S
Vi gjorde ett kallstall av vår gamla lada, kanske kan ge lite inspiration.

Det var väldigt låg höjd pga balkarna och två ytterväggar var väldigt dåliga.
Gammal lada under ombyggnad med synliga träbjälkar, öppet tak och delvis rivna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byte av ytterväggar.
Renovering av gammal lada med delvis riven vägg och synlig grundkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälften av ytterväggarna är påbörjade.
Renovering av gammal lada med ny grundmur, väggar under konstruktion, byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterväggarna utbytta.
Renoverad lada med nyputsade väggar och fönsteröppningar, plank och stenar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gaveln ska putsas och takavslutet ska fixas.
Renoveringsarbete med gaveln på en gammal lada där ytterväggar byts ut, med synlig isolering och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick göra ny takkonstruktion för att få bort balkarna. Här ser man även boxväggarna.
Renovering av lada med ny takstom och halvfärdig blockvägg, renoveringsmaterial och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart för gjutning, har även jordat armeringen.
Renoverad lada interiör redo för gjutning med armeringsnät och värmeslingor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde en ramp.
Förberedd gjutning med armeringsjärn och grus på en byggarbetsplats nära en byggnad med svarta dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutning.
Nyligen gjuten betonggolv i renoverad lada med putsade väggar och personer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många timmars arbete på fronterna. Egen design och tillverkning. Järnen är köpta på blocket från ett gammalt stall. Svetsa om dem lite, blästrade och sprutmålade dem. Träet är vanliga reglar 220x45 som jag fräst profil på, slipat (mycket), betsat och lackat 2-3 gånger.
Renoverat kallstall med mörkbruna boxväggar och svart galler, betonggolv och träbjälkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår sadelkammare med 145mm isolering. Dubbla osb på insidan och uppvärmd.
Del av ett renoverat stall med nybyggda vita boxväggar, synliga träbalkar och stallbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsidan, målad och "klar"
Renoverad gammal lada med nytt tak och delvis renoverade vita väggar, omgiven av kullersten och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även en brun som vi pumpar upp vatten från som står i ett isolerat pumphus. Där finns även filter och en VVB. Alla slangar i stallet har värmeslingor.
 
  • Gilla
Microkatten och 13 till
  • Laddar…
Finns nog lika många idéer som stallägare kan jag tro så här kommer mina erfarenheter baserade på stall med halvblod/Unghästar. Nu ska du ju bara ta in dem när det är dåligt väder men jag utgår från hur jag gör - tar in dem varje natt.

Minimimåtten (3x3) är alldeles för små om du har en häst på 160-170. Har två boxar som kan delas av som annars är 6,5 x 3,5 vilket gör det klart mycket mer lättmockat. De som står på mindre boxar rör till det mer. Om du ändå har plats - gör dem stora. Minskar också risken för att de rullar fast. OM du gör ett rum - minst 2,5 i takhöjd.

Har gjutet golv i vissa och makadam på några. Föredrar makadam då det dränerar bort urinen och gör bädden torrare. Har man hästar som gräver mycket så är det inte att föredra dock.

Om du gör ett rum i rummet så blir ventilationen det du måste fundera mest på - blir mycket fuktigt. Har du öppet upp till nock så är det inget problem.
Några av mina boxar har ingång direkt från stallbacken så där kan de stå med öppen överdörr. Brukar uppskattas av många. Särskilt om de är ordinerade boxvila.

Färg är ju en smaksak men vitt gör att du får måla på hela tiden om du är lite pedant. Kör själv med asfaltslack eller svart stallfärg från 130cm och nedåt. Binder både puts och trä bra. Slittåligt. Lättarbetat. I taket har jag kört Biltemas badrumsfärg.

Lycka till med bygget!
 
S DanielF skrev:
Vi gjorde ett kallstall av vår gamla lada, kanske kan ge lite inspiration.

