oceanis skrev:
Fråga "Anna_H" hon har nog en lösning......;)
Ja, lösningen är som flera andra skriver att inte försätta sig i den här situationen. Någon skrev "hon kanske inte ens har barn som kan hjälpa henne", men det står det ju i artikeln att hon har. Hon visste att hon skulle få låg pension. Ändå har hon så höga lån? Och har låtit taket läcka i flera år?
 
  • Gilla
pelpet och 3 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
...Det verkar som om det finns många något yngre på BH som inte inser problematiken utan tycker att det uppenbart är enkelt för en gammal tant att klättra på taket och lägga papp och också klara sig på 7000 i pension.
Nåja, totalt 10.400 efter skatt enligt AB-artikeln:
Efter 50 års yrkesarbete får Marianne ut 10 400 kronor i månaden efter skatt, inklusive bostadstillägg.
 
Att orka läsa artiklar innan man kommenterar är överkurs sa Bull, precis, man kan ju anstränga ögonen sa Bill...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K
Jag tror att det finns många "äldre" som inte inser hur dålig pension de kommer att få. Samtidigt blir jag förvånad över hur bredvilligt bankerna lånar ut pengar till "höginkomsttagare" på väg i pension.

Hursomhelst så är det lätt att vara efterklok och tråden var egentligen inte till för att gnälla över pensionsystemet. Utan att diskutera varför gamlingar (och banken) har en slapp inställning till läckande tak? Det är ju något som inte täcks av försäkringar och som kan ruinera hela huset (bankens pant)...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snailman
Kallebo skrev:
Jag tror att det finns många "äldre" som inte inser hur dålig pension de kommer att få. Samtidigt blir jag förvånad över hur bredvilligt bankerna lånar ut pengar till "höginkomsttagare" på väg i pension.

Hursomhelst så är det lätt att vara efterklok och tråden var egentligen inte till för att gnälla över pensionsystemet. Utan att diskutera varför gamlingar (och banken) har en slapp inställning till läckande tak? Det är ju något som inte täcks av försäkringar och som kan ruinera hela huset (bankens pant)...
Vi kanske skulle ha ett system som i usa, att husägaren när som helst kan lämna huset till banken och därmed vara skuldfri, skulle nog få bankerna att fundera lite före lättvindiga krediter.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Snailman skrev:
Vi kanske skulle ha ett system som i usa, att husägaren när som helst kan lämna huset till banken och därmed vara skuldfri, skulle nog få bankerna att fundera lite före lättvindiga krediter.
Det fungerade inte heller så bra, när bankerna lånade ut pengar till folk som inte hade råd att betala räntan på dessa huslån. Plötsligt stod bankerna med en massa värdelösa hus.

http://www.svd.se/lanekraschen-larde-inte-bankerna-nagot
"Lokala småbanker ger då lån (subprimelån) till folk som egentligen inte har råd med villa, simbassäng och tvåbilsgarage. Lånen är konstruerade så att de är räntefria de första åren, sedan stiger räntan brant. Tanken är att när räntorna ska betalas kan nya inteckningar tas i fastigheten. Man utgår nämligen från att huspriserna kommer att stiga i det oändliga. Direkt efter att lånet beviljats säljer dock banken inteckningen vidare till en större bank, som i sin tur säljer den till någon Wall Street-bank i New York, som Goldman Sachs. De första bankerna i kedjan tjänar en bra slant och avhänder sig dessutom ansvaret för att räntorna på lånet kan betalas. Goldman Sachs och de andra storbankerna på Wall Street har nu köpt på sig hundratusentals dåliga inteckningar från hela USA."
 
Oavsett politiska vinklingar gentemot samhället och banker är en sak alldeles klar:

Ett hus kostar kontinuerligt mycket pengar att hålla i skick. Det är inte "billigt" att bo kvar som en del äldre har som argument ibland.

