Jag ska inte ta bort glädjen från er men jag varken hemma eller hos kund sättet annat än eljo-elko .. man får vad man betalar för
 
  • Gilla
Lillis53 och 2 till
  • Laddar…
Nu tänker jag vara lite elak... men ekvationen brukar vara förhållandevis enkel.

$billigt = akta_dig_noga
$lagom = oftast_bästa_val
$dyyyrt = överdesignat_märkeskrångel

var $pris = (BerorPå)
If $pris == [billigt]
(don't_buy);
If $pris != [billigt]
(check_how_billigt)
If $pris == [dyyyrt], starta om
Elseif $pris == [lagom (hurra)]
Endif

Äsch, tacka mig sen vettja ;)
 
  • Gilla
NWE och 3 till
  • Laddar…
Jag vidhåller iaf att allt annat än eljo och elko är skit ..hahaha ..sitter man en hel dag så svär man som grisen rätt snart ...
 
  • Gilla
Nyfiken i en strut och 1 till
  • Laddar…
Här på Öland kör vi uteslutande Elko RS. I vissa fall Elko plus. Har även satt LeGrand Celiané på ett par ställen. Skulle gissa att de flesta annars håller hårt i RS här på ön.
 
  • Gilla
Nyfiken i en strut
  • Laddar…
Hm, 70-90 % på varugrupper som vägguttag har nog sällan eller aldrig förekommit hos grossisterna, möjligen på kabel. Att prissättningen ser ut som den gör har inget med att elektrikern vill tälja guld, utan en snedvriden prissättning där man konkurrerar om timpris och måste kompensera på materialet. Betala elektrikern 600-700:-/timme och 5% hanteringskostnad på material så kan han överleva utan höga materialpåslag. Verktyg, bil utbildningar och försäkringar kostar. Priserna på kända fabrikat hos tex. Jula och Bauhaus är absolut i rimlig proportion mot vad du får för pengarna. Köp billigt skit och byt ofta eller få huset nedbränt, eller köp kvalitet och slipp problem, lika här som i allt annat. Skulle inte förvåna mig om Biltemas uttag på bilden ovan blir stoppat snart av Elsäkerhetsverket som det ser ut.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
N Nyfiken i en strut skrev:
Hm, 70-90 % på varugrupper som vägguttag har nog sällan eller aldrig förekommit hos grossisterna, möjligen på kabel. Att prissättningen ser ut som den gör har inget med att elektrikern vill tälja guld, utan en snedvriden prissättning där man konkurrerar om timpris och måste kompensera på materialet. Betala elektrikern 600-700:-/timme och 5% hanteringskostnad på material så kan han överleva utan höga materialpåslag. Verktyg, bil utbildningar och försäkringar kostar. Priserna på kända fabrikat hos tex. Jula och Bauhaus är absolut i rimlig proportion mot vad du får för pengarna. Köp billigt skit och byt ofta eller få huset nedbränt, eller köp kvalitet och slipp problem, lika här som i allt annat. Skulle inte förvåna mig om Biltemas uttag på bilden ovan blir stoppat snart av Elsäkerhetsverket som det ser ut.


Lite länkar/bevis som kan visa vilka hem som brännts ner på grund av detta.
 
  • Gilla
linusa och 1 till
  • Laddar…
henke-henke henke-henke skrev:
[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Nu var väl frågan om situationer där billiga uttag har orsakat bränder. Annars så tar dessa artiklar upp problemen med elbränder som ökat. Problemen är väl att man inte alltid vet vad som orsakats av hemmapul och vad som orsakats av hantverkare. Men den frågan har redan diskuterats i andra trådar.

När det gäller billiga uttag och strömbrytare så vägrar jag att använda dessa. Jag hjälper gärna mina bekanta med problem. Men om de vill ha dessa billiga uttag då tar jag betalt vilket jag aldrig annars skulle göra. För som vi alla vet, dessa uttag är en mardröm att arbeta med.
 