Det var väldigt låg höjd pga balkarna och två ytterväggar var väldigt dåliga.
[bild]



Byte av ytterväggar.
[bild]

Hälften av ytterväggarna är påbörjade.
[bild]

Ytterväggarna utbytta.
[bild]

Gaveln ska putsas och takavslutet ska fixas.
[bild]

Fick göra ny takkonstruktion för att få bort balkarna. Här ser man även boxväggarna.
[bild]

Klart för gjutning, har även jordat armeringen.
[bild]

Byggde en ramp.
[bild]

Gjutning.
[bild]

Många timmars arbete på fronterna. Egen design och tillverkning. Järnen är köpta på blocket från ett gammalt stall. Svetsa om dem lite, blästrade och sprutmålade dem. Träet är vanliga reglar 220x45 som jag fräst profil på, slipat (mycket), betsat och lackat 2-3 gånger.
[bild]

Vår sadelkammare med 145mm isolering. Dubbla osb på insidan och uppvärmd.
[bild]

Utsidan, målad och "klar"
[bild]

Vi har även en brun som vi pumpar upp vatten från som står i ett isolerat pumphus. Där finns även filter och en VVB. Alla slangar i stallet har värmeslingor.

Vilket fint stall :) mycket jobb bakom det där :)
 
Tänkte om man kunde sätta in nån ventilation i sadelkammaren ut mot ladugårdsdelen bara borra ett hål typ för det rummet går ut mot stora delen av ladugården samt kan man även gå in från stalldelen dit också så man får in lite luft där. Men vad ska man ha för element fläktelement eller kan jag ha ett vanligt vattenburet om jag drar nått från pannrummet som ligger mitt emot?


john68 john68 skrev:
Finns nog lika många idéer som stallägare kan jag tro så här kommer mina erfarenheter baserade på stall med halvblod/Unghästar. Nu ska du ju bara ta in dem när det är dåligt väder men jag utgår från hur jag gör - tar in dem varje natt.

Minimimåtten (3x3) är alldeles för små om du har en häst på 160-170. Har två boxar som kan delas av som annars är 6,5 x 3,5 vilket gör det klart mycket mer lättmockat. De som står på mindre boxar rör till det mer. Om du ändå har plats - gör dem stora. Minskar också risken för att de rullar fast. OM du gör ett rum - minst 2,5 i takhöjd.

Har gjutet golv i vissa och makadam på några. Föredrar makadam då det dränerar bort urinen och gör bädden torrare. Har man hästar som gräver mycket så är det inte att föredra dock.

Om du gör ett rum i rummet så blir ventilationen det du måste fundera mest på - blir mycket fuktigt. Har du öppet upp till nock så är det inget problem.
Några av mina boxar har ingång direkt från stallbacken så där kan de stå med öppen överdörr. Brukar uppskattas av många. Särskilt om de är ordinerade boxvila.

Färg är ju en smaksak men vitt gör att du får måla på hela tiden om du är lite pedant. Kör själv med asfaltslack eller svart stallfärg från 130cm och nedåt. Binder både puts och trä bra. Slittåligt. Lättarbetat. I taket har jag kört Biltemas badrumsfärg.

Lycka till med bygget!
 
L
Bäst är att dra från pannrummet vattenburet , sätter du ett elelement så kan jag nog sätta en stor peng på att det blir något som kommer över det , BRANDRISK , har sett sadelkammare förut
Det med någon form av fläkt för att lite värme ut från kammaren , kan du glömma , det fodras stora effekter för det och att ta en fläktkonvenktor vid tvätten kan vara bra , men det måste ses över hur det montaget ska vara , går inte bra att säga något på distans
 
Man sätter ju elementet fritt från saker så inget kan komma över det.

