Tomt med 1 hektar skog. Ej skogsbruk. Behöver gallra skogen runt huset. Kommer nog bli en hel del björkar som går bort. Eldar endast för mysfaktor - eller, eldar endast för mysfaktor så småningom när öppna spisen är lagad.

Funderar på att använda beslag som dessa för att kombinera fastighets gräns med ved förvaring. Bygga en kombination mellan http://2.bp.blogspot.com/-3ENGnj9pXyI/UC_ADqecYpI/AAAAAAAAAkY/dC9CO1XIRdw/s1600/vedmur.jpg och http://static2.bygghemma.se/product...a858-000b8e18b966/vedvagg-plus-188x286-cm.jpg - vedklabbar ilagda i ställning, men endast någon meter hög, ej vägg.

Skulle något sådant räknas som en mur?

Och om jag anlägger det vid fastighetsgränsen - mot gatan. Behövs bygglov?
 
Jag hade nog gjort min ved-"mur".
Om någon protesterar? Ja, kommunens kvarnar mal väl långsamt. Du har förmodligen hunnit elda upp "muren" innan eventuellt vite kan bli aktuellt. :cool:... eller så flyttar du den några meter så börjar ärendet omigen...
 
Jo det är sant, om någon protesterar, Så är den ju till stor del flyttbar. :)
 
roland53 skrev:
eller så flyttar du den några meter så börjar ärendet omigen...
Så är det nog inte.
 
Om det bara är en meter högt kan du väl hävda att det är ett staket? Det borde finnas regler för murars utförande, även om jag inte lyckats googla fram nåt vettigt. Som att de ska vara utförda i sten/betong. Skulle vara intressant att veta om pappas terrasseringar av gamla järnvägsslipers räknas som mur eller inte just av den anledningen, men jag tycker att det borde vara krav på en mur att den är utförd i något beständigt?

Gränsen mellan plank och staket avgörs ju av höjden.
 
Anna_H skrev:
Gränsen mellan plank och staket avgörs ju av höjden.
Är det verkligen höjden som är avgörande?
Jag trodde att det handlade om hur "tät" planket/staket är. Dvs om det är en viss luftspalt mellan spjälorna så blir det staket och ligger spjälorna dikt till varandra så är det plank?

Höjden är väl avgörande (är gränsen 1,20??) om det ska vara bygglov eller ej?
 
Här finns lite om staket,mur och plank....


http://www.lund.se/Medborgare/Bygga...orhandsbesked/Vanliga-fragor-och-svar/#staket

saxat:
… staket?
Nej, men staketet måste vara genomsiktligt till minst 50% och mellanrummen ska vara jämnt fördelade. Om det är tätare räknas det som plank. Det finns ingen bestämmelse som reglerar höjden på ett staket, men tänk på trafiksäkerheten vid utfarter. Allting som är högre än 70 cm kan skymma sikten!

... plank, murar och stödmurar?
Ja och nej. Om du har ett en- eller tvåbostadshus får du utan lov ordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett hus på tomten genom att sätta upp ett plank eller bygga en mur som är max. 1,8 meter högt. Muren eller planket får inte ligga närmre tomtgränsen än 4,5 meter. Om grannen ger sitt godkännande kan dock avståndet minskas. Be i sådant fall grannen om ett skriftligt godkännande, helst på en ritning som visar dina byggplaner, som du sedan sparar för egen del. Murar och plank får inte utan bygglov uppföras närmre gata eller park än 4,5 meter. Alla övriga plank och murar kräver bygglov. Tänk på att hålla dig inom din egen fastighet för att klara din egen vattenavrinning om du bygger i gränsen. Och glöm inte att prata med grannen så att ni är överens om alla åtgärder som vidtas i tomtgränsen!
 
Förutom det där om 1,8 meter högt inom 3,6 meter från huset står det väldigt lite om exakt vad som kräver bygglov.
Alla måste därför undersöka vad som gäller i aktuell kommun.
 
Först som sist vill jag tipsa TS om plan- och bygglagens undantag för bygglov för plank och murar "i omedelbar närhet av" respektive "inom 3,6 meter från" bostadhuset" (PBL 2010:900 Kap 9, §§ 4 och 9). Det kanske räcker för ditt behov?

För att reda ut ett missförstånd vill jag också berätta att det i gamla PBL (1987:10) medgavs undantag för vedupplag som "mindre anläggning avsedd endast för en viss fastighets behov". Med stöd i detta har flera kommuner utvecklat som sin praxis att tillåta vedupplag på max 25 kubikmeter, därför att detta är den volym man uppfattar som en normal vedeldad villas årliga behov. Redan detta kan man tycka är en tveksam tolkning, eftersom ved normalt ska lagras mer än ett enda år för att vedeldningen inte ska vålla onödiga utsläpp. Och isåfall borde undantaget också tillåtit mer än ett enda års lagring. Kan man tycka.

Men den diskussionen verkar dock vara en smula överflödig, eftersom "gräddfil" för husbehovsved saknas helt i nya PBL (2010:900). Det intressanta är istället att flera kommuner fortfarande tillämpa undantaget. Vid snabbkoll hittade jag både Umeå och Höörs kommuner i detta sällskap. Klippans kommun informerar att "Du bör samråda med grannen innan du placerar ett vedupplag på tomten". Umeå kommun verkar bygglovsbefria vedlager som inte "överstiger måttligheten".

Man kan tycka att en liberal tolkning är trevlig. Risken är bara vad som kommer ut av en rättslig prövning.
 
haavard skrev:
Alla måste därför undersöka vad som gäller i aktuell kommun.
Jo det är ju givet. Så småningom när man kommer närmare genomförande än initial planering. Men det skadar aldrig att höra om någon har någon erfarenhet med liknande projekt innan man kommer dit.

Plus... Jag vet inte hur det är med storstaden, men här ute i obygden har kommunen lång ledigt över helgerna. :) Så de svarar inte på några frågor alls för närvarande. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.