förra sommaren. Var kanske otydlig men putsskadorna har nog varit ett bra tag har bara varit relativt dolda bakom plastfärgen.
 
I min källare var det likadant, kanske mest beroende på att tät väggfärg använts. Det var puts på gjutna källarväggar som lossnade. Jag knackade bort lös puts och putsade på nytt med Weber Base 135. Det bruket blir smidigt, nästan som spackel så det är lätt att få på. Målade sedan med icke diffusionstät färg efter ett par månader och det ser fortfarande bra ut, 3 år senare och utan omdränering :)
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
S
Har du fått ordning på dagvattnet och det är torrt kan du knacka ner lite mer som kan vara löst och putsa upp med kalkbruk ( den andas ) blir säker en annan struktur på väggen där du lagat
Vid målning kommer det att synas bra så en helspackling blir det nog för en bra yta över hela väggen och måla med silikatfärg som andas som dom säger , en länk där dom diskuterar det

www.byggahus.se/forum/threads/mala-silikatfaerg-eller-vanlig-vaeggfaerg-pa-innervaeggarna-i-hela-huset.295475/
 
Jag använde mig av finjas finputs c. Smidig och bra. Gillar inte byggmax lite billigare putsbruk. En regel är att inte använda sig av bruk som är hårdare än den som väggen är putsad med idag.

Jag tycker att det är dumt (färgskillnad prismässigt) att måla med en färg som andas, när resten av väggen har plastfärg. Det kan vara jobbigt att slipa bort färgen som finns nu, att knacka/bila bort den är enklare, och därefter kan du måla om hela väggen med en lämplig färg. Om väggen är väsentligen torr och du löst problemet så skulle jag jag i alla fall prova så till en börja.
 
Tycker inte det är självklart att knacka ner allt, det beror på hur det sitter. Vi fick också det rådet och vi hade också fukt som sugits upp ca 30 cm och där gick det väl bra, men på resten av väggen satt det som berget. Dessutom är det ett jättejobb att putsa upp allt igen. Vi valde att slipa av färgen, hyr en flex-slip (inte giraff) med en anpassad dammsugare så går det rätt fort, vi körde av vår källare, ca 40 kvadrat på en helg. Sen lagade vi och bredspacklade tunt med Finjas lagningsbruk (Laga vägg?) och silikatfärg på det. Tycker det blev jättebra.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Det behöver fyllas i rejält med bruk på vissa ställen där jag rivit bort, därför vill man ju ha något som verkligen fäster och är hållbart. Fast som du säger inte är hårdare än lättbetongen.
 
  • Gilla
lill1966
  • Laddar…
jag tror laga vägg gick att lägga i lager upp till 4 cm. Vi fyllde nog 2-3 cm där puts släppt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.