I vissa fall så behöver man ett uttag för att kunna mata en enklare enhet. Om man inte kommer nyttja uttaget frekvent så tycker jag det är ok att använda ett billigt uttag. Detta under förutsättning att det inte är en utsatt miljö för uttaget. Dock så måste jag säga att Biltema uttaget inte är något att ha. Man kompenserar ju priset mot att uttaget inte är lika smidigt att arbeta med som dyrare uttag men med Biltema uttaget är det ingen kompromiss man skall göra.
 
Jag tycker att ni som tror att "billiga" uttag är lika bra som dom "dyra" ska använda dom "billiga". Men ni ska inte skylla på elektrikern om dom inte uppfyller era drömmar.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag tror inte att de flesta hemmafixare kalkylerar med pris - prestanda - säkerhet - installationstid. De tyngsta argumenten från proffsen verkar vara snabb installation. Hemmapularen kan låta det ta 5 minuter extra och vara nöjd ändå.
På samma sätt tror jag att snabbkopplingen uppskattas mer av proffset än gör-det-självaren. Fastsatt med skruv är långsammare men är lätt att förstå hur det fungerar.
OT så tror jag fler drömmer om 1 hål, jämfört med 2 hål i väggen.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Det är kanske lite av problemet. Jag som hempulare kanske tror att det "hutlöst dyra" Elko uttaget är populärt bland proffsen, för att det går 5 minuter snabbare att installera.

Problemet med en del billiga uttag är att de har sanslöst dåliga kopplingsplintar, där det är stor risk att man överhuvudtaget inte lyckas göra en bra koppling. Det är ju då extra farligt för en ovan hempulare som kanske blir nöjd efter 5 försök, där tråden ramlat loss av sig själv, när den nu äntligen inte lossnar av sig själv, direkt.

Proffset och den kunnigare hempularen är inte nöjd förrän tråden tål ett skapligt hårt kontrollryck.

Jag hempulade ett tvåvägs utomhus uttag för snart 20 år sedan. Jag köpte då billigt, det sitter monterat på en altan som redan då hade planer att bygga om, så det skulle inte bli långlivat. Det hade en "antik" variant av skruvplint, där tråden skall ligga direkt under en skruvskalle. Den typen av kopplingar har ju oftast en "styrklack" som skall hindra tråden från att glida ut från under skruven. Den klacken hade så dålig passform att tråden bara gled hela tiden. Jag tror jag höll på i en timme med bara kopplingarna. Det blev bra till slut. Och nu har uttaget fungerat i många år. Men jag har aldrig därefter köpt billigt skräp. Vad gäller uttag.

Jag köpte för drygt 10 år sedan billiga dosor, vanliga kopplings och apparatdosor på byggmax. Tyckte de såg ut ungefär som motsvarande på andra ställen, var lite matta i plasten. Redan under bygget självsprack flera av dosorna. De sprack inte när man hanterade dem, kunde tom slinta med hammaren så den fick en smäll, ok. Men efter någon dag med VP rör anslutna som spände något lite, så sprack stosen loss.

Jag slutade använda dem när jag upptäckte hur dåliga de var, och bytte ut de som var monterade. Men ca 4 st var redan inbyggda i vägg. Jag har nu på senare år råkat ut för att två uttag plötsligt blivit lösa. När jag undersökt det, så har dosan inne i väggen spontant spruckit i 4 - 5 delar. Ringen som uttaget är monterad i ligger helt löst, eftersom dosan spruckit. Jag har kontrollerat även de övriga, där uttaget inte lossnat, även i de dosorna finns spontan sprickor. Botten i dosan har krympsprickor.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu när jag tittar igen på det anskrämliga uttaget.

För mig ser det ut att vara väldigt kort isolationsavstånd mellan skruven för fasanslutningen och jordskenan. Kan inte vara mer än max 3mm.
Det är ett kort avstånd men det är en plastvägg mellan. Det kanske inte framgår av bilden.
 
Måste bara säga att schneiders snabbplintar (eljo/exxact) är riktigt jäkla skräp.
Där är både elko och abb väldigt mycket bättre.

Speciellt kombon schneider brytare med snabbkoppling och ek.
Abb uttag är mycket bra med ordentliga plintar och har även fördelen att petskyddet sitter i själva insatsen och uttaget blir säkrare att använda utan kåpa vid t.ex målningsarbete..
 
Jag säger bara ELKO :love:
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.