Byggahus.se

Montage av Uponor M7A väggdosa

1. R
    Medlem · Frösön · 583 inlägg

Robin Wahlman

Medlem
    Nu håller jag på och få ett spel på uponors obefintliga hemsida. Suttit i en timme nu och letat montageanvisningarna för väggdosa M7a ( https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-vaggdosa-m7a/) och anslutningskoppling M26 ( https://www.vvsochbad.se/Roer-Koppl...-Anslutningskoppling-M26-x1-2-rak-387124.html) för en 160mm duschblandare.

Själva dosans montage i väggen går att hitta och det var inget problem men sen...

Att jag måste fräsa ner plastringen på dosan med denna har jag förstått. https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-smart-aqua-plus-dosfras-m7/

• Men hur gör jag sen för att längdanpassa anslutningskopplingen ?
    • Samt hur tätar anslutningskopplingen inne i dosan, behöver man montera den med lin eller är det något annat trick ?

2. R

Robin Wahlman

Medlem
    Är det verkligen inte någon som har monterat Uponors M7 väggdosa och vet hur man gör ? @krilleman_215 ?

3. TeroM
    Renoverare · Täby · 3 271 inlägg

TeroM

Renoverare
    Är det skillnad mot M6:an? I den kapades anslutningskopplingen till lagom längd och tätades med lin och pasta för att kunna finjustera längden och inte bottna gängan i väggdelen.

4. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 486 inlägg

Krilleman

Plumber
    Ingen skillnad. Gör precis som TeroM skriver!

5. R

Robin Wahlman

Medlem
  6. ChristerB.Gävle
    Medlem · 11 inlägg

ChristerB.Gävle

Medlem
    Hej Robin,
    Tror jag har samma problem som du hade,
    hur sätter man fast PEX-röret som ska gå till blandaren inne i botten på M7a?
    Ska man ha skyddsslang med inne i M7a?

Christer Björkman
    Gävle

7. R

Robin Wahlman

Medlem
    Om du menar pexröret som kommer nerifrån så beror det på vilken variant om M7a du har köpt.
    Det finns både med klämkoppling samt med Q&E om man har ett sånt expanderverktyg.
    Den rinkaby säljer (Rsk:2054358) är med klämkoppling.

Skyddsröret ska även låsas med en svarta yttre ringen i botten.

https://www.uponor.se/~/media/count.../nyhet_2014se_vaggdosam7_140625.pdf?version=1
    Där ser du en bild på de två olika lösningarna för anslutningen av PEX-röret.

8. ChristerB.Gävle
    Medlem · 11 inlägg

ChristerB.Gävle

Medlem
    Hej,
    inga problem med inkommande varm/kall-vatten underifrån,
    det är anslutningen vertikalt mellan M7a och blandaren som jag inte vet hur man kopplar och vilka grejer det ska vara.
    //Christer

9. leby
    Medlem · Stockholm · 1 964 inlägg

leby

Medlem
    Ska inte vara slang fråm dosan till blandaren. Finns 1/2 anslutningar som du ska använda.

10. leby
    Medlem · Stockholm · 1 964 inlägg

leby

Medlem
  11. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 528 inlägg

PNO

Medlem
    Vad för slags blandare, Christer? Är det en duschblandare för väggfäste, precis som ursprungliga trådstarten så finns det en länk till röret du ska skruva in i dosan i trådstarten. Är det någon annan slags blandare, typ tvättställ eller så, som ansluts med kopparrör eller medföljande små slangar, så använder du röret som leby länkar i inlägg #10. I den så sätter du lämplig avstängningsventil, kromade rördelar, klämringskopplingar eller vad du nu vill för att ordna den anslutning som just din blandare behöver.

12. Bästa svaret

ChristerB.Gävle
    Medlem · 11 inlägg

ChristerB.Gävle

Medlem
    Det är en duschblandare med utvändig gänga M26.
    Blandaren är ju ganska tung, känns lite "ostabilt" att den ska hänga i ett rör genom en täckbricka
    utan att dra in några skruvar i väggen.
    Har fått en pdf från Uponor, se bifogat, så enligt det du skrivit så borde det vara Nippel med löpmutter DR
    som har RSK nr 1869991 som jag ska använda.

13. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 486 inlägg

Krilleman

Plumber
    1869991 kommer att passa fint!

Tänk bara på att du ska ha 160mm cc mellan väggdosorna för att det ska passa!

14. ChristerB.Gävle
    Medlem · 11 inlägg

ChristerB.Gävle

Medlem
    Har köpt en Montageskena 160 cc. Sen har jag läst att det är viktigt att dosorna sitter rätt
    i våg för att man ska få ihop det hela. Får nog investera i en Dosfräs M7 oxå för att få rätt
    avstånd mot väggen (3 mm).

15. R

Robin Wahlman

Medlem
    Du kan få köpa min om ca 3-4veckor ;-)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.