Jag har inhandlat ett par väggdosor M6 för montage i väggen bakom den kommande duchblandaren.
Har inte funnit några beskrivningar som visar hur nippeln (RSK 1869963) monteras.
OM jag förstår saken rätt är den 70 mm lång. Innebär det att blandaren hamnar olika långt ut från kaklet beroende på hur djupt dosan sitter i väggen?
I mitt fall ser väggen ut som följer:
50 regel
28 plankor
12+12 våtrumsskiva
fix
8 kakel

Hur långt ifrån 50-regelns bakkant skulle DU montera väggdosan?
Är det någon särskild typ av blandare jag skall titta efter som är anpassade efter denna typ av system?
Är den blandartypen vanligast med c/c150 eller c/c160?
 
Varför denna typ av nippel? Vanligast i Sverige är blandare med kontätning och anslutning med M26. Titta på RSK 1869991. Då är det c-c 160 som gäller. Gissar att 150 mm är det som gäller till den typ av nippel du tittat på.
Angående djupet på monteringen så anpassar man nippeln, dvs kapar den till rätt längd så man får det utstick man vill ha. Nippeln tätas med lin när man skruvar fast den i M6-dosan.
 
Hej.
Jag förstod inte skillnaden mellan de olika rsk-numren.
Hittills har jag bara haft att göra med blandare som varit anslutna till utanpåliggande rör. Denna gång vill jag slippa infästningar i väggen och adapterplattor.
 
Du måste köpa rätt nippel beroende på vilken typ av blandare du ska ha. I Sverige ansluts de flesta med kona och nippeln ska ha lekande M26 mutter. Då är det den nippeln jag gav RSK till.
 
Dags att skaffa nippel och blandare.

Avståndet från botten av mässingsdelen i botten av dosan till utsida kakel är 50 mm.
Dosorna är monterade med C/c 150mm.
Har kikar på Strands blandare vilka vi tycker verkar prisvärda och prydliga.

Kan någon rekommendera vilken nippel jag skall köpa?

Gäller samma nippel om det skulle bli en Hans Grohe- blandare istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.