Hej,
Jag skall börja från början med historien kring vårt nya badrum.
Det var tänkt som en enkel renovering (med lite extra jobb som alltid), med endast en brunn som skall flyttas 1m för att kunna få en duschhörna, och sedan på med nya mattor och väggbeklädnad, samt lite spottar och enklare saker. Vi rev bort den gamla mattan, när jag sedan tog upp ett hål i golvet för att kunna dra avloppet så upptäckte jag detta som ligger med cc60:

20160216_102816_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så efter lite undersökningar och svordomar hur detta kan hålla uppe hela mitt golv i badrummet (och hela våningen) så började jag planera för att regla upp ett helt nytt golv och slita ut detta. Men när jag fortsatte riva väck golvspånet så såg jag att dessa plåtskenorna fortsätter långt in till mitten av huset.
där en betongvägg går, (med en träbalk ovanpå). Så det betyder att jag även hade behövt riva golvet i hallen för att kunna komma åt och fästa upp de nya golvreglarna.KUL! :surprised:

20160216_113351_resized (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu går jag i valet och kvalet om jag skall strunta i att regla upp ett helt nytt golv och bara dra avloppet ner i källaren istället, samt behålla denna underbara konstruktion, och då även smälla på nytt spångolv i badrummet för att lappa det jag sågat upp. Får man göra så? :rolleyes:

Problemet som jag ser det är hur jag isåfall får fast golvbrunnen på ett regelrätt sätt när jag inte kan fästa det i något, fästa brunnen i plåten kanske? :thumbdown:

Mvh Johan
 
Redigerat:
Det ser onekligen ut som något speciellt men vad är det rakt under dessa plåtreglar eller vad det nu är, står dom på golvet i våningen under. Går det inte att fästa reglar i plåten för att bygga en ram till brunnen och hur går vatten och avlopp. Vad är det för hus, hemmapyssel eller kataloghus.
 
Det ser onekligen väldigt udda ut. OM plåten hade suttit i någon klen regel i över och underkant, så hade jag inte blivit så förvånad. Men de här ser ju inte ut att vara förankrade i sidled överhuvudtaget.
 
Rakt under dessa plåtreglar är källartaket. (spån även det). Infäst likadant som golvet på bilderna.
Ja man kan kanske fästa reglar i plåten, det var en bra idé.
Vatten och avlopp kan jag lösa, dessa plåtreglar går i rätt riktning så vatten upp i badrummet kan jag få.
Avloppet tänker jag bara gå rakt ner med i källaren intill källarväggen då det är ett badrum under detta badrum där jag kan gå ner i källargolvet och bila till en brunn där. (källarbadrummet skall också renoveras efter detta.)
Det är ett kataloghus, märke minns jag inte just nu, byggt -80.

Mvh Johan
 
Lyft undan isoleringen lite och ta en bild, plåten kan ju omöjligt vara en bärande konstruktion på egen hand. Måste ju vila på något som du kan fästa nya reglar i.

Edit: Såg inte OPs nya inlägg. Kanske är en sandwichkonstruktion hela golvet, där spånskivorna blir viktiga för hållbarheten?
 
Redigerat:
bild på den gamla rörgenomföringen med vatten upp till badrummet, bara spån till tak i källaren -> plåtregel -> spångolv i badrummet uppe.

20160216_132245_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja det känns som om spånskivorna gör hela jobbet här. Men vad tror ni om att smälla upp ett nytt laget med 22mm golvspån ovanpå allt detta?
 
Men hur sitter plåten fast i skivorna?

Det ser ju ut som en sandwichkonstruktion, i så fall borde det vara väldigt viktigt att skivorna sitter ihop med plåten.
 
Skivorna sitter som du säger bara ditslagna i plåten.

Har som sagt bara tagit upp små hål, så att lägga ny golvskiva ovanpå torde ju hålla ihop allt bra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.