Var in under det relativt nyinköpta huset för någon vecka sedan.
Där upptäckte vi ett rör som var kapat och stod och droppade. Efter lite huvudkliande spolade vi i duschen och handfatet på toaletten varpå det började rinna vatten ur röret.

Enligt säljaren finns det en trekammarbrunn (som vi inte hittat ännu) som avloppen går till.
Finns det någon möjlighet att det droppande röret är nån sorts överflödesrör av något slag?
Är det i så fall standard för trekammarbrunnar, eller någon egen "kreativ" lösning för att undvika långsamma avlopp på något sätt?

Till saken hör att det luktar avlopp under huset (krypgrund) och är väldigt blött, vilket känns lite skevt.
 
Hej och välkommen till BH.
Ni har tydligen köpt hus utan att kolla hur det står till. Trekammarbrunnen är utomhus antingen ett stort betong lock eller om det är lite nyare så kan det även vara ett plastlock ofta grönt ca 80-100 cm i omkrets. En sådan brunn skall tömmas oftast en gång om året så den kan inte vara så svår funnen. Det rör du pratar om låter mycket märkligt men rent generellt så är det absolut inget som det skall komma vatten ifrån som rinner ut under huset . Där gör man allt för att det skall vara så torrt som möjligt.
 
Tack,

Ja det verkar inte bättre. Men nånstans känner jag att om säljaren säger att det finns en trekammarbrunn som dessutom är godkänd av kommunen borde man kunna lita på det.
Efter samtal med kommunen så finns det inte registrerat nånstans att vi har avlopp.. Så man kan tydligen inte lita på det :(


Räcker det att plugga igen det kapade röret eller måste vi ta dit en rörmokare för att få klarhet i hur dom har dragit och kopplat avloppet?
 
Men vad är det för sorts rör som droppar ett tunt 15-20 mm koppar/metall rör eller ett 75-110 mm plaströr?

Lite bilder underlättar att ge svar men att bara plugga ett rör verkar inte så klokt om det tex är ett överloppsrör från tex varmvattenberedaren eldyl.

Vad är det för sorts fastighet etc.... Var har ni letat efter brunnen, den kan ju ligga långt ifrån huset.
 
Jag råkade skriva att locket var 80-100 cm i omkrets det skall självklart vara i diameter inget annat. Brunnen behöver inte alls ligga långt från huset den ligger nog snarare i närheten av huset och den väg som slamsugningsbilen kör. Men det är väl så att säljaren kan förklara var du kan hitta brunnen det kan ju rentav vara så att du har servitut så att brunnen kanske rentav ligger på grannfastigheten så fråga säljaren. Har säljaren gjort denna utfästelse skriftligt eller har dom bara sagt det. Är brunnen godkänd så finns det papper på det, för ett godkännande är aldrig bara muntligt.
 
Det är ett 75mm (tror jag) plaströr som droppar. Det grå överst i bild.

Det är ett vinterbonat fritidshus, förra ägaren var tydligen "byggherre" vilket i det här fallet verkar vara synonymt med fuskbyggare (gäller hela kåken mer eller mindre).

Vi har kollat igenom hela tomten ett flertal gånger utan att hitta nånting.
 
  • DSC_0185.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
cecar33 skrev:
Brunnen behöver inte alls ligga långt från huset den ligger nog snarare i närheten av huset och den väg som slamsugningsbilen kör.
Jag skrev att den KAN ligga långt ifrån huset. Vilket innebär att man måste leta mer än ( i ) och omkring huset !

Jag hade en brunn tidigare i ett av mina hus som låg 60 m från huset innan det blev kommunalt avlopp så det är inte alls konstigt att den ligger långt borta.
 
cecar33 skrev:
Har säljaren gjort denna utfästelse skriftligt eller har dom bara sagt det. Är brunnen godkänd så finns det papper på det, för ett godkännande är aldrig bara muntligt.
Hon har sagt det till oss, men samtidigt har hon skrivit under papper där det står att det inte är några konstigheter med avloppet. "Har observerats eller finns misstanke om brister eller fel i det in* eller utvändiga el*, vetten*, eller

avloppssystemet?

– Nej inga brister alls, men septiktanken ej registrerad i kommunen (privat tömning)."
Står det. Sen står det i protokollen från båda besiktningar, både hennes och vår, att avloppet fungerar utan anmärkning.
 
Septiktank eller trekammarbrunn ?
 
Både tank och trekammarbrunn (enligt uppgifter).
Tanken har vi hittat och tömt, till den är endast toaletten kopplad. Resten ska gå ut i trekammarbrunnen.
 
Det där ser ut som det kan vara avloppet från duschen som i så fall bara går rakt ut i krypgrunden.
 
oceanis skrev:
Jag skrev att den KAN ligga långt ifrån huset. Vilket innebär att man måste leta mer än ( i ) och omkring huset !

Jag hade en brunn tidigare i ett av mina hus som låg 60 m från huset innan det blev kommunalt avlopp så det är inte alls konstigt att den ligger långt borta.
För att tjata om ingenting, skrev jag att den definitivt inte ligger............... Skrev jag kanske det som troligtvis är det vanligaste alternativet. Infiltration är väl mer regel en undantag att den ligger långt från huset för den tömmer man inte till skillnad från en trekammarbrunn som skall tömmas.
 
Mycket förvirrat!

Tydligen så finns det en septiktank för toalettavloppet.
Hur troligt är det att det dessutom finns en trekammarbrunn, som ju är avsedd för att avskilja fekalier och toapapper från vattnet?

Jag skulle gissa att dusch- och diskvatten bara leds ut till ett dike eller liknande.

F.ö. är locket till en trekammarbrunn i plast 58 cm i diameter.
Det borde dessutom finnas en fördelningsbrunn efter trekammarbrunnen.

Nej, leta efter diken i närheten.
Eller släpps kanske allt BDT-vatten ut under huset för att det är enkelt och billigt?
 
Får helt enkelt kontakta säljaren för att reda ut var brunnen finns/om den finns. Sen blir jag nog tvungen att ringa en röris för att kolla på härket under huset..

Diken finns det ont om, men huset är beläget på en höjd, ca 100 meter från en sjö. Kan ju vara så illa att allting bara går rätt ut i sjön
 
Dags för 5 liter vatten genom golvbrunnen i duschen och en hink under röret i krypgrunden. Är det 5 liter vatten där sedan är väl en sak mindre att utreda.

Mer att utreda då är besiktningsmannens utlåtande ovan och vad som besiktigats?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.