Och det kommer också att bli en överraskning för en del yngre husägare som köpt på sig övervärderade äldre hus där det snart behövs, stambyten, elbyten, omdränering och takbyte.
"OJ räckte det inte med att byta tapeter"
 
  • Gilla
Grusimaskineriet och 2 till
  • Laddar…
Snailman
thomas33 skrev:
Det fungerade inte heller så bra, när bankerna lånade ut pengar till folk som inte hade råd att betala räntan på dessa huslån. Plötsligt stod bankerna med en massa värdelösa hus.

[länk]
"Lokala småbanker ger då lån (subprimelån) till folk som egentligen inte har råd med villa, simbassäng och tvåbilsgarage. Lånen är konstruerade så att de är räntefria de första åren, sedan stiger räntan brant. Tanken är att när räntorna ska betalas kan nya inteckningar tas i fastigheten. Man utgår nämligen från att huspriserna kommer att stiga i det oändliga. Direkt efter att lånet beviljats säljer dock banken inteckningen vidare till en större bank, som i sin tur säljer den till någon Wall Street-bank i New York, som Goldman Sachs. De första bankerna i kedjan tjänar en bra slant och avhänder sig dessutom ansvaret för att räntorna på lånet kan betalas. Goldman Sachs och de andra storbankerna på Wall Street har nu köpt på sig hundratusentals dåliga inteckningar från hela USA."
Nej, inte för bankerna, det är korrekt, men bankerna borde ha vetat bättre, då hade de klarat sig utan en massa hjäppengar.

Till er som pratar om bostadsrätter, folk har råkat illa ut i sådana också, så folk fick lämna lägenheten till föreningen, och en del föreningar konkade.

Det är alltid lätt att vara efterklok.
 
Vi skall inte ösa skit över folk som vi inte vet hur de har det!

I Västervik utanför Vasa bor en sjukpensionerad kvinna i eget hus där hon saknade både el och värme i ett och ett halvt år. Socialen sade att eftersom hon ägde ett hus var hon för rik för att få hjälp med elräkningarna. I dagens Finland är ett hus med litet renoveringsbehov tämmeligen svårsålt och det är ju klart att hon inte ville skänka bort huset för att få bli egendomslös och få bidrag.
Hon skulle fortfarande sakna både el och värme om det inte hade blivit penninginsamling till hennes elräkning i fjol höstas. En lokal företagare i byggbranschen installerade gratis en vedkamin som en annan företagare hade donerat.

Fast till en del får vi nog lägga skulden på personen själv. Nutidsmänniskor är väldigt bra på att intala sig själva att saker inte kan repareras och myndigheterna är bra på att hitta på förbud mot lågbudgetreparationer.
Nog är det ju bättre att en fattig spikar tak av begagnad korrugerad plåt på halva huset än att det regnar in.
Då pengarna är slut får inga fasadbestämmelser och byggnadstillståndsbestämmelser stå i vägen för nödiga reparationer. Då måste man våga stå på sig mot myndigheterna..... men somliga vågar inte.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nåja, totalt 10.400 efter skatt enligt AB-artikeln:
Pensionen var väl inte 10400 för det fanns en bostadsbidragsdel i de 10400 kr som anges i artikeln. Mina 7000 baserar sig på ett antagande om en normal folkpension eller sk garantipension för den som har haft låg inkomst och som då är ca 7000 kronor (7800 för ogift) och eftersom inte artikeln anger hur stort hyresbidraget är så utgick jag ifrån garantipensionen.
 
Jonatan79 skrev:
Att orka läsa artiklar innan man kommenterar är överkurs sa Bull, precis, man kan ju anstränga ögonen sa Bill...
Och???? vem läser inte artiklarna?? Kanske du själv ska läsa dom först. Du hade kanske inte insikten i att en pension faktiskt inte är större än ca 7000 kronor för en hel del pensionärer i Sverige.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
[...]Hon har lån på 400kkr och om vi antar att hon snålar på på värme/el så är ju månadskostnaden väldigt liten. Hon skulle med högsta sannolikhet ha ännu högre månadskostnad för en hyreslägenhet än vad det kostar att bo i huset. Så att hon har råd beror enbart på att det blir billigare än en lägenhet men tyvärr läcker huset.
Hennes faktiska månadskostnad är högre än hon har betalat. Räknar man in reparationer så blir det billigare med lägenhet än huset. Simpel matematik som damen tyvärr inte har gjort.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
...Du hade kanske inte insikten i att en pension faktiskt inte är större än ca 7000 kronor för en hel del pensionärer i Sverige.
Nej, du har så rätt. Det är många som inte vet att garantipensionen ligger på dom nivåerna för en del. Kan bero på att personen kanske drivit eget lågavlönat arbete, valt att jobba deltid eller andra faktorer som inte "puttat in" pensionsgrundande underlag. Många väljer då att säga: "hen får skylla sig själv".

