Igår var jag och slängde trädgårdsavfall på den kommunala avfallsstationen. Problemet var dock att halva kommunen gjorde samma sak, vilket resulterade i en enormt lång kö. Inte kul precis. Frågan är om det är tillåtet att dumpa trädgårdsavfall i skogen på en undanskymd plats? Det skulle ju inte förstöra miljön i alla fall.
 
Är inte säker men i vårt område finns det ett ställe i skogen dit de flesta lämnar sitt trädgårdsavfall, så länge alla är med på det samt att det sköts ordentligt tror jag inte kommunen bryr sig nämnvärt. Om det är tillåtet eller inte vet jag dock ej!

Jag har tagit över en egen skräphög på en allmänning som gränsar till vår tomt...där har tidigare ägare dumpat sitt i 100 år och så gör jag med..ännu har ingen klagat... ::)
 
Är det din mark då?
 
Jag tror inte att det är helt OK att göra. Som många andra beskrivit så finns det ställlen där det är "accepterat", det har gjorts länge. Hittar du någon plats där andra slänger som tveka inte. Om du är ensam att slänga trädgårdsavfall i skogen så skulle jag nog vara mer försiktigt om jag vore dig.

I det här fallet kan det vara bra att vara en "död fisk" och bara följa strömmen
 
Svenne Banan skrev:
Frågan är om det är tillåtet att dumpa trädgårdsavfall i skogen på en undanskymd plats? Det skulle ju inte förstöra miljön i alla fall.
Den kommunala renhållningsstadgan talar om hur sopor inom kommungränserna skall hanteras.
Jag kan inte tänka mig att någon kommun har inskrivet att man får lov att dumpa avfall på annans mark utan tillåtelse av markägaren. Det är ju det du talar om.
Trädgårdsavfall är inget farligt avfall så rent formellt borde det inte finnas något hinder att du kan komma överens med en skogsägare att du får lov att lägga ditt trädgårdsavfall på en angiven plats.
 
volvo skrev:
Den kommunala renhållningsstadgan talar om hur sopor inom kommungränserna skall hanteras.
Jag kan inte tänka mig att någon kommun har inskrivet att man får lov att dumpa avfall på annans mark utan tillåtelse av markägaren. Det är ju det du talar om.
Trädgårdsavfall är inget farligt avfall så rent formellt borde det inte finnas något hinder att du kan komma överens med en skogsägare att du får lov att lägga ditt trädgårdsavfall på en angiven plats.
Det är helt riktigt - trädgårdsavfall får inte dumpas på annans mark utan tillåtelse. Risken är dessutom stor att folk dessutom får för sig att dumpa rotvältor etc - dumpning som i vanliga fall medför stora avyttringskostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.