Jag upplevde det inte SÅ svårt att få dit, men visst instruktionen med alla delar kunde vara mycket bättre. Jag spände fjädrarna själv faktiskt och montören som hade vägarna förbi sade att han inte hade gjort det bättre själv, och att han knappt känt en så välbalanserad port :) använde minsta rörtången och pinnarna som följde med och det gick över förväntan...

Jag kan dra min port upp och ned med handkraft utan problem, har inte monterat motorn (axelmonterad) men jag tvivlar på att det är några problem med den. Jag tror du har något monteringsfel någonstans? Har du smort alla hjul och sånt?
 
camaro1969 skrev:
är det bara själva installationen som var "dålig" eller är porten dålig när den väl är installerad?
Porten är bra men instruktionen är otydlig på vissa delar. Andra delar är extremt tydliga. Jag som aldrig har monterat en port förut fixade det men det tog rätt många timmar innan vi hade förstått oss på alla moment.
 
lovestad skrev:
Porten är väldigt svår att justera, svårt att få den tät, att justera fjädrarna är ett helvete vet inte hur många ggr som jag har börjat om från början med fjädrarna - mycket dålig förklaring - det är 2 fjädrar som ligger ovanför porten. Har en Liftmaster som stängare (medföljde) det låter som om den håller på att jobba ihjäl sig och ändå har jag släppt fjädrarna. Ibland så fungerar porten att stänga och ibland så får den frispel och tror att den når ett hinder när den nästan är stängd och går tillbaka. Det var mycket lättare att montera en Hörmann-port med fjädrarna på sidan
Att justera fjädrarna var ju enklast av allt. Man skruvar vänster fjädern ett varv och låser den. Sen skruvar man höger fjäder ett varv och låser den. Sen börjar man om från början och skruvar vänster fjäder ett varv till och låser den. Sen höger fjäder ett varv till och låser den. Så fortsätter man tills porten går lätt att lyft med handkraft. Lyft upp porten en meter och släpp den. Om den åker neråt så skruva lite till på fjädrarna. Om den åker uppåt så släpp lite på fjädrarna. Den är perfekt när det inte rör sig alls. I mitt fall så fick jag skruva fjädrarna ca 10 varv. Lyfter min port med två fingrar.
 
Nu har jag aldrig satt nån Krokom, men jucka ett varv i taget verkar bökigt.
På alla portar jag satt, garage som industri så står det på typskylten hur många varv fjädrarna ska spännas.
Sen kan man behöva justera lite.
Står det tex 10 varv drar man den ena fjädern 10, sen kan man dra den andra 9 varv och känna på den, och sen öka tills den är i balans. Går den inte att få i balans är det fel fjädrar för portens vikt.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Nu har jag aldrig satt nån Krokom, men jucka ett varv i taget verkar bökigt.
På alla portar jag satt, garage som industri så står det på typskylten hur många varv fjädrarna ska spännas.
Sen kan man behöva justera lite.
Står det tex 10 varv drar man den ena fjädern 10, sen kan man dra den andra 9 varv och känna på den, och sen öka tills den är i balans. Går den inte att få i balans är det fel fjädrar för portens vikt.
Stämmer, på Krokoms portar står det antal varv ("turns") på fjädrarnas etiketter (gäller enbart industriportar, på deras garageportar står det i en tabell i manualen). Dock påpekas det att dessa märkningar enbart är "en fingervisning" och att man får pröva sig fram.

Angående tätningen så är kravet att omfattningen är rak, och även golvet. Det gäller dock de flesta portar.
 
lt1cobra skrev:
Osäker varför man skall ha den lutningen men jag antar att det beror på att fjädrarna behöver lite 'motstånd' fast porten är upplyft?

Ett tips jag fick var att sträcka efter vajern när man kört upp/ned porten några ggr. Tydligen kan den hoppa ur låsningen i trumman annars...
2-3 graders lutning är för att porten inte ska kärva och fastna i öppet läge med följd att vajern lindas av trummorna.

