Vad är det för slags missljud? Att reläerna på reläkortet klickar ofta är normalt när shunten står i sitt änd-läge och faktiska framledningstemperaturen är högre än den beräknande. Hur känns shunten vid omkoppling till manuellt läge? Trög eller går det bra att vrida?
Hej
Lite mer fakta:
Jag har 2 Nibe F310P kopplade i serie på tappvarmvattensidan och separat på 2 olika slingor för uppvärmning(radiatorer)
Båda shuntar kändes tröga i manuellt läge men nu har jag "jobbat upp dem".
Klara knäppande ljud från reläer/styrkort på den som har en krånglande shunt, mindre så på den andra.
Ljudet är ett elektrisk surrande, bästa beskrivningen jag kan komma på.
Kommer periodvis, min tolkning, varje gång pannan vill justera framledningen.
K
Lite mer fakta:
Jag har 2 Nibe F310P kopplade i serie på tappvarmvattensidan och separat på 2 olika slingor för uppvärmning(radiatorer)
Båda shuntar kändes tröga i manuellt läge men nu har jag "jobbat upp dem".
Klara knäppande ljud från reläer/styrkort på den som har en krånglande shunt, mindre så på den andra.
Ljudet är ett elektrisk surrande, bästa beskrivningen jag kan komma på.
Kommer periodvis, min tolkning, varje gång pannan vill justera framledningen.
K
Enligt reservdelsfirman JSEnergi ska det även fungera med shuntmotor LINEG eftersom de har listat den för tidiga och mellanårsmodeller av 310P. https://jsenergi.com/reservdelar-ni...r-310-9kw-cu-089070/019-shuntmotor-lineg.html
Hej
Stort tack, håller med i din analys och kan bekräfta att det sitter en ESBE shunt på pannan.
K
Stort tack, håller med i din analys och kan bekräfta att det sitter en ESBE shunt på pannan.
K
Hej
Motor och styrkort bytta. Båda var sönder, vanlig kombination enl teknikern.
Min bedömning, shunten fastnat då jag inte körde den på sommaren och jag borde ha motionerat den för hand innan jag slog på automstiken, vilket ”brände ”kortet
Motor och styrkort bytta. Båda var sönder, vanlig kombination enl teknikern.
Min bedömning, shunten fastnat då jag inte körde den på sommaren och jag borde ha motionerat den för hand innan jag slog på automstiken, vilket ”brände ”kortet
Några tusen... fick byta ett styrkort också. Självs motorn är enkel att byta och ganska billig.
En shunt som knäpper , det är plast i hjulen/kuggarna , går den trögt så frestar det på att vrida runt .
Brukar gå att vrida manuellt , motionera den lite , annars så är det kuggarna som fått stryk och på gränsen till överkuggning
Brukar gå att vrida manuellt , motionera den lite , annars så är det kuggarna som fått stryk och på gränsen till överkuggning
Helt enig, har den stått stillar det läge att sätta den i manuellt läge och vrida lite fram och tillbak.
Numera så stönger jag inte av värmesystemet på sommaren.... dyrköpt erfarenhet
Numera så stönger jag inte av värmesystemet på sommaren.... dyrköpt erfarenhet