Vi skall renovera källaren, vi behöver det som syns på bilden. De grova väggarna är bärande och befintliga, kommer inte att göra nått med dom.
Har ni några tips eller idéer om hur man kan förbättra den?

Ritning av en källarvåning med markerade rum som badrum, hobbyrum, gästrum och andra utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Det ser ganska trångt ut i passagen mellan hall/trapp och sneda väggen till badrummet. Bättre då att ta lite utrymme från badrummet och få en ordentlig passage, badrummet är junstort nog ändå. Tänker att det evt kan bli problem om ni vill få in större saker (som badkaret...) saker i den delen av huset...

Vad har ni i pannrummet, och vad är det för panna? Spontant skulle jag nog vilja ha det nöra en ut/ingång, så att man inte behöver gå genom hela källaren om man ska in med smutsiga saker i pannrummet...
 
KristinaRT skrev:
Det ser ganska trångt ut i passagen mellan hall/trapp och sneda väggen till badrummet. Bättre då att ta lite utrymme från badrummet och få en ordentlig passage, badrummet är junstort nog ändå. Tänker att det evt kan bli problem om ni vill få in större saker (som badkaret...) saker i den delen av huset...

Vad har ni i pannrummet, och vad är det för panna? Spontant skulle jag nog vilja ha det nöra en ut/ingång, så att man inte behöver gå genom hela källaren om man ska in med smutsiga saker i pannrummet...
Bra tanke, om passagen! Idag står det ackumulatortankar en kombipanna och bergvärmepump i pannrummet, även inkommande vatten elcentral mm. Ackumulatortankar och kombipannan ska ut så blir ett rätt rent rum sen, men vi tänker oss nog förvaring av prylar och säsongskläder där. Har ett dubbelgarage i anslutning till den utvändiga trappan så där har vi en del plats till annan sorts förvaring.
 
Planritning av ett hus med benämnda rum såsom hobbyrum, gästrum, och badrum samt markerade platser för trappor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär kanske är en bättre variant.
 
Om dörren till pannrum/förvaring placeras intill hjärtväggen (mot husets mitt) blir lekrummet mer möbleringsbart, eftersom ni slipper ett diagonalt gångstråk.
 
  • Gilla
Ingemar Andersson
  • Laddar…
Är en befintlig tegelvägg, glömde jag skriva. Tror det blir för mycket jobb, men tack för tipset!!
 
Jag hade flyttat dörren till badrummet nedåt, så man slipper gå rakt in i handfatet när man ska in.
Placera dörren vid handfatet och antigen handfatet där handdukstorken hänger eller uppe mot tvättstugan.
 
En fundering är att dela av muggen i ett separat rum, ev med ingång både från lekrum och badrum. Inte så kul att behöva dela rum när nån blir nödig av att legat i blöt för länge och den andra vill vara kvar i badet.
 
toolman77 skrev:
En fundering är att dela av muggen i ett separat rum, ev med ingång både från lekrum och badrum. Inte så kul att behöva dela rum när nån blir nödig av att legat i blöt för länge och den andra vill vara kvar i badet.
Min bättre hälft har varit inne på det oxå, jag e lite skeptisk. Man är väll så van att det ska vara på samma ställe.
 
Planritning av ett hem med etiketterade rum som badrum, hobbyrum och gästrum, ifrågasättande placeringen av dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så kanske? tror det blir för mycket dörrar om vi skulle ha en direkt till toan också. eller vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.