Jag ser inte riktigt vad som kan hända med vajern... Är den rätt monterad från början så ska den inte kunna flytta sig själv. När man öppnar porten första gången så ser man om vajern slackar på höger eller vänster sida, gör den så betyder det att porten är snett monterad eller att vajrarna är olikt långa, och då behöver man korrigera detta innan man använder porten.
 
lt1cobra skrev:
för att göra en lång historia kort så har jag en 'vanlig port' samt en 'takföljande port', så de skiljer sig lite i detaljerna :-/. Jag hade hjälp av en som monterat några hörman tidigare och en krokomport. Själva instruktionen tar upp flera olika fall/lösningar av portinstallationer där allt är beskrivet i bilder men ytterst lite text. Det gör det svårt att förstå exakt vilken bild som gäller för den port man har. Men när man väl kommit igång så gick det bra. Det viktigaste för mig var att det inte skulle vara något 'rappel', och det var det inte utan kvalitén på sakerna tyckte jag såg riktigt bra ut. En 3:e part sade att skenor/hjul osv kommer från samma tillverkare som Crawford använder. Om det är sant eller ej vet jag inte men allt känns stabilt och bra.

Jag tror du gör det lätt på en dag, speciellt om ni är två. Den andra snabbare. Vill du kan jag ta några bilder (om det är samma konstruktion dvs).
Stämmer, allt stål tillverkas av ett företag som är dotterbolag till Crawford (företaget heter Flexiforce och är baserat i Nederländerna). Panelerna kommer från ett belgiskt företag som heter EPCO.

Kul att dom säger att man klarar det på en dag... Det gör dom nästan inte själv, när dom monterar... :banghead:
 
lovestad skrev:
Har en krokom 60 och är nog den sämsta investering jag gjort. Hade hörman-port på vårt förra hus som var mycket lättare att installera. Eftersom vi har ett integrerat garage så ville jag ha så bra isoleringsvärde som möjligt därför föll valet på Krokom, ett stort misstag. Ingen rolig port att installera. Jag kan inte rekommendera dem. Man kan ju bara hoppas att deras industri-portar är bättre för de är ju inte billiga
Trist. Du är tyvärr inte ensam om att råka ut för detta.

Hörmann är betydligt lättare att montera, instämmer till 100%. Däremot är ju prislappen för motsvarande U-värde betydligt annorlunda jämfört med Krokomportarna.
 
B
lovestad skrev:
Har en krokom 60 och är nog den sämsta investering jag gjort. Hade hörman-port på vårt förra hus som var mycket lättare att installera. Eftersom vi har ett integrerat garage så ville jag ha så bra isoleringsvärde som möjligt därför föll valet på Krokom, ett stort misstag. Ingen rolig port att installera. Jag kan inte rekommendera dem. Man kan ju bara hoppas att deras industri-portar är bättre för de är ju inte billiga
Kan du utveckla vad som var så dåligt? Var det bara installationen som sökte betyget?
 
breakman skrev:
Kan du utveckla vad som var så dåligt? Var det bara installationen som sökte betyget?
Monteringen är inte så komplicerad egentligen, men manualerna är mest förvirrande. :thumbdown:
 
oas skrev:
...

Jag ser inte riktigt vad som kan hända med vajern... Är den rätt monterad från början så ska den inte kunna flytta sig själv. När man öppnar porten första gången så ser man om vajern slackar på höger eller vänster sida, gör den så betyder det att porten är snett monterad eller att vajrarna är olikt långa, och då behöver man korrigera detta innan man använder porten.
jag antar att det har med sträckningen av vajern att göra. Det är i princip omöjligt att få den sträckt PÅ rullen när man installerar den, vid upphissat läge så slackar kanske fjädern vajern så den kan lossna?

Montören hade 3-400 portar under bältet så jag är benägen att lita på hans tips...
 
lt1cobra skrev:
jag antar att det har med sträckningen av vajern att göra. Det är i princip omöjligt att få den sträckt PÅ rullen när man installerar den, vid upphissat läge så slackar kanske fjädern vajern så den kan lossna?

Montören hade 3-400 portar under bältet så jag är benägen att lita på hans tips...
Jag har monterat minst 300 portar från Krokom, och visst kan man göra så för att fixa problemet, men monterar man rakt och riktigt så slipper man. I alla fall har jag inte behövt göra det. :) Krävs kanske viss erfarenhet i och för sig för att veta var man måste vara extra noggrann, för jag måste medge att dom är känsliga. Inte mycket som får diffa...
 
