Hej,

Har köpt mig ett hus i fjällen och behöver tips på hur jag kan kontrollera värmen på sätt.

Jag har idag ca 10 element som är kopplade på samma slinga och in i proppskåpet på 3 fas. Elementen styr man direkt på elementet och det finns ingen annan styrning.

Behov
Jag skulle vilja reglera temtaturen i huset från en app, alltså välja hur många grader jag vill ha.

Funderingar:
1. Byta ut samtliga element till typ ILV digital samt köpa till deras styrenhet. Vet dock inte om deras system tillåter att styra inviduellt varje element. Kostnad ca 25k

2. Googlat lite på smarta hem prylar. Det skall gå att ställa elementen på full ös och sedan styra dessa via ett system som styr reläer i proppskåpet. Kostnad ca 10k inkl installation.

3.
Komplettera med en värmepump som är kopplad en app. Kostnad 20k. Behålla några element och sätta dessa på typ 5 grader. Denna lösning kan kanske vara den ekonomiska.

Luftvärme pumpen skulle kunna vara en bra lösning, men då jag har en ganska så stor loft kommer det bli skitvarmt där uppe innan värmen hinner krypa ner till markplan.

Smarta hem lösning är mycket teknik och kanske inte långsiktigt pålitlig.

Element från exempelvis ilv känns tryggast men är dock den dyraste. Kanske finns konkurrenter till dom som är billigare.
 
Kopplar du elementen via en central rumstermostat så kan du behålla dom och det blir bara en pryl att fjärrstyra.
Men en värmepump är inte heller fel. Förutom lägre driftkostnad så går det snabbare att få upp värmen när man ska besöka stugan och det går att använda den för kyla på sommaren om det behövs.
Problemet med att värmen stiger upp till loftet borde vara mindre med en värmepump eftersom den cirkulerar luften.
 
useless useless skrev:
Kopplar du elementen via en central rumstermostat så kan du behålla dom och det blir bara en pryl att fjärrstyra.
Men en värmepump är inte heller fel. Förutom lägre driftkostnad så går det snabbare att få upp värmen när man ska besöka stugan och det går att använda den för kyla på sommaren om det behövs.
Problemet med att värmen stiger upp till loftet borde vara mindre med en värmepump eftersom den cirkulerar luften.
Jag har inte hittat någon central att kunna koppla elementen på ett vettigt sätt. Har du förslag?
 
Förslag på hur man kopplar eller förslag på rumstermostat?
 
Installationen får en elektriker göra. Men det komponenter som behövs för en central termostat som går att styra via app
 
Jag styr vår poolvärmare 3-fas 6kw med en kontaktor ca 500:- och ett sonoff th relä 100:-.
Är appstyrt och fungerar väldigt bra, hysteresen är dock rätt stor, om man sätter värmen på 22 så kommer den värma till 23 och inte starta igen förrens 21 grader.
 
L Leif i Skåne skrev:
Kolla på en 3-fas on/off TRIAC modul. Inga rörliga delar 17kW 25A under 4000:-
Med termostat till reglerar den Proportionell on/off under en minut t.ex. 25% effekt är den till under 15 sec från i 45 sec.

[länk]
Tack, denna löser bara det inställda temraturen där denna apparat sitter, dvs hallen. Jag vill ju styra temraturen via en app i mobilen samt gärna mäta temperaturen i vardagsrummet.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag styr vår poolvärmare 3-fas 6kw med en kontaktor ca 500:- och ett sonoff th relä 100:-.
Är appstyrt och fungerar väldigt bra, hysteresen är dock rätt stor, om man sätter värmen på 22 så kommer den värma till 23 och inte starta igen förrens 21 grader.
Du behöver väl flera komponenter gissar jag?, hur vet den vilken temraturen det är? Har du länkar så jag kan läsa mer?
 
För just sonoff behövs väl wifi i stugan, men det kanske finns?
Annars behövs nog inte mycket mer. Kontaktorn sätts lämlpigtvis i elcentralen och får styra hela 3-fasslingan, värme på eller värme av. Sen sätter du sonoff-relät till att styra kontaktorn. Th-modellen verkar ju ha inbyggd termometer och hygrometer och kan styra baserat vilken temp du ställer in i appen. Jag har inte provat sonoff, men det verkar ju fungera.
https://www.itead.cc/sonoff-th.html
 
F fredrik.johansson skrev:
För just sonoff behövs väl wifi i stugan, men det kanske finns?
Annars behövs nog inte mycket mer. Kontaktorn sätts lämlpigtvis i elcentralen och får styra hela 3-fasslingan, värme på eller värme av. Sen sätter du sonoff-relät till att styra kontaktorn. Th-modellen verkar ju ha inbyggd termometer och hygrometer och kan styra baserat vilken temp du ställer in i appen. Jag har inte provat sonoff, men det verkar ju fungera.
[länk]
Den skulle funka! Men hur styr den relät i skåpet?
 
Relät/kontaktorn har en spole som styrs med 240vac (finns andra varianter också, ex 12/24V)
Tänk dig relät som en strömbrytare som bryter stora laster(din värmeslinga), men istället för att du ska vippa på strömbrytaren slår du till strömkrets som i sin tur styr strömbrytaren. En liten sonoff eller annan smart pryl är inte dimensionerad för att bryta så stora laster, men spolen på ett relä fixar den utan bekymmer, och relät blir ett mellansteg.
Du (elektrikern!) kopplar alltså utgången på sonoff till styringången (spolen) på relät. När sen sonoff släpper fram strömmen, slår också relät och därmed värmen till.
 
  • Gilla
Mattter
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Relät/kontaktorn har en spole som styrs med 240vac (finns andra varianter också, ex 12/24V)
Tänk dig relät som en strömbrytare som bryter stora laster(din värmeslinga), men istället för att du ska vippa på strömbrytaren slår du till strömkrets som i sin tur styr strömbrytaren. En liten sonoff eller annan smart pryl är inte dimensionerad för att bryta så stora laster, men spolen på ett relä fixar den utan bekymmer, och relät blir ett mellansteg.
Du (elektrikern!) kopplar alltså utgången på sonoff till styringången (spolen) på relät. När sen sonoff släpper fram strömmen, slår också relät och därmed värmen till.
Tack för förklaringen. Det betyder att sonoff skall trådas till relät och därmed kanske ligga i närheten.
 
Precis! Temp-sensorn verkar ju också vara trådad, så den placerar du på lämpligt ställe i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.