Hej alla! Jag och min man har ett litet "dilemma".

Vi bor i ett hus från -79, 1½plans med öppen planlösning. Under huset finns ett litet pannrum under arbetshörnedelen och krypgrund i resten. Nu är det så att sen vi flyttade in har vi hört ett ljud. Det låter ganska högt, man hör det om man är någonstans på undervåningen. Ljudet är kort och består av först ett kurrande, och sen ett skrap. Det låter alltid exakt likadant, kommer regelbundet, var 40e-120e minut, alltid, dygnet runt, kallt som varmt, blåsigt som milt, soligt som snöstorm. Har ju tänkt på att försöka spela in det men vet inte hur vi ska gå till väga riktigt, det är så långa spann mellan att ljudet kommer.

kurret.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljudet kom ifrån precis där den röda ringen är, i hörnet på huset, bakom/bredvid den öppna spisen. Men nu har ljudet flyttat sig!
Nu kommer det ifrån där den gröna ringen ligger nånstans! Hjälp oss, vi har ingen aning om vad det är för ljud och är OERHÖRT NYFIKNA på vad det kan vara för något!

Vad tror ni? Vi trodde det var djur först men det har kommit så regelbundet och identiskt att vi röstat bort den idén. På fasaden utanför finns ingenting som kan ha rört sig och nu har det ju flyttat på sig! Elkablar som håller på att smälta? En sköldpadda med mat-och-sovklocka?
 
I vårt gamla hus så hade vi en gammal varmvattenberedare som lät ungefär så vid till/frånslag.
 
Hmm, vi har ingen VVB just nu. Intressant.
 
Ingen aning!

Men jag hade lagt upp min felsökning enligt följande:

* Stäng av cirkulationspump (om ni har vattenburen värme). Lyssna. Fortsätter ljudet, gå vidare till nästa punkt.
* Stäng av ventilationsanläggning (om sådan finns). Lyssna. Fortsätter ljudet, gå vidare till nästa punkt.
* Stäng av inkommande vatten. Lyssna. Fortsätter ljudet, gå vidare till nästa punkt.
* Stäng av all el. Lyssna. Fortsätter ljudet, gå vidare till nästa punkt.

Om det fortsätter låta trots ovanstående, hade jag nog ringt Anticimex (eller motsvarande).
 
Det kan inte vara ett spjäll av något slag som rör sig? Förvisso har det flyttat, vilket spjäll sällan gör av sig själva...
På ett jobb jag hade undrade jag över ett skumt ljud som kom en gång om dagen, tills vaktmästaren förklarade att det var ett brandskyddsspjäll i ventilationen som "motionerades" per automatik en gång om dan för att inte kärva ihop till den dagen det behövde stänga.
 
Hmmmmm. Det... kanske finns flera?
Vi kommer stöka runt i pannrummet och stänga av vattnet om några veckor, så då ska jag hålla örkik på det. Elen måste vi mecka lite med också pga helt omärkta proppskåp, kanske ska ta tillfället i akt att stänga ner och ha det av ett tag.

Det som egentligen har liksom "upprört" oss är ju att ljudet flyttat på sig. Trodde jag hörde fel den första gången men efter den andra sa jag till sambon som också sa att han hört det, och trott att han hört fel, haha.
 
Jag blev nyfiken.

Du kan väl uppdatera oss om du hittar orsaken? :)
 
Återigen, poltergeists.
Det enda rätta är att bygga om källaren till ett kapell för att hålla dom stångna.
Sätt upp kors på varje våningsplan och tvätta er i sillspad.
 
Jag ska absolut meddela. Om vi nånsin hittar det. Vad kan ändra plats liksom? Helt stationärt i sex månader, sen plötsligt fyra meter åt höger?!

Och åh. Vad dyrt det kommer bli med kapell, jag som är hedning också. Tillkommer kostnader för att hålla de andra gudarna glada med!
 
Luftbubbla i rören kan byta plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.