I Juli bytte vi ut våra gamla tvåglasfönster i trä mot nya treglas med aluminiumprofil. Överallt har det gått bra, utom i vardagsrummet. De nya fönsterna sitter där, men det var alltså på håret att det gick. Det är precis på millimetern att dom ryms i hålet. :thumbdown:

Problemet nu är alltså drevningen. Som det ser ut nu är det omöjligt att dreva, möjligtvis att man kan lägga en limfog för att slippa draget men enligt mina självutnämnda byggexperter så kommer det i längden inte att bli bra.
Vi har varit inne på att köpa två nya fönster och dra ner bredden - men det skulle kosta 14500.:eek:
Vi har även varit inne på att såga upp hålet större - men det är tydligen ett jäkla göra och självutnämnda byggexpert hävdar att det är bättre med föregående alternativ.

Finns det någon här inne som sitter på en bra lösning och ett möjligt alternativ utan att vi behöver tömma hela sparkontot? :confused:
 
Vad är det för fasad? Täta på insidan och väderskydda (diffusionsöppet) på utsidan. Kanske räcker så, alternativt skumma försiktigt.
 
Det är träfasad som ska bytas till Marmoroc nästa år. Hur tätt behöver det vara på utsidan egentligen, räcker det med träpanelen som sitter där eller måste man bryta lös det igen isåfall och sätta någon slags vindtätning utöver brädorna som sitter där? Skumma tror jag inte går för det är verkligen tight.
 
Det skall stå emot slagregn, men också kunna torka ut. Utrymmet skall inte tätas från två håll. För dig kanske det är ok att vänta med yttre tätning tills fasaden är bytt. Trälist är annars en möjlighet.
Du kanske kan få några bra idéer av att läsa "SFR MONTAGEANVISNING Nr 3 Fogar mellan träfönster och yttervägg" här:
http://www.sfr.nu/LänkarDokument/tabid/887/Default.aspx
 
Jag hade fogat med byggfog både på in och utsida. Möjligtvis hade jag lämnat 5 cm ofogat på utsidan upptill bara för att det skall vara diffusionsöppet. Att byta ut fönsterna tjänar du inget på. Det är stillastående luft som isolerar.
Foga runtom och var nöjd med det.
 
verktygsgurun skrev:
Jag hade fogat med byggfog både på in och utsida. Möjligtvis hade jag lämnat 5 cm ofogat på utsidan upptill bara för att det skall vara diffusionsöppet. Att byta ut fönsterna tjänar du inget på. Det är stillastående luft som isolerar.
Foga runtom och var nöjd med det.
Om du skall köra den varianten så låt det istället vara öppet nertill så att eventuellt inträngande vatten kan rinna ut någonstans
 
oceanis skrev:
Om du skall köra den varianten så låt det istället vara öppet nertill så att eventuellt inträngande vatten kan rinna ut någonstans
Givetvis bättre. Tänkte dock att det förmodligen ändå kommer smyg/foder på utsidan.
 
Banka ned spikarna, putsa med en elmotorsåg lite försiktigt sätt i riktiga kilar och dreva rätt, finns risk att du spränger kassetterna om huset rör sig annars.
 
Pagno skrev:
Banka ned spikarna, putsa med en elmotorsåg lite försiktigt sätt i riktiga kilar och dreva rätt, finns risk att du spränger kassetterna om huset rör sig annars.
Glaskassetten sitter ju inte dikt an karm. Glaskassetten klossas upp med plastklossar samt en del limmas.
Många modulhus på 70-80 talet har ingen drevmån utan stommen sitter kloss mot karmen. Jag anser att det inte är något problem om de låter det vara som det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.