Sen måste jag ändå ställa en fråga till dem som har lite koll, ytan 8.2x7m då, minus de väggarna tar, är det lagom stort för att kunna förvara en bil på en sidan men ändå kunna få plats med att meka lite på andra.? iaf man måste in där vintertid och kanske har nån finbil som man inte vill ut med t.ex.
Ja det räcker för normalt mekande + plats för vardagsbilen.
Mitt dubbelgarage är 6 m brett, med plats för två bilar. Det fungerar, men är lite trångt på sidorna om man ska meka så 7 m bör fungera bra. Det mesta av den extra bredden kan man med fördel använda till den ena platsen (mekarplatsen), eftersom vardagsförvaring under tak inte behöver något extra utrymme. Ska man slipa, svetsa och lacka så vill man ha en tät skiljevägg dock, alt att man under de perioderna parkerar vdgsbilen ute.
(Nu har jag räknat med normalstora bilar. Talar vi om en 50 - 60-tals jänkare på 2x6m så behövs nog ytterligare lite utrymme...)

Om du inte har, eller vill dra fram vattenburen värme, så kan en el två LLVP med underhållsvärme vara bra att ha i garaget.
 
Redigerat:
Jo det är väl möjligt att de kan bli en amerikanare till bil också. vet man aldrig.

var en sa jag inte tänkte på, men dem där l-element t.ex går väl att såg isär så då lär man ju kunna bestämma ytan lite bättre.

nja, möjligen att det blir kallt på golvet? men tänkte nån sa att luft-luft värmpump är billigare t.ex och i värme klara man sig bra med det, så måste det ju bli ännu billigare att slippa dra in vatten och annat och ha bara el in?
 
Absolut varmast blir ju garagegolvet ofrånkomligen med golvvärme. Det är naturligtvis bra om man har VP med extra kapacitet för garage/verkstad. Det är också bra om man tänker spendera mycket tid på golvet. Installationskostnaden, inkl kulvert & dikesgrävning etc blir ju dock högre.

Om man inte har tillgängligt extra värmekapacitet, el har direktel, el inte tänker ligga och skruva på golvet mycket så bör man räkna och fundera på vad som absolut behövs och vad det kostar. För mig som har legat och skruvat på ett oisolerat garagegolv med en värmefläkt som uppvärmningskälla, så är isolering under golvet fullt tillräckligt. Med värmefläkt el LLVP så vispas varm luft runt och sprids runt tämligen effektivt. Då blir golvet uppvärmt. En förutsättning är att värmen står på konstant eftersom plattan har en rätt stor massa och värmetröghet, men det gäller ju även för golvvärme. Dvs om golvvärmen är inställd på ekonomitemperatur så tar även den ett tag på sig innan golvet är "liggvarmt". Använder man sedan en "mekanikerrullbräda" under bilen så spelar ju golvvärmen ingen nämnvärd roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.