En helt annan sak är att många inte är lämpliga husägare ö h t, och det kan likaväl gälla yngre också för den delen.

För äldre gäller det att komma bort från huset innan situationen blir prekär av en helt annan orsak. De flesta kommuner har stor brist på serviceboenden. Det finns också skräpvetenskapliga studier som påstår sig visa att äldre "mår bäst hemma" med hemtjänst.
Med det som grund kan gamla Agda bli fast i sitt förfallande hus vare sig hon vill eller inte.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tror sk fattigpensionärer är överdrivet.
Jag har envarit bekant vars svärmor med ursprung från findland endast arbetat 10år av sitt vuxna liv.
Är idag.pensionär men går ingen nöd på eftersom man har en garantipension och sen betalar bidragen hyra osv.
Tom råd att åka utomlands då och då, det har jag lite svårt att förstå hur för hon verkar vara en spenderare.
Hon gnäller visst aldrig däremot.hör.man gnäll från pensionärer som lever i egna hus men kanske inte har råd med utlandsresor 2ggr om året kallar sig själva fattigpensionärer.
 
MultiMan
TheGame skrev:
Jag tror sk fattigpensionärer är överdrivet.
Jag har envarit bekant vars svärmor med ursprung från findland endast arbetat 10år av sitt vuxna liv.
Är idag.pensionär men går ingen nöd på eftersom man har en garantipension och sen betalar bidragen hyra osv.
Tom råd att åka utomlands då och då, det har jag lite svårt att förstå hur för hon verkar vara en spenderare.
Hon gnäller visst aldrig däremot.hör.man gnäll från pensionärer som lever i egna hus men kanske inte har råd med utlandsresor 2ggr om året kallar sig själva fattigpensionärer.
Har du fler exempel eller generaliserar och gissar du bara?

Jag har 8200kr i pension och har aldrig råd med något öht. Jag har inte ens kunnat tänka tanken att åka utomlands på 25 år (utom en gång då någon annan betalade). Jag måste handla all mat, om möjligt, på 50% annars räcker inte pengarna till löpande räkningar. Jag har inte råd med TV eftersom TV-avgiften inte ryms inom budget även om någon skulle ge mig en TV. Jag har en gammal bil men har inte råd med bensin mer än max två tankar per år, dvs ungefär 150-200mil och det räcker inte långt (och när man blir sjuk och inte kan köra alls så är det ingen hjälp alls).

För en månad sedan drabbas jag av lårbensfraktur. Eftersom så kallad "fri" sjukvård inte är fri längre så har jag tvingats ta på mig utgifter för röntgen, MRI, läkarbesök, hjälpmedel, mediciner mm och varje gång betala 200kr extra för sjukresor för att kunna ta mig till läkare. Eftersom pengarna inte finns så har har gång på gång tvingats skjuta upp dessa räkningar för att inte hamna hos fogden. Just mitt landsting har, tack och lov, 3 månaders uppskov om man behöver, så förhoppningsvis hinner jag betala av innan mars, annars kommer mitt lårben att skicka mig till kronofogden. Högkostnadsskydd finns men är separata 1600 (sjukresor) + 1600 (läkarebsök) + 1600 (medicin). 4800kr är en oerhörd summa för en fattigpensionär på ett år.

Tycker du jag bara är gnällig och egentligen lever ett lyxliv så är du välkommen med frågor.
 
  • Gilla
FG och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.