Är nyfiken på pris och erfarenhet kring Silestone som diskbänk/bänkskiva. Har sökt på nätet men ej lyckats hitta någon prisuppgift...

Skulle bli jätteglad om någon vänlig själ kunde berätta lite!


 
Tack Spix för ditt svar. Ska undersöka vad återförsäljarna har för uppgifter. Det verkar ju vara ett kanonmaterial att ha som bänkskiva.
 
Någon som har erfarenheter av materialet nu?
/u
 
Caesarstone och Silestone etc är i grund och botten är enkelt förklarat lyxiga varianter av betong. Stenkross och stenmjöl blandat med bindmedel vilket gör att man får en hård och lättskött skiva precis som Strit skrivit. Sedan är det upp till dig som kund att avgöra om du lägger dina pengar på natursten eller på "lyxbetong".

Jag rekommenderar olika beroende på vad det är för stil på hus och kök men helt klart är att ingen som köpt "lyxbetongen" är missnöjd. Brukar dock enligt min erfarenhet bli någon 1000-lapp dyrare än motsvarande i Nero Assoluto men det kan det vara värt då ytan är helt sluten.
 
De konstgjorda skivorna får med tiden en öppen yta jämfört med äkta sten
Jag kommer nyss hem från stenmässan i Verona där jämförelser mellan materialen fanns
En sliten Silestone eller nytillverkad "borstad" yta i Silestone är helt öppen för smutsen
Förklarningen ligger i bindemedlet som inte klarar slitage

Liknelsen med betong är bra
 
Nu har ni gjort mig nyfiken... vet ni vad man använder som bindemedel i dessa skivor?
 
Hej!

Jag har en Silestoneskiva som köksbänk sedan drygt 2 år och jag skulle å det bestämdaste avråda från att köpa denna skiva!

Jag gjorde en grundlig research när jag skulle byta köksbänk och ville helts ha stenmaterial.

Silestone lockade eftersom den till skillnad från granit går att få i en jämn ljus färg, o vi ville ha en snygg vit skiva "Zeus Blanco".

Tyvärr så är det en rätt ny produkt i Sverige så jag fick inte höra omdömen från kunder som köpt den, utan fick hålla mig till vad leverantören beskrev om egenskaper.
(se tex: www.stenmiljo.se).

Mina iakttagelser är:

- Fläckbeständigheten är inte som beskrivet hos leverantören. Tvärtom upplever man att fläckar lätt "fastnar". Det leder till att man får gå lös med ganska tuffa rengöringsmedel ofta om man vill att det ska se rent ut. Vi prövade oss fram till att endast Cillit Bang bet om man vill ha det rent

- Ytan är förvisso hård, men paradoxalt nog också skör (vilket granit inte är). Det leder till att man förvånansvärt lätt slår av flisor i kanter.

- Givetvis är en vit skiva alltid svårare att hålla ren än en mörkare/mönstrad så det får man också ha i åtanke

Jag har aldrig ställt varma föremål på skivan eller skurit med kniv på den så det kan jag inte uttala mig om.

Skulle jag idag få välja om skulle jag inte tveka utan välja granit eller rostfritt.

Nu är min varning utfärdad, men lycka till med köpet ;)
 
Ngn som har erfarenhet av techno stone bänkskiva? Ska tydligen vara som granit och jag har bara hört gott om den. Lika billig som ek, lättare än sten, lättskött som sten.

Är det ngt som har en bild eller erfarenhet från den.
 
Puffar denna tråden lite:
Någon mer som har erfarenhet av SileStone?

Jag har tittat på en nästan vit skiva av märket SileStone och kan inte hitta någon liknande av natursten. Jag blir orolig när jag läser om erfarenheterna här..............
Vad finns det för alternativ?
 
Bianco Sardo är en av de ljusare graniterna
Om den är impregnerad av tillverkaren med en permanent impregnering och sköter om den så är det kanske ett alternativ
En stark och tålig stensort när det gäller slitage också
 
  • bianco_sardo_borstad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån som köpt någon Technostone skiva och har några erfarenheter att berätta om dem?

Mvh Magnus
 
Nu är bänkskivan till köksön beställd, det blev en Silestone Blanco Zeus.
Nån som vet vad den väger per m3 ? Tror jag behöver extra hjälp för att få in den i köket.

Mvh Magnus
 
Får man fråga hur mycket den kostade metern?
 
Silestone Blanco Zeus har ett listpris på ca 6000kr / m2.
Priset skiljde väldigt mycket bland olika stenleverantörer när jag jämförde Silestone och Technistone, det kunde variera med mer än 100%!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.