Jag har haft en liten fundering i huvudet ett tag som jag nog egentligen vet svaret på men jag tänkte ändå vädra den här:
Varför finns inga lösningar som gör krypgrunden syrefri, t.ex. genom tillskott av koldioxid?


Argument för:
· Hade grunden varit syrefri hade mögelrisken varit obefintlig
· Gnagare och andra ovälkomna kräk hade inte varit ett problem

Argument mot:
· Risk för läckage till bostaden skulle kunna utgöra en kolmonoxidrisk
· Problematiskt när man ska gå in i grunden
 
Nån risk för kolmonoxid finns det ju inte, om man tillsätter koldioxid. :) Och kväve hade nog varit bättre, det är ju betydligt närmare atmosfärens naturliga tillstånd.

Men för att svara på frågan så tror jag att kostnader och besvär för att hålla det gastätt och konstant tillföra ny kvävgas hade vida överstigit ev. fördelar. :)
 
Det finns ett bra sätt att få krypgrunden i det närmaste syrefri - Fyll igen den med grus och betong.
 
useless useless skrev:
Det finns ett bra sätt att få krypgrunden i det närmaste syrefri - Fyll igen den med grus och betong.
...på bekostnad av krypbarhet vid behov
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Det behovet upphör när betongen är på plats... :rolleyes:
 
Kommer fortfarande att ha avlopp, gnagare, elcentral och annat kul som man vill komma åt ibland
 
Har du elcentralen i krypgrunden?
 
Man kan knappast krypa i en krypgrund full av koldioxid.:D
Om man inte är självmordsbenägen.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du elcentralen i krypgrunden?
Inte huvudcentralen men en undercentral
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Kommer fortfarande att ha avlopp, gnagare, elcentral och annat kul som man vill komma åt ibland
De flesta av oss med någorlunda nya hus har nog varken krypgrund, gnagare, elcentral eller "annat kul" som vi vill komma åt där nere.
Vatten och avloppsrör verkar klara sig rätt bra under betongplattan.
Och om man får stopp i avloppet så spolar man det ju invändigt, man plockar inte isär det.
 
Hoppsan, hade visst föväxlat byggahus.se med allahärharplattapåmark.nu där ingen har problem med mögel och krypgrunder.

Hade bara tänkt vädra en uppenbart orimlig tanke men fantasin här inne är på stadsbyggnadskontorsnivå så ni kan lika gärna stänga tråden.
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
S
Det är ju inte ens praktiskt utförbart. Ska du skapa en dödlig atmosfär i krypgrunden samtidigt som du ska skydda bostaden från denna? Ska du täta hela krypgrunden eller ska du ha den otät och bara pumpa in gas kontinuerligt?

Låter billigare att gjuta platta istället i längden.
 
En tub latex bara kostar 9 spänn på byggmax ;). Glöm inte att krypa ut och täta det sista utifrån bara. ;)
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Det är ju inte ens praktiskt utförbart. Ska du skapa en dödlig atmosfär i krypgrunden samtidigt som du ska skydda bostaden från denna? Ska du täta hela krypgrunden eller ska du ha den otät och bara pumpa in gas kontinuerligt?

Låter billigare att gjuta platta istället i längden.
Bortsett från det där på slutet så börjar det likna nåt nu med ideer. I vårt genvägssamhälle ska man självklart ta fram en orimlig lösning som gör att folk slipper anstränga sig för att hålla fukthalt nere. Andra förslag på hur man kan skapa en atmosfär som mögel inte kan leva i? (Jag kan starta en systertråd till denna sen som heter "Gjuta platta på mark under befintligt 80-talshus byggt med krypgrund på lutande bergstomt?" så kan ni köra in i kaklet med allt plattgjutande.)
 
När jag hittade fukt källaren var det faktiskt en av funderingarna, men det skulle gå åt drygt 300 kubik betong och jag har bara en skottkärra att blanda betong i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.