Medlemmen Persson000 råkade ställa frågan i en kommentar i min blogg, ställer den här åt honom/henne:

Hej

Vi ska plantera en tujahäck på vår nya tomt, problemet är att det är gammal åkermark och väldigt lerigt 30 cm ner.
Det är nog inte möjligt att lägga ner en dränering pga fel fall.
Finns det något tips hur man ska göra utan att dränka tujan?
 
Thuja kanske inte är den optimala växten på den platsen ...?
 
Nja. I o f s är tujan egentligen en sumpväxt, dvs vill ha mycket fukt, men den vill även ha väldränerat. Om ni prompt vill ha tuja får ni göra en dränering, typ någon typ av stenkista eller dike som leder bort vatten, eller upphöjd plantering som garanterar att rötterna får syre. Jordförbättra lerjorden med barkmull eller kompost.
 
Ok tack så mycket. Kanske gräva ner 80 cm och byta ut mot bra jord?
 
Det är onödigt att hålla på frakta bort prima jord. Är det ett blött läge kvarstår problemet, eftersom kapillärkraften i jorden gör att fukten vandrar.
Måste ni ha just tuja? Läs gärna artikeln om tuja här på Byggahus. Marlen kan länka?!
 
  • Gilla
Robin_plåt
  • Laddar…
Det är så att grannen snett bakom oss har det och den ser väll sådär ut, kanske ser bättre ut på sommaren?
Men huset bakom oss ska också ha tuja säger han och jag vet inte om jag orkar ha dubbel häck på baksidan, så det lättaste hade varit om vi kunde plantera tuja vi med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.