L Liteavvarje skrev:
Bäst är att dra från pannrummet vattenburet , sätter du ett elelement så kan jag nog sätta en stor peng på att det blir något som kommer över det , BRANDRISK , har sett sadelkammare förut
Det med någon form av fläkt för att lite värme ut från kammaren , kan du glömma , det fodras stora effekter för det och att ta en fläktkonvenktor vid tvätten kan vara bra , men det måste ses över hur det montaget ska vara , går inte bra att säga något på distans
 
L
Mycket damm och annat som ställa till det
Men det är klart kan man hålla elementet fritt så varför inte
 
I min mening, skippa helst reglar och råspont. Det är bara en grej som kan ruttna. Att "slamma" en vägg är hur enkelt som helst och det blir minst lika fint.


( att slamma innebär i prncip rätt så tunt blandat bruk, dra på detta men en puts bräda och borsta med en murarkvast med vatten
 
J Jeppando skrev:
I min mening, skippa helst reglar och råspont. Det är bara en grej som kan ruttna. Att "slamma" en vägg är hur enkelt som helst och det blir minst lika fint.
Umetrakten, kan väl bli hur kallt som helst, brr...
Det skadar nog inte med lite isolering innanför betongväggarna.
 
Vi har byggt om ett gammalt garage/hönshus till stall för våra två kallblod.

Vi har inte isolerat stallet och det är öppet upp till nock. Vi har till och med tagit bort fönstren (vi stänger till med luckor om det regnar på tvären) för att få en bra ventilation. Mina hästar har aldrig visat minsta tecken på att frysa även när det varit neråt -15 grader och då har de bara täcke om det regnar och är under 5 grader. Vi har gjort en jättestor box med två ingångar in från hagen. Boxen är lätt att dela av i två delar och stänga ut mot hagen. Vi är så nöjda. Hästarna kan alltid gå ut och in som de vill själva och vi behöver inte passa in och utsläppstider. De får hö inomhus i slowfeed nät så det inte blir blött och nedtrampat i hagen. Mina hästar är dessutom så fantastiska så de är nästan "rumsrena" och går nästan alltid ut och bajsar på den grusade ytan utanför vilket är mycket mer lättmockat än inne i boxarna. De har vattenhinkar inne i boxen vilket gör att det inte fryser lika snabbt som vattnet ute på vintern. Mina hästar går in och äter och dricker och kanske sover en stund på småtimmarna, men annars vill de helst vara ute på vintern. På sommaren däremot står de gärna inne hela dagarna när det är varmt och fullt av insekter. Vi brukar stänga in dem på sommaren när det är som varmast för att hålla ute insekter och när det är riktigt busväder, annars får de välja själva.

Min erfarenhet är att kallblod aldrig fryser så länge det är torrt och dragfritt (och hästarna inte är klippta såklart). Känns dessutom som att det är en fördel i norra Sverige där det är kalla och torra vintrar vilket passar hästar bättre än här nere i södra Sverige där det bara är lera och slask. Hästar har snarare problem med värme än kyla. Jag hade inte isolerat stallet utan gjort det så enkelt för mig som möjligt.

Jag hade inte reglat upp väggarna utan bara borstat av dom för att få bort det lösa, ev fixat till om det var större hål eller sprickor, och så hade jag målat över med lämplig ljusgrå färg för att få en slät yta som är lite smutsavvisande och lättare att rengöra(men då är jag ingen pedant heller). Boxar och boxdörrar hade jag byggt av reglar i lämplig storlek och behållit trärena. Jag hade däremot byggt en isolerad låda i stallet för att kunna förvara seldon och kraftfoder och även ha en vattenkran som funkar året om. Det är ju också så skönt att ha någonstans att torka eventuellt blöta täcken, men då är det ju viktigt att det är väl ventilerat.

Gör det så enkelt och lättskött som möjligt så du kan lägga mer tid på dina hästar än att hålla på och fixa med inredning. Det ser i alla fall ut på bilderna som du har ett bra utgångsläge att få ett mysig och funktionellt stall!

