Byggahus.se

Ny sorts silverfisk påträffas över hela landet

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 403 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. KnockOnWood
    Brf i markplan · Halland · 27 394 inlägg

KnockOnWood

Brf i markplan
    Väldigt skönt att ha egen avloppsinstallation och slippa allt som kryper och simmar omkring i de kommunala anläggningarna.

I förra huset i Göteborg hade vi silverfiskar till och med i el- och teledosor :p

3. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 533 inlägg

MagHam

Husägare
  4. K
    Självbyggare · Skåne · 2 262 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Vad beror det på att de trivs bättre i nybyggen? Är det golvvärmen som gör att äggen kläcks snabbare eller är det något med papperet på dagens gipsskivor?

Har inget emot silverfiskar, men man undrar ju?.. Ingen som vet?

5. J
    Medlem · Gotland · 1 181 inlägg

johd01

Medlem
    Silverfiskarna (och alla andra kräk) är det värsta jag vet. Jag bodde tidigare på Södermalm och hade gott om det.
    Jag behandlade med enorma mängder giftigt pulver längs lister och framförallt badrummet. Sen höll det sig borta. Men det tog lång tid.

6. Martin_B
    Bannad · 3 375 inlägg
    "– Det är ett bra klimat och det finns mycket för silverfiskarna att äta, som exempelvis kartongbitar och isoleringsrester, säger Thomas Persson, biolog på Anticimex, till Sveriges Radio."

Isoleringsrester?

Äter de glasfiber och stenull? Eller har man börjat isolera mer frekvent med cellulosaisolering?

7. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 533 inlägg

MagHam

Husägare
    Reagerade också över "isoleringsrester".

I o f sig så finns det ju alternativ till glasfiber av olika slag som kanske silverfiskar kan tänkas äta. Men det lät lite som en hemmasnickrad svävande förklaring.

8. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 650 inlägg

thomas33

Renoverare
    Eftersom dessa förekommer mest i nybyggda hus, funderar jag om det kanske följer med byggmaterialet?

• Laddar…
  9. B
    Medlem · Stockholms län · 18 701 inlägg

BirgitS

Medlem
    På Anticimex sida står det inte isoleringsrester utan
    https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/silverfiskar/
    så gipsskivorna som Kallebo skriver om kanske är en förklaring.

Eftersom de tydligen kan krypa på utsidan av rörledningar gissar jag att de har rätt lätt att sprida sig mellan lägenheter så har de väl hittat en lägenhet med gott om mat är väl hela huset utsatt sen.

10. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 003 inlägg

Peter2400

Medlem
    Vet inte hur vanligt det är, men mina svärföräldrars relativt nybyggda lägenhet har ett installations golv.
    Måste vara ett underbart ställe för skadedjur att bygga bo på, vad jag vet så finns det ingen inspektionslucka till utrymmet, så att bekämpa skadedjur där kan inte vara så lätt.
    I nybyggda villor har man inga liknande utrymmen vad jag vet.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_7548.JPG

11. G
    Anonym

gäst

Anonym

Tänkte samma sak. Kanske i isoleringen, finns det någon ny tillverkare som förser oss med dessa monster. Fy vad äckligt.

12. I
    Medlem · 331 inlägg

ichigo

Medlem
    Verkar som några missförstått "fisk" i silverfisk, de är inte fiskar och de simmar inte. De finns inte i avloppet. Den gamla sorten däremot i badrum pga fukt.

Men vi har dock mer av den nya sorten så att säga, båda i förra lgh och nuvarande. Lite större, och trivs i torra och varma rum med. Däremot inga nya lgh, 50-tal nu och 60-tal förra. Men det spelar ingen roll vilken ålder bostaden har. Har man kryp så har man.

Misstänker att de flesta flyttar med så att säga. Någon slinker med i flyttlådorna, själva lådan är ju mumma så att säga, mycket cellulosa! När det gäller nya bostäder alltså. Man kanske ska passa på att packa (noggrannt, gå genom saker) och flytta genast inom samma dag, inte låta lådorna stå, för då mummar fiskarna sig in i lådorna. Men inte alla hinner med det. Och det hindrar ju inte heller ägg och pyttesmå bäbisfiskar att flytta med ändå.

Vi är chill med dem. Det finns värre saker så att säga. Vägglöss, kackerlackor mfl. Vill inte ha! Så länge "fiskarna" håller sig till max 1 per "sightning" så att säga. Ser man 5 på en gång, då bläh. Förresten bor man i hyreslägenhet ska man anmäla. Vi borde göra det egentligen. Man har anmälningsplikt.

Gjorde det förr innan stambytet då kunde jag se en fem st på en gång i badrummet fick dumma lådor som skall "locka" dem men fungerade inte alls, inte för fem öre. Inte ens om jag ställde en mitt i "smeten". Stod också "myror" på lådorna. Lite fel kanske. haha! Så kan det gå med det också!

• Laddar…
  13. H
    Medlem · 65 inlägg

husisen

Medlem
    Vad för "gift" hade du?:D
    Vi bor i hus med krypgrund. Kommer upp silverfiskar titt som tätt i hall, sovrum och badrum. Sett enstaka i köket. Har FOBI för dessa. Värre på sensommaren då det är fuktigt ute. Då det blivit kallare ute har jag inte sett några på väldigt länge. Någon som har något bra "husmorstips" mot dessa kräk? Vi hade även en som kröp i sängen i somras. Det var VIDRIGT! Beställde klisterfällor från anticimex. Inte en enda har vi fångat. Värdelösa.

14. J
    Medlem · Gotland · 1 181 inlägg

johd01

Medlem
    Kommer ej ihåg tyvärr men det var ett vitt pulver som var specifikt för silverfisk (och något annat). Fanns flera olika sorter. Jag hade möjlighet att få in pulvret under "golvet" genom en lös list, blåste in skiten med luft på burk så det åkte in ordentligt.

Testade massa olika grejer innan men det var inget att ha. Starka kemikalier är alltid lösning!

:)

15. Martin_B
    Bannad · 3 375 inlägg
    Undrar också vad för gift. Hade nämligen för mig att det inte fanns något speciellt mot just silverfiskar ute i handeln, utan det var Anticimex som hade det bekämpningsmedel som kunde få bort silverfiskar.
    Hade gärna skaffat något man kan få tag i privat liksom.

Har läst någonstans att de inte gillar ättika, men det håller de nog enbart borta, de dör ju inte av det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.