Hej

Jag har en Nibe Fighter 310p från 2004.
Satte på cirkulstionspumpen nu på morgonen och det uppstår missljud från den elektriska shunten.

Någon som vet vad det kan bero på, har motorn fastnat?
 
  • Diagram av Nibe Fighter 310p värmepumps komponenter med fokus på elektrisk shunt och cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för slags missljud? Att reläerna på reläkortet klickar ofta är normalt när shunten står i sitt änd-läge och faktiska framledningstemperaturen är högre än den beräknande. Hur känns shunten vid omkoppling till manuellt läge? Trög eller går det bra att vrida?
 
Hej

Lite mer fakta:
Jag har 2 Nibe F310P kopplade i serie på tappvarmvattensidan och separat på 2 olika slingor för uppvärmning(radiatorer)
Båda shuntar kändes tröga i manuellt läge men nu har jag "jobbat upp dem".
Klara knäppande ljud från reläer/styrkort på den som har en krånglande shunt, mindre så på den andra.

Ljudet är ett elektrisk surrande, bästa beskrivningen jag kan komma på.
Kommer periodvis, min tolkning, varje gång pannan vill justera framledningen.

K
 
Det är alltså elektroniken som låter, inte själva shunten/motorn?
 
Hej

Nej det är två olika ljud/saker. Klickandet från relä/styrkort och missljud från shunt.

Spelade in en video med ljud.
 
Det tror jag är dreven i shuntmotorn som det är fel på när jag hör ljudet. Enligt manualen för feb-dec 2004 ser det ut som en ESBE shuntmotor och måste gå att hitta som reservdel.
 
Hej

Stort tack, håller med i din analys och kan bekräfta att det sitter en ESBE shunt på pannan.

K
 
D
K Krypstocken skrev:
Hej

Stort tack, håller med i din analys och kan bekräfta att det sitter en ESBE shunt på pannan.

K
AV nyfikenhet, hur gick det? Vår shuntmotor har börjat med ett identiskt ljud.
 
Hej

Motor och styrkort bytta. Båda var sönder, vanlig kombination enl teknikern.

Min bedömning, shunten fastnat då jag inte körde den på sommaren och jag borde ha motionerat den för hand innan jag slog på automstiken, vilket ”brände ”kortet
 
Hur mycket kostade det att byta shuntmotor? Har fått det där knäppande ljudet i min shuntmotor.
 
Några tusen... fick byta ett styrkort också. Självs motorn är enkel att byta och ganska billig.
 
R
En shunt som knäpper , det är plast i hjulen/kuggarna , går den trögt så frestar det på att vrida runt .
Brukar gå att vrida manuellt , motionera den lite , annars så är det kuggarna som fått stryk och på gränsen till överkuggning
 
  • Gilla
FVik
  • Laddar…
Helt enig, har den stått stillar det läge att sätta den i manuellt läge och vrida lite fram och tillbak.

Numera så stönger jag inte av värmesystemet på sommaren.... dyrköpt erfarenhet
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.