Lycka till!
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
L Lill_Zandi skrev:
Hej allihopa.
Skulle behöva eran hjälp och hoppas att jag lagt detta i rätt forum nu annars ber jag om ursäkt.
Det är såhär att vi har äntligen hittat våran drömgård och jag tänkte bygga ett litet stall med två boxar åt mina hästar i en gammal byggnad som är öppet till nock så jag kan ta hem dom. Inget märkvärdigt stall utan bara funktionsdugligt till en början och sedan så får man fixa lite pö om pö med bla innertak osv. Men nu till min fråga jag orkar verkligen inte putsa och fixa väggarna då jag har hört att det är svårt så skulle nog inte fixa det nybörjare som jag är så min tanke är att jag vill sätta liggande råspont i stallet och klä innerväggarna med och måla vitt för att få det lite snyggare och hemtrevligare :)
Men hur går jag till väga för att slippa fukt i stallet. Tänkte regla och som sagt sätta råspont men ska man ha någon plast underst närmast betongen sedan isoleringen regla och råspont på det lr måste man ha nå osb skivor eller något också. En himla dum fråga men Vafan alla har varit nybörjare någon gång ;) hoppas ni kan hjälpa mig.
Hej! Det finns många krav att följa. Bifogar ett bra dokument som jag använt.
 
Det räcker egentligen att bygga stort, luftigt och stabilt. Öppet upp i nock är bara positivt. Hö/halm på loftet är en brandrisk och om jag minns rätt så ska bjälklaget vara minst 40 mm trä, eller motsvarande.

Våra mest populära boxar har direktutgång där man kan stå och hänga i dörren och titta ut. Fundera två gånger före du bygger en spolspilta inne. Det blir en en ohemul massa fukt som ska försvinna. Vi kör emellanåt avspolning ute. En bra torkplats för täcken är också guld värt. Det finns täckeshängare att köpa. Det går bra att ha det i samma lokal som hästarna. Förvisso längre torktid. Uppvärmd sadelkammare. En sådan kan ju göras hur stor eller hur liten som helst. Vi kan sitta inne och fika i en. Den andra har nästan bara plats för prylarna.

Man behöver inte göra det så fint som DanieF. Det gör mig bara avundsjuk.;-)
 
O Othahaiti skrev:
Fundera två gånger före du bygger en spolspilta inne. Det blir en en ohemul massa fukt som ska försvinna. Vi kör emellanåt avspolning ute.
Det är kanske lite olika förhållanden i Skåne och Västerbotten...
 
Microkatten
S DanielF skrev:
Vi gjorde ett kallstall av vår gamla lada, kanske kan ge lite inspiration.
Mycket inspirerande! Jag har ett liknande stall som ditt, med samma låga takbjälkar vilket gör att stallet är svårt att utnyttja till något vettigt. Det där var en intressant takregling för att höja nyttohöjden!

Hur mycket grävde du upp golvet, och vad lade du under betongen? För i tiden lade man ju gärna stora stenblock i grunden för att få en stabil grund, men det är ändå känsligt för rörelser p.g.a frost.
 
S
Microkatten Microkatten skrev:
Mycket inspirerande! Jag har ett liknande stall som ditt, med samma låga takbjälkar vilket gör att stallet är svårt att utnyttja till något vettigt. Det där var en intressant takregling för att höja nyttohöjden!

Hur mycket grävde du upp golvet, och vad lade du under betongen? För i tiden lade man ju gärna stora stenblock i grunden för att få en stabil grund, men det är ändå känsligt för rörelser p.g.a frost.
Vårt golv var kullersten med massa jord och skit över. Vi plockade upp all sten och grävde ut all lös jord, sen lade vi ut 15cm makadam sen göt vi en platta på 12-15cm tjock (osäker).

De gamla väggarna stod på större sten, dessa tog vi bort så gott det gick 50cm ner i marken, det fanns sten djupare. Sen när vi göt grunden för väggarna så dryga vi ut betongen med lite kullersten. Väggarna är murade med 290x190x590 lecablock.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.