Då har jag kopplat in grejerna och det fungerar fint.

Det var fel plintnummer på den första skissen så jag lägger in en uppdaterad nedan. Som ni ser använder jag nu bara 3 av de 2x2 utgångarna för styrning av funktioner. det beror på att jag använder den sista utgången för att detektera larm från F750.

Jag valde att placera mina switchar under luckan för elpatronkortet, ovanför tryckmätaren. Se bilder.

Efter inkopplingen gick jag in i menyerna på F750 och definierade vad som ska hända för AUX1, AUX2 respektive AUX3.

AUX1 Reläswitch 1-1 Tillfällig Lyx
AUX2 Reläswitch 1-2 Extern Justering. (Valde i en annan meny att sänka temperaturkurvan 4 grader)
AUX3 Reläswitch 2-1 Forcering av fläkt (Jag valde fäkthastighet nr 3 (NO) till att börja med)

LARM Reläswitch 2-2 (Reläutgången ej inkopplad.)
 
  • version2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140711_105839.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140711_110219.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140711_114410.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
hek och 1 till
  • Laddar…
Här kan ni se var jag plockade ut 230 VAC

Plint 1-2 bredvid säkringen. (Bakom luckan för elpatronkortet som sitter under ingångskortet).
 
  • 20140711_114100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rikigt bra jobbat och tack för bilderna. Har ett gäng automatiseringar (och en hel del annat) på todo-listan men hoppas att snart få tid att öppna Fightern och fixa detta. Planerar även att byta ut golvvärmeregleringen mot Z-wave för att få full koll på slingorna.

Tänkte du koppla summalarmet till en Fibaro universalsensor?
 
Freddan101 skrev:
Rikigt bra jobbat och tack för bilderna. Har ett gäng automatiseringar (och en hel del annat) på todo-listan men hoppas att snart få tid att öppna Fightern och fixa detta. Planerar även att byta ut golvvärmeregleringen mot Z-wave för att få full koll på slingorna.

Tänkte du koppla summalarmet till en Fibaro universalsensor?
Summalarmet är inkopplat på S2 på switch nr 2.

I en PLEG device kan jag lägga en trigger på den utgången och få önskad "action". Exempelvis ett SMS. :D
 
Smart. Så när larm triggas av pumpen tolkar Vera det som att någon hade "slagit på" enheten?
 
Freddan101 skrev:
Smart. Så när larm triggas av pumpen tolkar Vera det som att någon hade "slagit på" enheten?
Ja just det. Jag använder ju inte ens 2:a reläutgången på switch nr 2 utan bara möjligheten att detektera när den är på (larm) eller av. Dessa Fibaroswitchar blir ju oerhört användbara på detta sätt.

På liknande sätt använde jag fibaroswitcharna som jag kopplat in utebelysningen på. En reläkontakt går ut för att sköta själva belysningen. Den överblivna utgången kopplar jag in på en återfjädrande strömbrytare för att tala om för systemet att jag exempelvis gått och lagt mig/Vaknat och gått upp. :)
 
Hej,

Har planerat att göra en liknade installation på min nibe 1245 .

Du har alltså kopplat in fibaron på 230v oc hatar 12v ingångarna, så jag antar att fibaropucken är potentialfri?
Nu säljs ju inte fibaropuckarna längre, så frågan är om quinoa puckar fungerar på samma sätt?

Jag funderar annars på att köra Heks arduinolösning , då kan jag driva allt på 12v men är lite osäker på om reläerna klarar att drivas av den spänningsregulatorn jag funderar på...
 
  • Gilla
kristoffer1
  • Laddar…
Nybygget18 skrev:
Hej,

Har planerat att göra en liknade installation på min nibe 1245 .

Du har alltså kopplat in fibaron på 230v oc hatar 12v ingångarna, så jag antar att fibaropucken är potentialfri?
Nu säljs ju inte fibaropuckarna längre, så frågan är om quinoa puckar fungerar på samma sätt?

Jag funderar annars på att köra Heks arduinolösning , då kan jag driva allt på 12v men är lite osäker på om reläerna klarar att drivas av den spänningsregulatorn jag funderar på...
Ja, reläerna är potentialfria. Kan ej svara på hur Qubinos puckar fungerar. Annars kan man ju anta att det snart kommer ut en ny uppdaterad version av Fibaros puckar. :D
 
Det må vara en gammal tråd men tack för en bra beskrivning. Jag satte just in en liknande lösning i vår Nibe F1255 bergvärmepump med denna tråd som utgångspunkt. Dock endast med en Fibaro 2x1.5 kW-puck (en kanal för ökad varmvattenproduktion och en för sänkt golvvärmetemp) men vill man ha fler puckar så finns det plats. Om någon går i samma tankar så bifogar jag lite bilder här.

20160227_192255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1: Hela dragningen

20160227_192247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2: Anslutning till AUX1 (9-10) och AUX2 (11-12). Alla jämnt numrerade anslutningar är sammanlänkade så i andra änden går bägge dessa in i "IN" på pucken och 9 resp 11 går till Q1 och Q2

20160227_192238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 3: Placering av pucken med dubbelhäftande tejp. Driftspänning till pucken tas från ledig plint bredvid säkringen.
 
  • Gilla
johangeorg och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat!
 
Snyggt!

Nu blir jag sugen på att fixa min F750. Puckarna ligger och väntar. 😊
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Freddan101, du får gärna visa din inkoppling i detalj. Jag vill kunna styra fläkthastigheten på min F750 via Z-wave. Och gärna en beskrivning för en novis som jag är. Jag fattade till exempel inget av er konversation om potentialfri utgång etc.
 
RilleRock
Ursäkta trådkap men har man inte Z-wave kan man ju lösa det med en sån här med 2 separata potfria utgångar.
WBT-912.png


Jag själv styr min Nibe F370 via SPC med tråd.

Styra F370.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Mycket intressant tråd! Är det någon som har gjort liknande fast med HomeKit teknik?
 
RilleRock skrev:
Ursäkta trådkap men har man inte Z-wave kan man ju lösa det med en sån här med 2 separata potfria utgångar.
Är inte riktigt med på hur man skulle koppla en WPT-912 för att styra den med tex tellstick eller fjärrkontroll. Kanske skulle WMR-3000 http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-paav/wmr-3000-inbyggnadsmottagare-kron kunna vara ett alternativ?

Är det någon som har tips på Z-wave Plus alternativ med 2 potentialfria kontakter? Fibaros alternativ FGS-223 är inte potentialfri om jag fattat det rätt. Fibaro FGS-222 borde ju funka, men den är inte z-wave plus specad.

Skulle det funka med Qubinos Flush 2 Relay?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.