Hej har beställt en Krokom 60 port och håller på förbereda i garaget (nybygge) för montering av denna.
Manualen till krokomportarna är juh inte de mest tydliga kan vi alla hålla med om....

En fråga till er som har monterat en krokom 60 hur långt avstånd är det från väggen som garageporten sitter på till bak-kant portmotor. I portmotorns manual hittar jag att avståndet (mest troligt bara måttet på skenan) är 3200mm

I krokoms manual är måttet 3500mm vilket jag tycker verkar väl långt ifall skenan är 3200...
Detta för att få till eluttag och övrig kabeldragning på rätt placering.

Sedan finns det en textrad i portöppnarens manual som jag har lite svårt att tolka..

Det är punkt 13:

Montera överstyckets fäste
OBSERVERA: Avståndet mellan den högsta punkten över portramen och
skenan får vara maximalt 50 mm. Beroende på porttyp höjs portramen
några cm när när porten öppnas.
A. Väggmontering:
Placera överstyckets fäste (1) mitt på den lodrätta mittlinjen (2) så att den
undre kanten ligger på den horisontala linjen. Markera alla hål för överstyckets
fäste. Förborra hål med 4,5 mm diameter och fäst överstyckets fäste
med träskruvar (3).
OBSERVERA: Vid montering i ett betongtak / ett betongöverstycke ska de
medlevererade betongpluggarna (4) och skruvarna (3) användas.
Borrhålsstorlek vid betong: 8 mm.
B. Takmontering:
Fortsätt dra den lodräta mittlinjen (2) till taket och ca 200 mm längs med
taket. Placera överstyckets fäste (1) mitt på den lodräta markeringen fram
till 150 mm före väggen. Markera alla hål för överstyckets fäste. Borra hål
med 4,5 mm diameter och fäst överstyckets fäste med träskruvar (3).


Betyder detta att motorskenan maximalt får vara 50mm ovanför portskenorna ?

Och sista frågan är det någon som har en port som är 223cm hög och har 2.5m i takhöjd och kan berätta hur stort avstånd det är mellan portbladet och taket ( så jag vet hur pass slimmade armaturer som måste inhandlas).

/Martin
 
B
bomm skrev:
Hej har beställt en Krokom 60 port och håller på förbereda i garaget (nybygge) för montering av denna.
Manualen till krokomportarna är juh inte de mest tydliga kan vi alla hålla med om....

En fråga till er som har monterat en krokom 60 hur långt avstånd är det från väggen som garageporten sitter på till bak-kant portmotor. I portmotorns manual hittar jag att avståndet (mest troligt bara måttet på skenan) är 3200mm

I krokoms manual är måttet 3500mm vilket jag tycker verkar väl långt ifall skenan är 3200...
Detta för att få till eluttag och övrig kabeldragning på rätt placering.

Sedan finns det en textrad i portöppnarens manual som jag har lite svårt att tolka..

Det är punkt 13:

Montera överstyckets fäste
OBSERVERA: Avståndet mellan den högsta punkten över portramen och
skenan får vara maximalt 50 mm. Beroende på porttyp höjs portramen
några cm när när porten öppnas.
A. Väggmontering:
Placera överstyckets fäste (1) mitt på den lodrätta mittlinjen (2) så att den
undre kanten ligger på den horisontala linjen. Markera alla hål för överstyckets
fäste. Förborra hål med 4,5 mm diameter och fäst överstyckets fäste
med träskruvar (3).
OBSERVERA: Vid montering i ett betongtak / ett betongöverstycke ska de
medlevererade betongpluggarna (4) och skruvarna (3) användas.
Borrhålsstorlek vid betong: 8 mm.
B. Takmontering:
Fortsätt dra den lodräta mittlinjen (2) till taket och ca 200 mm längs med
taket. Placera överstyckets fäste (1) mitt på den lodräta markeringen fram
till 150 mm före väggen. Markera alla hål för överstyckets fäste. Borra hål
med 4,5 mm diameter och fäst överstyckets fäste med träskruvar (3).


