Hej,

Vår tomt ska bebyggas & markplaneras. Marken består av massa sten och lite grus (sterilt, inget växer där nu). Med andra ord, extremt genomsläpplig mark. I framtiden vill jag ha gräsmatta. Hur gör man, är det bara att fylla på ett jordlager 30cm och sen odla gräs på jorden som lagts ovanpå grus/sten-lagret. Är det bättre att lägga ut fibermatta först och sedan jord på?, Eller sand först och skippa fiberduken? Även om jag lägger på ett sandlager är jag rädd att sanden med tiden liksom sjunker ner genom gruslagret, men det kanske inte funkar så? Ja, har ni några bra förslag?
:)
 
S
kan du ta en bild på marken? :)
 
Inga bilder just nu. Får se om jag kan ta lite foton framgent.
Geoteknikern som var ute och bedömde marken (för grunden) beskrev jorden på detta sätt:
"Marken består av svallad morän (blockig grusig siltig sandig morän)" slut citat.
 
S
int skulle jag sätta nå duk/matta.
men vore ju roligt å testa.
är marken i "våg" eller är den sluttande?
 
Marken är sluttande, men absolut inte brant sluttande. Flera som jag pratat med (icke-experter) säger också att jag ska glömma fiberduk. Viktigt att höra olika åsikter dock. Vad kan fiberduk skada?
 
S
inte skadar men kan va lite onödigt.
förstår ju hur du tänker också.
det jag funderar på är om skulle kunna slippa lite ogräs. men dom frodas väl om det är 30cm jord
 
Helt onödigt, ogräs växer inte underifrån utan blåser med vinden eller finns i jorden och växer tom på en markduk.
Skall man få en bra gräsmatta lagom hårt packad är det bästa att gå med mycket små steg och trampa ner jorden det kan lätt bli några mil att gå på det sättet....trampa på 😄
 
En rejäl fiberduk stoppar bra mot trädrötter som gärna letar sig upp i gräsmattan under torra somrar , speciellt om man då vattnar gräsmattan. Jag har ett helvete med 2 stora tallar och en björk som suger musten ur gräsmattan, man går och hugger av rötterna med yxan, men året efter har det bildats nya. Till våren skall dessa träd dock väck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.