Betyder detta att motorskenan maximalt får vara 50mm ovanför portskenorna ?

Och sista frågan är det någon som har en port som är 223cm hög och har 2.5m i takhöjd och kan berätta hur stort avstånd det är mellan portbladet och taket ( så jag vet hur pass slimmade armaturer som måste inhandlas).

/Martin
Låter som vi har det rätt lika, monterade en 223 hög Krokom60 för ett par veckor sedan och har 250 i takhöjd. Har gett upp för ikväll men ska komma ihåg att ta några mått åt dig imorgon och förklara hur jag valde att göra.
 
bomm skrev:
Hej har beställt en Krokom 60 port och håller på förbereda i garaget (nybygge) för montering av denna.
Manualen till krokomportarna är juh inte de mest tydliga kan vi alla hålla med om....

En fråga till er som har monterat en krokom 60 hur långt avstånd är det från väggen som garageporten sitter på till bak-kant portmotor. I portmotorns manual hittar jag att avståndet (mest troligt bara måttet på skenan) är 3200mm

I krokoms manual är måttet 3500mm vilket jag tycker verkar väl långt ifall skenan är 3200...
Detta för att få till eluttag och övrig kabeldragning på rätt placering.

Sedan finns det en textrad i portöppnarens manual som jag har lite svårt att tolka..

Det är punkt 13:

Montera överstyckets fäste
OBSERVERA: Avståndet mellan den högsta punkten över portramen och
skenan får vara maximalt 50 mm. Beroende på porttyp höjs portramen
några cm när när porten öppnas.
A. Väggmontering:
Placera överstyckets fäste (1) mitt på den lodrätta mittlinjen (2) så att den
undre kanten ligger på den horisontala linjen. Markera alla hål för överstyckets
fäste. Förborra hål med 4,5 mm diameter och fäst överstyckets fäste
med träskruvar (3).
OBSERVERA: Vid montering i ett betongtak / ett betongöverstycke ska de
medlevererade betongpluggarna (4) och skruvarna (3) användas.
Borrhålsstorlek vid betong: 8 mm.
B. Takmontering:
Fortsätt dra den lodräta mittlinjen (2) till taket och ca 200 mm längs med
taket. Placera överstyckets fäste (1) mitt på den lodräta markeringen fram
till 150 mm före väggen. Markera alla hål för överstyckets fäste. Borra hål
med 4,5 mm diameter och fäst överstyckets fäste med träskruvar (3).


Betyder detta att motorskenan maximalt får vara 50mm ovanför portskenorna ?

Och sista frågan är det någon som har en port som är 223cm hög och har 2.5m i takhöjd och kan berätta hur stort avstånd det är mellan portbladet och taket ( så jag vet hur pass slimmade armaturer som måste inhandlas).

/Martin
Om du placerar eluttaget 3300 mm innanför portöppningen, så borde det funka fint. Skenan är 3000 mm, motorn bygger ca 200 mm extra = 3200 mm.

Man kan korta ner en sån skena, det har jag gjort en gång...men det är INTE att rekommendera.

Punkt 13 behöver du inte ta så mycket hänsyn till, kortfattat menar dom att du ska se till att porten går att öppna utan att ta i motorskenan, innan du monterar motorskenan. Generellt betyder det att det ska finnas minst 50mm frigång mellan portens högsta punkt och motorskenan (jag har dock monterat en motorskena där det fanns 0,5 mm frigång mellan skena och port) så det finns lite vingelmån.

Enligt instruktioner behöver porten 160 eller 190 mm (beroende på modell, jag minns inte i huvudet vilket mått 223-portarna i Krokom 60-modellen behöver) fritt ovanför portöppningen. Detta måttet baseras på fjädrarna som sitter längst fram, men även översta portbladet bygger uppåt en hel del i vissa fall, när man öppnar porten. Så jag skulle inte rekommendera att gå under 190 mm frigång, men i värsta fall går det att tråckla till något strax under det.

Hoppas jag besvarade dina funderingar, om det är nåt mer du vill ha svar på eller om du vill ha någon vidareutveckling så kan jag försöka besvara det. :) Lycka till!
 
  • Gilla
bomm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.